Καλό μεσημέρι, 

Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης συναντήθηκαν στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης συζητήθηκαν οι θεματικές που θα τεθούν στην επικείμενη Διακυβερνητική Σύνοδο Κύπρου-Ελλάδας που θα πραγματοποιηθεί τον ερχόμενο Νοέμβριο στην Ελλάδα.

Σε σχέση με το έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου, επανέλαβαν ότι οι δύο κυβερνήσεις παραμένουν απολύτως προσηλωμένες στην υλοποίηση αυτού του έργου στρατηγικής σημασίας, όπως επίσης και η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, οι οποίοι είναι πλήρως ενήμεροι και στηρίζουν την υλοποίηση του έργου.

Ο Πρωθυπουργός συναντήθηκε, επίσης, με τον Πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν, τον Πρωθυπουργό της Αιγύπτου, τον Πρόεδρο της Σιέρα Λεόνε και τον Πρόεδρο της Υεμένης.

Κατά τη συνάντηση με τον Πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν συζητήθηκε η ενίσχυση της ενεργειακής συνεργασίας των δύο χωρών, μέσω της αξιοποίησης των δυνατοτήτων των κάθετων διασυνδέσεων.

Ο Πρωθυπουργός χαιρέτισε την πρόσφατη συμφωνία με την Αρμενία, την οποία χαρακτήρισε θετική εξέλιξη προς όφελος της ειρήνης στην περιοχή. 

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης με τον Πρωθυπουργό της Αιγύπτου συζητήθηκε η στρατηγική σχέση των δύο χωρών και η σημασία της συνεργασίας στον τομέα της Μετανάστευσης. Συζητήθηκε ακόμα το θέμα της συμφωνίας για την Ι.Μονή Αγίας Αικατερίνης του Σινά. 

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης απηύθηνε ομιλία σε εκδήλωση που διοργάνωσε η Αυστραλία, με θέμα «Protecting Children in the Digital Age».

Επιπρόσθετα, είχε συζήτηση με την αρχισυντάκτρια της «Wall Street Journal», ενώ απηύθυνε, επίσης, χαιρετισμό σε ομογενειακή εκδήλωση.

Τέλος, στη συνάντηση με τον μεταβατικό Πρόεδρο της Συρίας Αχμέντ Αλ Σαράα, ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε τη σημασία μιας συμπεριληπτικής πολιτικής διαδικασίας, η οποία θα προστατεύει τα δικαιώματα όλων των μειονοτήτων και έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην ανάγκη προστασίας των χριστιανικών πληθυσμών, καθώς και στην ανάγκη σεβασμού του Διεθνούς Δικαίου.

— 

Ο Πρωθυπουργός στο πλαίσιο της συμμετοχής του στις εργασίες της Εβδομάδας Υψηλού Επιπέδου της 80ής Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών, θα συναντηθεί σήμερα Πέμπτη με τον Πρίγκιπα Διάδοχο του Κουβέιτ, Σεΐχη Σαμπάχ Αλ Καλίντ Αλ Σαμπάχ, τον Υπουργό Βιομηχανίας και Προηγμένης Τεχνολογίας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, Δρ. Σουλτάν Μπιν Αχμέντ Αλ Τζαμπέρ, τον Πρόεδρο του Παγκόσμιου Εβραϊκού Συμβουλίου Ρόναλντ Λόντερ και με διεθνείς και αμερικανικές εβραϊκές οργανώσεις.

Την Παρασκευή, στις 8.15 (ώρα Νέας Υόρκης), ο Πρωθυπουργός θα παραχωρήσει συνέντευξη στην τηλεόραση του Bloomberg.

Στις 11.00 ο Πρωθυπουργός θα συναντηθεί με τον Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών Αντόνιο Γκουτέρεζ.

Στις 11.45, τοπική ώρα, ο Πρωθυπουργός θα απευθύνει ομιλία στην 80ή Σύνοδο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ.

——

Πρόστιμα, συνολικού ύψους άνω των 2,2 εκατομμυρίων ευρώ, επιβλήθηκαν σε δύο αλυσίδες σούπερ μάρκετ για παραβάσεις που αφορούν στην τήρηση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους και στην τήρηση του Κώδικα Δεοντολογίας, κατόπιν εντολής ελέγχων που είχε δώσει ο αρμόδιος Υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος. 

«Η εφαρμογή του νόμου για την προστασία των καταναλωτών είναι αδιαπραγμάτευτη. Ο νόμος είναι νόμος και ισχύει για όλους. Οι φορείς του λιανεμπορίου οφείλουν να επιδεικνύουν κοινωνική ευθύνη απέναντι σε όλους τους πολίτες ανεξαιρέτως. Είμαστε δεσμευμένοι σε ό,τι περνά από το δικό μας χέρι να στηρίζουμε με πράξεις το διαθέσιμο εισόδημα της ελληνικής οικογένειας, της μεσαίας τάξης και ιδιαίτερα των πιο αδύναμων κοινωνικών στρωμάτων», δήλωσε ο Υπουργός Τάκης Θεοδωρικάκος. 

Τα πρόστιμα αυτά δεν ήταν τα πρώτα και δεν θα είναι τα τελευταία εφόσον από τους ελέγχους προκύψουν αθέμιτες πρακτικές. Ήδη τον τελευταίο ενάμιση χρόνο έχουν επιβληθεί πρόστιμα 22 εκατ. ευρώ, τα 5,5 από αυτά σε πολυεθνικές επιχειρήσεις. Στην προσπάθεια για συγκράτηση των τιμών συμπεριλαμβάνεται και μια σημαντική μεταρρύθμιση που προωθεί η Κυβέρνηση, η οποία αξίζει να υποστηριχθεί και από την αντιπολίτευση, για τη δημιουργία μιας νέας ισχυρής Ανεξάρτητης Αρχής για την Εποπτεία της Αγοράς και την Προστασία του Καταναλωτή, η οποία ενισχύεται με 300 νέους ελεγκτές και με σοβαρά ψηφιακά μέσα, προκειμένου να ενισχυθούν περαιτέρω οι έλεγχοι και η εποπτεία στην αγορά.

—- 

Εβδομήντα νέοι αστυφύλακες θα ενισχύσουν, σε πρώτη φάση, την αστυνόμευση στους οικισμούς της Δυτικής Αττικής. Πρόκειται για μια ειδική ομάδα που θα περιπολεί στους καταυλισμούς, ώστε να γίνει αποτελεσματικότερη η αντιμετώπιση του εγκλήματος και να ενισχυθεί το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών. 

Πιο συγκεκριμένα, σε σχέση με τους 70 αστυνομικούς, σύμφωνα με τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, τώρα συγκροτούνται ομάδες που θα αποτελούνται, κυρίως, από νέους αστυνομικούς. Θα είναι αστυφύλακες, εκπαιδευμένοι, επιλεγμένοι ένας – ένας και μία – μία και στη συνέχεια θα είναι εκεί υπό την εποπτεία της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος, ένστολοι, οπλισμένοι, εκπαιδευμένοι και θωρακισμένοι με οχήματα.

Η ειδική αυτή ομάδα θα συσταθεί στο πλαίσιο των ευρύτερων δράσεων που πραγματοποιούνται για την αντιμετώπιση της εγκληματικότητας και φαίνεται από τα στοιχεία πως αποδίδουν καρπούς, καθώς αυτή βαίνει μειούμενη.

Η Διεύθυνση Αντιμετώπισης Οργανωμένου εγκλήματος έχει σημειώσει μεγάλες επιτυχίες τους τελευταίους μήνες στο κομμάτι της λεγόμενης «βαριάς εγκληματικότητας» με 1.400 συλλήψεις και 500 προφυλακίσεις σε 10 μήνες. 

Υπάρχει, ωστόσο, και η λεγόμενη μικρή εγκληματικότητα που πλήττει τους ανθρώπους, τις γειτονιές, τις συνοικίες, τις πόλεις. Μέσα στους τελευταίους 8 μήνες από αστυνομικούς της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος, στη Δυτική Αττική:

  • Διενεργήθηκαν συνολικά 71 αστυνομικές επιχειρήσεις.
  • Εξαρθρώθηκαν 28 εγκληματικές ομάδες.
  • Συνελήφθησαν συνολικά 226 άτομα, ενώ, μεταξύ άλλων, κατασχέθηκαν ναρκωτικές ουσίες, Ι.Χ.Ε. αυτοκίνητα, τιμαλφή και χρηματικά ποσά.

Θα συνεχίσουμε την συντεταγμένη προσπάθεια προκειμένου να μπορούν όλοι οι πολίτες να νιώθουν ασφαλείς και οι δράστες οποιασδήποτε έκνομης ενέργειας να αντιμετωπίζονται με την αυστηρότητα που επιβάλλει ο νόμος.

—- 

Ο νόμος που ψηφίστηκε στα τέλη Ιουλίου και αφορά τον εξορθολογισμό των φοιτητικών καταλόγων των Πανεπιστημίων γίνεται πράξη με όρους κοινωνικής ευαισθησίας και σεβασμού των φοιτητριών και φοιτητών που κάνουν την προσπάθεια τους για την ολοκλήρωση των σπουδών τους.  Χθες, εστάλη η εγκύκλιος προς όλα τα Πανεπιστήμια με την οποία αποσαφηνίζονται όλα τα ζητήματα που τέθησαν από τις διοικήσεις των ΑΕΙ σχετικά με την εφαρμογή του νέου πλαισίου.

Η διαδικασία σε κάθε πανεπιστήμιο λόγω του αυτοδιοίκητου ορίζεται αυτόνομα, ωστόσο έως τις 31/12 θα πρέπει να έχουν αποσταλεί στο Υπουργείο Παιδείας, οι τελικοί εκκαθαρισμένοι κατάλογοι.  

Η ανώτατη διάρκεια φοίτησης σε προγράμματα πρώτου κύκλου σπουδών είναι ο ελάχιστος χρόνος σπουδών + 4 ακαδημαικά εξάμηνα για τετραετή προγράμματα σπουδών και + 6 ακαδημαϊκά για πενταετή/εξαετή προγράμματα σπουδών.

Μετά τη λήξη της ανώτατης διάρκειας ο φοιτητής διαγράφεται αυτοδικαίως, εκτός αν αιτηθεί την παράταση της ανώτατης διάρκειας φοίτησης κατά 2 ή 3 ακαδημαϊκά εξάμηνα υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

Τονίζουμε ότι 

  • Φοιτητές με αναπηρία άνω του 50% δεν διαγράφονται 
  • Φοιτητές που έχουν λάβει την παράταση ενός έτους, αν αποδείξουν πρόβλημα υγείας των ιδίων ή συγγενών πρώτου βαθμού, αναστέλλεται η εφαρμογή των διατάξεων για όσο διάστημα υφίσταται το πρόβλημα. 

Εξάλλου, να θυμίσω ότι έχουμε προβλέψει ειδικές πρόνοιες για φοιτητές οι οποίοι βρίσκονται εντός της ανώτατης διάρκειας φοίτησης, συγκεκριμένα για φοιτητές που εργάζονται, για γονείς με ανήλικα παιδιά, για εγκυμονούσες φοιτήτριες.

Αναγνωρίζουμε και επιβραβεύουμε τη συνεπή προσπάθεια, επενδύουμε στο εκπαιδευτικό κεφάλαιο των πανεπιστημίων μας, αλλά ταυτόχρονα θέτουμε ένα σαφές, μετρήσιμο όριο. Έτσι, το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο συνδυάζει κοινωνική ευαισθησία με θεσμική υπευθυνότητα, ευθυγραμμίζοντας σπουδές με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, χωρίς να αφήνει κανέναν που πασχίζει πίσω.

—- 

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σε συνεργασία με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, συνεχίζει να εργάζεται συστηματικά για την επιτάχυνση των πληρωμών και την έγκαιρη ολοκλήρωση των αιτήσεων, με στόχο τη στήριξη όσο το δυνατόν περισσότερων πολιτών και επιχειρήσεων στην αναβάθμιση της ενεργειακής απόδοσης κατοικιών και επαγγελματικών χώρων.

Μέχρι σήμερα, στα Προγράμματα «Εξοικονομώ 2021», «Εξοικονομώ 2023» και «Εξοικονομώ για Νέους» έχουν λάβει επιδότηση σχεδόν 89.000 ωφελούμενοι, συνολικού ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ. Ενδεικτικά, μόνο την τελευταία εβδομάδα, έχουν πιστωθεί περίπου 4,5 εκατ. ευρώ για το Πρόγραμμα «Εξοικονομώ 2023». Παράλληλα, ο τεχνικός κλάδος έχει ενισχυθεί, συνολικά, με 1,3 δισ. ευρώ περίπου, αυξάνοντας σημαντικά τη ρευστότητά του.

Προσφάτως, το Υπουργείο ανακοίνωσε παρατάσεις σε 13 ενεργειακά προγράμματα, ενταγμένα στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με τις οποίες διασφαλίζεται η ομαλή υλοποίηση των έργων, η πλήρης αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων και η μέγιστη ωφέλεια για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις.

—–

Υπεγράφη η Κοινή Υπουργική Απόφαση για τη χορήγηση χρηματικών βοηθημάτων προς τα πληγέντα φυσικά πρόσωπα από την τρομοκρατική ενέργεια της 31ης Οκτωβρίου 2024, στο κτίριο επί της οδού Αρκαδίας 4, στους Αμπελοκήπους Αθηνών. 

Με αίσθημα ευθύνης και αλληλεγγύης η κρατική παρέμβαση, που είχε εξαγγελθεί από τον Πρωθυπουργό, αφορά στη μίσθωση κατοικίας, στην αντικατάσταση ή/και στην μεταφορά οικοσκευής.

Η Πολιτεία ενεργοποίησε το μηχανισμό της κρατικής αρωγής για τη στήριξη των ιδιοκτητών και των ενοικιαστών που διέμεναν στην πολυκατοικία και οι περιουσίες των οποίων υπέστησαν σοβαρές ζημιές από την έκρηξη βόμβας. Θα χορηγηθούν έκτακτα βοηθήματα για μίσθωση κατοικίας, για αντικατάσταση και μεταφορά οικοσκευής.

——

Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης προχωράει σε νέο πρόγραμμα πρόσληψης 1.000 επιπλέον ανέργων ατόμων με Αναπηρία σε Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ βαθμού, σε συνέχεια προηγούμενου προγράμματος για άλλες 1.000 θέσεις ανέργων ΑμεΑ που εξαντλήθηκαν γρήγορα. Το πρόγραμμα είναι διάρκειας έως 18 μηνών και επιχορηγεί το 75% μισθού και εισφορών με ανώτατη επιχορήγηση τις 13.500 ευρώ ανά άτομο. 

«Μέλημά μας η ενίσχυση της ένταξης και επανένταξης ατόμων με αναπηρία στην αγορά εργασίας, διασφαλίζοντας ίσες ευκαιρίες απασχόλησης, ενισχύοντας παράλληλα τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης με πολύτιμο ανθρώπινο δυναμικό. Θα συνεχίσουμε αδιάκοπα την προσπάθεια για την ενίσχυση των ίσων ευκαιριών στην εργασία.», δήλωσε η Υπουργός, Νίκη Κεραμέως.

—– 

Με σκοπό την εφαρμογή ολοκληρωμένου πλαισίου ψυχολογικής και ψυχομετρικής αξιολόγησης για το προσωπικό που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας στον σιδηρόδρομο, υπεγράφη η σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση -παρουσία του Υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια- από τον Αναπληρωτή Υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη και τον Υφυπουργό Εθνικής Άμυνας Θανάση Δαβάκη.

Μεταξύ άλλων προβλέπονται:

-Εξετάσεις που περιλαμβάνουν ψυχομετρικές δοκιμασίες για τη μνήμη, την προσοχή, τη συγκέντρωση και την επικοινωνία

-Ψυχοκινητικές δοκιμασίες που αξιολογούν την ταχύτητα αντίδρασης και τον συντονισμό, καθώς και αξιολόγηση συμπεριφοράς και προσωπικότητας, με έμφαση στον συναισθηματικό έλεγχο και την υπευθυνότητα

-Συνέντευξη με εξειδικευμένους ψυχολόγους

-Διαφορετικές κατηγορίες αξιολόγησης

-Μεταβατική εφαρμογή με πρώτη πιλοτική αξιολόγηση 60 υπαλλήλων.

—– 

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

 

Ν. ΧΙΔΙΡΟΓΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, στο θέμα της σωρού του υιού του κ. Ρούτσι και της απεργίας πείνας του πατρός του αδικοχαμένου συμπολίτη μας, μήπως η Κυβέρνηση επέδειξε αργά αντανακλαστικά; Υπήρξε καθυστέρηση η οποία δημιούργησε και αντιδράσεις; 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το ακούω αυτό το επιχείρημα από στελέχη της Αντιπολίτευσης. Σήμερα το άκουσα με αναφορά, μάλιστα, και σε εμένα ως εκπρόσωπο της Κυβέρνησης από την κ. Αποστολάκη, βουλευτή του ΠΑΣΟΚ και ανέτρεξα, επειδή θέλω να είμαι ακριβής σε αυτά που σας λέω, στις απαντήσεις που έχω δώσει στις προηγούμενες ενημερώσεις πολιτικών συντακτών, με πρώτη την απάντηση που έδωσα την επόμενη, ή την πρώτη ή την δεύτερη, δηλαδή, ημέρα που ξεκίνησε η απεργία πείνας από τον πατέρα ενός εκ των θυμάτων του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών. Ή την πρώτη ή την δεύτερη μέρα ήταν. Ήταν η πρώτη τοποθέτηση στήριξης στον άνθρωπο αυτό. Και σε κάθε άνθρωπο που έχει χάσει το παιδί του. Τρεις μέρες μετά έγινε η δεύτερη δήλωση από εμένα και συνολικά από την Κυβέρνηση χωρίς αστερίσκους, που είμαστε δίπλα στον πατέρα και σε κάθε άνθρωπο που βιώνει την απόλυτη οδύνη. Τρεις μέρες μετά έγινε τρίτη δήλωση στο διάστημα αυτό. Προφανώς, όλα τα κυβερνητικά στελέχη στάθηκαν στο πλευρό του πατέρα, όπως και όλη η κοινωνία. Πάρα πολύ απλά αυτό δεν εξυπηρετεί το αφήγημα των κομμάτων της Αντιπολίτευσης, που όσο και αν ακούγεται τραγικό, όσο κι αν ακούγεται τραγικό, όταν όλη η κοινωνία και εμείς βλέπουμε στο πρόσωπο αυτού του ανθρώπου ό,τι πιο τραγικό μπορεί να διανοηθεί κανείς και στηρίζουμε σε ανθρώπινο επίπεδο τον αγώνα του, χωρίς, όμως, σε καμία περίπτωση να παρέμβουμε, ούτε να διανοηθούμε να παρέμβουμε στη Δικαιοσύνη, δυστυχώς, το λέω και δεν είναι καθόλου ευχάριστο, η Αντιπολίτευση βλέπει ευκαιρία να κάνει τον δεύτερο γύρο του χυδαίου πολιτικού της παιχνιδιού, που έκανε πριν από λίγους μήνες με αφορμή την επέτειο από το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών. Όλη η κοινωνία, ο κάθε υγιής πολίτης, ο κόσμος, ο απλός κόσμος, συγκλονίζεται με τον αγώνα κάθε πατέρα, κάθε μητέρας, κάθε συγγενή, κάθε δυστυχήματος, με τον αγώνα κάθε ανθρώπου που έχει χάσει τον δικό του άνθρωπο, είτε στα Τέμπη είτε οπουδήποτε αλλού. Αυτή είναι η υγιής αντίδραση της κοινωνίας. Η τοξική, προβληματική, χυδαία αντίδραση πολύ μεγάλου μέρους, για να μην είμαι ισοπεδωτικός, της Αντιπολίτευσης στη χώρα μας είναι άλλη. Εκεί που η κοινωνία βλέπει την οδύνη και την ανάγκη για στήριξη η Αντιπολίτευση, μεγάλο μέρος αυτής, βλέπει μια ευκαιρία για να μαζέψει ψήφους, να παίξει παιχνίδι, να στήσει σόου, να πάνε να μπούνε δίπλα σε έναν πονεμένο άνθρωπο για να αποκομίσουν πολιτικά οφέλη. Δείτε τις απαντήσεις που έχω δώσει και εγώ και τα υπόλοιπα στελέχη από τις πρώτες ημέρες. Είναι, λοιπόν, ψέμα αυτή η αιτίαση ότι αργήσαμε. Από την πρώτη στιγμή, όπως κάθε άνθρωπος, όπως έχουμε χρέος να το κάνουμε, είμαστε δίπλα ανθρώπινα σε αυτόν τον πατέρα και σε κάθε συγγενή θύματος ενός τραγικού δυστυχήματος. 

Ν. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Καλό μεσημέρι, κ. Εκπρόσωπε. Είδαμε χτες τον τέως Πρόεδρο του ΟΠΕΚΕΠΕ, κατά την διάρκεια της εξέτασής του στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής σε μια μαραθώνια κατάθεση να ερωτάται για την αποπομπή του, πώς δηλαδή έφυγε από τον Οργανισμό. Μεταξύ άλλων είπε ότι έφυγε με εντολή του Μεγάρου Μαξίμου. Ρωτήθηκε να κατονομάσει ποιος έδωσε την εντολή και είπε ο κ. Γ. Μυλωνάκης. Τι σχολιάζετε επ’ αυτού; Ευχαριστώ. 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αξίζει τον κόπο οι πολίτες να δουν αυτή την κατάθεση. Αλλά να τη δουν όλη. Όχι το μέρος που θέλει η Αντιπολίτευση και κάποια Μέσα ενημέρωσης να αναδείξουν. Όλη την κατάθεση. Και από αυτή την κατάθεση φαίνεται ότι η Κυβέρνηση κάθε άλλο παρά ήθελε να συγκαλύψει την υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ. Παραδέχεται ο μάρτυρας της Εξεταστικής Επιτροπής ότι όταν είχε τεθεί το συγκεκριμένο θέμα, ξεκάθαρα η Κυβέρνηση δια του Υφυπουργού ήθελε να διευκολύνει την έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας. Αυτή είναι η ουσία. Και επειδή το κατάλαβαν αυτό τα κόμματα της Αντιπολίτευσης, ότι επιθυμία της Κυβέρνησης ήταν το αυτονόητο, να αφήσουμε τη Δικαιοσύνη να κάνει τη δουλειά της, ασχέτως αν εξετάζονται δικές μας ημέρες ή προηγούμενες ημέρες διακυβέρνησης, αναφέρομαι στο θέμα του ΟΠΕΚΕΠΕ, δεν το κατάλαβαν αυτό τα κόμματα και τα διάφορα Μέσα ενημέρωσης που συμμετέχουν σε αυτό το παιχνίδι εντυπώσεων. Επέλεξαν να προβάλλουν ένα μέρος της κατάθεσης, που η μισή αλήθεια είναι χειρότερη από το ψέμα. Καλώ τους πολίτες να δουν το σύνολο της κατάθεσης για να καταλάβουν αν ήθελε ή όχι η Κυβέρνηση να ρίξει την οποιαδήποτε σκιά πάνω στη συγκεκριμένη έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας. Είναι πραγματικά κατατοπιστικό το βίντεο αυτό. 

Κ. ΤΖΑΒΑΡΑ: Εγώ θα ήθελα ένα σχόλιό σας πώς βλέπετε την κατάσταση στο ΠΑΣΟΚ μετά και τη σημερινή συνέντευξη του κ. Ανδρουλάκη στο OPEN, με φόντο, βέβαια, τις δηλώσεις Δούκα, Γερουλάνου και της κ. Διαμαντοπούλου. 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Από μικρό παιδί είμαι στη Ν.Δ., άρα ούτε ειδικός είμαι, ούτε θεσμικά μέσω του βήματος αυτού μπορώ να σχολιάσω ποιος έχει δίκιο και ποιος έχει άδικο σε όσα συμβαίνουν στο ΠΑΣΟΚ. Είναι δική τους δουλειά, δικό τους είναι το κόμμα. Δεν θα ήταν σωστό να μπούμε σε αυτή την διαδικασία. Μια απορία μόνο γεννάται βλέποντας αυτή την κατάσταση και βλέποντας και τις δημοσκοπήσεις. Πραγματικά, πώς ζητάει εκλογές ο κ. Ανδρουλάκης; Θεωρώ ότι τα πράγματα πρέπει να γίνονται με μια σωστή σειρά στη ζωή. Πρώτα πείθεις το κόμμα σου ότι εσύ είσαι το καταλληλότερο πρόσωπο για να είσαι Πρωθυπουργός της χώρας, στη συνέχεια πείθεις την κοινωνία και περιμένεις να δεις αν δημοσκοπικά, τουλάχιστον, αυτό θα αποτυπωθεί. Θα είσαι, δηλαδή, για τους πολίτες, αν όχι ο καταλληλότερος, η καταλληλότητά σου να προσεγγίζει το ποσοστό το οποίο λαμβάνει το κόμμα σου και στη συνέχεια ζητάς εκλογές, ασχέτως αν οι εκλογές θα γίνουν το 2027, όπως έχουμε δηλώσει. Δηλαδή, το αίτημα για εκλογές είναι θεμιτό, προφανώς, να προβάλλεται από την Αντιπολίτευση. Και εμείς πριν τις εκλογές του 2019 για ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα ως Αντιπολίτευση ζητούσαμε εκλογές, αλλά ήμασταν μπροστά στις δημοσκοπήσεις, είχαμε μια κυβέρνηση η οποία είχε τη χώρα τελευταία σε ρυθμούς ανάπτυξης στην Ευρώπη και είχε κοροϊδέψει τον κόσμο σε μια σειρά από εκλογικές διαδικασίες και δημοψηφίσματα. Αλλά φαινόταν ότι αυτό το οποίο γινόταν στη Βουλή, δεν είχε καμία αντιστοιχία με αυτό που γινόταν στην κοινωνία. Εδώ πέρα, λοιπόν, αυτή είναι η απορία, γιατί εγώ το να σχολιάσω ποιος έχει δίκιο και ποιος έχει άδικο μεταξύ των υποψηφίων Προέδρων του ΠΑΣΟΚ και όλο αυτό το οποίο συμβαίνει, ούτε είναι δική μου δουλειά -το ξαναλέω- ούτε και θα προσφέρω κάτι στη συζήτηση. Αλλά είναι μια αντικειμενική κατάσταση. Πρώτα, λοιπόν, νομίζω κερδίζεις το κόμμα σου, την εμπιστοσύνη του κόμματός σου, στη συνέχεια βγάζεις ένα πρόγραμμα κοστολογημένο, έστω και μέσω δημοσκοπήσεων βλέπεις αν αυτό έχει μια αποδοχή και, στη συνέχεια, για να έχει νόημα το αίτημα αυτό. Δημοκρατία έχουμε, κάθε δικαίωμα έχει ο κ. Ανδρουλάκης, αρχηγός της Αντιπολίτευσης είναι, νόμιμα εκλεγμένος Πρόεδρος του κόμματός του είναι, δεν το συζητάμε, αλλά νομίζω είναι λίγο περίεργο το ότι επιλέγει να βάζει το κάρο μπροστά από το άλογο. 

Γ. ΣΑΚΚΟΥΛΑ: Τα ξημερώματα της Τετάρτης σημειώθηκε μία επίθεση σε πλοία του Παγκόσμιου Στόλου Αλληλεγγύης που πλέει προς τη Γάζα  και από την ελληνική κυβέρνηση δε έχουμε ακόμα κάποια τοποθέτηση. Στο μεταξύ, τα κόμματα της αντιπολίτευσης ζητούν εξηγήσεις και ζητούν να εγγυηθείτε την ασφάλεια των πλοίων αυτών, καθώς το περιστατικό συνέβη εντός της περιοχής που την αρμοδιότητα για διάσωση και έρευνα την έχει η Ελλάδα. Θα κάνετε κάτι γι’ αυτό;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, κατ’ αρχάς, επί της αρχής, στηρίζουμε κάθε αποστολή για παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας, είναι αυτονόητο αυτό και το δηλώνω κι εγώ, απευθυνθήκαμε στο Λιμενικό και στο υπουργείο Ναυτιλίας και μας ενημέρωσαν ότι θα δοθεί απάντηση αρμοδίως από το Λιμενικό και το αρμόδιο Υπουργείο, εφόσον φανεί κι αποδειχθεί, όπως λέτε, ότι είναι ζητήματα δικαιοδοσίας της ελληνικής πολιτείας.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, τις προηγούμενες ημέρες ακούγαμε τον κύριο Φλωρίδη να λέει πως δεν έχει γίνει αίτημα εκταφής και από άλλα κυβερνητικά στελέχη. Σήμερα είπε πως μπορεί να υπάρχει έμμεσο αίτημα εκταφής και μάλιστα ότι αυτό εκτιμά πως το εξετάζουν οι εισαγγελικές αρχές και πώς μπορεί να γίνει αποδεκτό για να γίνει εκταφή για την ταυτοποίηση της σορού του νεκρού. Προδικάζει ο υπουργός αυτή τη στιγμή το αποτέλεσμα της ετυμηγορίας των εισαγγελικών αρχών και πώς ισχύει αυτό που είπε ο υπουργός ή αυτό που είπε η πρόεδρος του Αρείου Πάγου πριν από δύο μέρες, ότι υπάρχει δεδικασμένο και δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, δεν προδικάζει τίποτα ο υπουργός. Είπε και σήμερα ο υπουργός ότι το τι θα γίνει θα το κρίνει η Δικαιοσύνη. Εδώ το κρίσιμο που αφορά το πολιτικό σύστημα, τα κόμματα δηλαδή, την κυβέρνηση, την αντιπολίτευση, τους βουλευτές, την εκτελεστική και νομοθετική εξουσία, είναι αν δεχόμαστε το αυτονόητο ότι δεν μπορεί ένας εκπρόσωπος της εκτελεστικής ή της νομοθετικής εξουσίας να παρεμβαίνει στη δικαστική. Το να λες ότι θα το κρίνει, θα το εξετάσει η Δικαιοσύνη και θ’ αποφασίσει, και μάλιστα ως υπουργός Δικαιοσύνης να μεταφέρεις μια αίσθηση, αλλά στο τέλος της ημέρας, χωρίς να καλείς τη Δικαιοσύνη να πάρει την Α ή Β απόφαση, νομίζω ότι δεν έχει σχέση με αυτό το οποίο βλέπουμε από κόμματα, τον πρώην πρωθυπουργό τον κύριο Τσίπρα και δυστυχώς το μεγαλύτερο μέρος της αντιπολίτευσης δια των εκπροσώπων των κομμάτων. Δεν έχει σχέση το ένα με το άλλο. Επαναλαμβάνω και εγώ, σε ανθρώπινο επίπεδο είμαστε δίπλα σε αυτόν τον πατέρα και στο αίτημά του για εκταφή του παιδιού του. Το τι υπάρχει στη δικογραφία οι διάδικοι το γνωρίζουν και πώς έχουν γίνει όλες αυτές οι ενέργειες, δεν μπαίνω σε αυτή τη διαδικασία. Το τι θ’ αποφασίσει η Δικαιοσύνη επί αυτού του αιτήματος, όπου σύμφωνα με τη Δικαιοσύνη, όχι σύμφωνα με τα κυβερνητικά στελέχη, εμείς αναπαράγουμε αυτό το οποίο λέει η Δικαιοσύνη, δεν έχει υποβληθεί ως αίτημα αυτοτελές, αλλά μέσω εξώδικης δήλωσης. Το αν αυτό θα το θεωρήσει η Δικαιοσύνη ικανό τρόπο προβολής ενός αιτήματος, αυτό είναι θέμα της Δικαιοσύνης. Η Δικαιοσύνη βγήκε δια των ανωτάτων εκπροσώπων της και είπε ότι δεν έχει υποβληθεί τυπικά αυτό το αίτημα. Και έχει υποβληθεί εμμέσως, μέσω εξωδίκου. Εμείς δεν βγήκαμε να πούμε, ότι επειδή έχει υποβληθεί έτσι, δεν πρέπει να εξεταστεί. Είπαμε ότι η Δικαιοσύνη είπε αυτό το οποίο είπε. Δηλαδή, σταθήκαμε στην επίσημη τοποθέτηση της Δικαιοσύνης. Τώρα, από κει και πέρα, η Δικαιοσύνη όλα αυτά θα τα συνεκτιμήσει και θα πάρει τις αποφάσεις της. Έτσι γίνεται στις Δημοκρατίες. Υπάρχουν περίοδοι που η Ελληνική Δημοκρατία είχε ένα παραϋπουργείο Δικαιοσύνης στήσει μέσα το Μαξίμου. Ήταν το ΄15 – ΄19. Αυτό δεν είναι το κανονικό, μη μπερδευόμαστε. Μπορεί να το είχαμε συνηθίσει το «τέρας», στη συνέχεια βέβαια οι πρωταγωνιστές καταδικάστηκαν και από τη Δικαιοσύνη κι ακούσαμε και τον κύριο Κοντονή μετά από χρόνια να λέει τι συνέβαινε. Αυτό δεν είναι το κανονικό, το κανονικό είναι η Δικαιοσύνη ν’ αποφασίζει για τα δικά της θέματα.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να σας ρωτήσω, όμως: Έπρεπε να φθάσουμε στην 11η μέρα απεργίας πείνας για να υποτεθεί πως αυτό θεωρείται αίτημα, γιατί δεν μιλάμε για κάτι καινούργιο, μιλάμε για την εξώδικη δήλωση που έχει κάνει ο άνθρωπος από την ημέρα ένα.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η κυβέρνηση, γιατί είμαι εκπρόσωπος της κυβέρνησης, όχι τη Δικαιοσύνης, από την πρώτη ημέρα, απάντησα στο συνάδελφό σας, αξίζει τον κόπο ν’ ανατρέξετε στις απαντήσεις μου, γιατί τις έχετε και σε βίντεο και γραπτές, γραπτές λίγες ώρες μετά το τέλος της ενημέρωσης πολιτικών συντακτών, η κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή στάθηκε ανθρώπινα στο πλευρό αυτού του πατέρα. Άλλο αν η αντιπολίτευση έκανε ότι δεν έβλεπε. Έτσι έπρεπε να κάνουμε, είναι υγιής ανθρώπινη αντίδραση, δεν το λέω για να υπερηφανευτώ. Η Δικαιοσύνη έχει τους δικούς της χρόνους. Σκέφτεται κάθε αίτημα με βάση τα πραγματικά περιστατικά, τα δεδομένα, τη νομοθεσία. Αυτό δεν είναι κάτι το οποίο εγώ μπορώ να σας το απαντήσω, το αν είναι αργή ή γρήγορη η αντίδραση της Δικαιοσύνης. Από την εμπειρία μου ως δικηγόρος έχω δει αιτήματα ν’ απαντώνται και μετά από εβδομάδες και μετά από μήνες. Έχω δει αιτήματα ν’ απαντώνται μέσα σε κάποιες ημέρες. Αλλά δεν είναι κανονικό πράγμα να ζητάει το πολιτικό σύστημα, τα κόμματα, ο οποιοσδήποτε από την κυβέρνηση να απολογείται για λογαριασμό της Δικαιοσύνης ή να ζητάει παρέμβαση της Δικαιοσύνης. Έχουμε φτάσει στο σημείο να τα κάνουμε όλα ίσα κι όμοια. Πράγματα τα οποία είναι εντελώς μη κανονικά και επικίνδυνα, θα πω εγώ, να τα θεωρούμε αυτονόητα. Να βγαίνουν πρώην πρωθυπουργοί και αναφέρομαι στον κύριο Τσίπρα, για να μην παρεξηγηθώ, και να ζητάνε από την κυβέρνηση να παρέμβει στη Δικαιοσύνη. Αυτό που έκανε εκείνος και η κυβέρνησή του, κόμματα να ζητάνε το ίδιο πράγμα. Στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Ή να μας ζητάτε εμάς, ν’ απαντήσουμε γιατί απαντάει ή θα απαντήσει η Δικαιοσύνη σε πέντε, δέκα, δεκαπέντε, είκοσι μέρες. Δεν είναι δική μας δουλειά αυτή, ούτε θα έπρεπε να είναι. Εμείς είμαστε εδώ για να έχουμε ένα νομικό πλαίσιο το οποίο υπάρχει και προβλέπει κάποιες συγκεκριμένες διαδικασίες, να θωρακίζουμε τη δουλειά αυτή της Δικαιοσύνης και προφανώς επειδή πέραν από τις ιδιότητες που έχουμε, σε ανθρώπινο επίπεδο να λέμε τ’ αυτονόητο, στεκόμενοι δίπλα σε αυτόν τον άνθρωπο και σε κάθε άνθρωπο που έχει περάσει ό,τι έχει περάσει ο άνθρωπος αυτός, χωρίς να μπορούμε καν να το διανοηθούμε.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, όπως είπε προηγουμένως και ο συνάδελφος, ο πρώην πρόεδρος του ΟΠΕΚΕΠΕ, Νίκος Σαλάτας, είπε στην Εξεταστική Επιτροπή ότι ο Γιώργος Μυλωνάκης ήταν το πρόσωπο που τον «καρατόμησε». Μετά από αυτή την αποκάλυψη, θα κληθεί ο κ. Μυλωνάκης να καταθέσει στην Εξεταστική Επιτροπή; Και, επίσης, θα διαβιβάσει στην Επιτροπή το υπόμνημα; Κάτι που το ζητάνε αρκετά κόμματα της αντιπολίτευσης. 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Απάντησα στον συνάδελφό σας. Δεν είπε μόνο αυτό ο κ. Σαλάτας, εξήγησε και τους λόγους. Γιατί του μεταφέρθηκε ότι επιθυμία, αυτονόητη επιθυμία, είναι – τα είπε ο κ. Σαλάτας, μην αναπαράγω τον κ. Σαλάτα – να μην παρεμποδιστεί η έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας. Το ακούει κάποιος και λέει «καρατομήθηκε» ο πρώην πρόεδρος του ΟΠΕΚΕΠΕ από το Μαξίμου, τον Μυλωνάκη ή οποιονδήποτε  -τελεία – και λέει «πω πω, αυτοί κάτι πήγαν να κάνουν εδώ». Ακούει όλη την κατάθεση και βλέπει ότι η Κυβέρνηση, το Μαξίμου, οποιοσδήποτε, θέλει η έρευνα να προχωρήσει. Άλλη εικόνα είναι αν δεις την εκδοχή κάποιων Μέσων, άλλη εικόνα αν δεις την πραγματική κατάσταση, η οποία αποτυπώνεται από μία κατάθεση, όχι από το μυαλό μας. Τώρα, ο κ. Μυλωνάκης έχει έρθει δύο φορές στη Βουλή, έχει απαντήσει σε όλα τα ερωτήματα αναλυτικά. Παρά τα όσα έχουν ακουστεί από την αντιπολίτευση, ήρθε και ξαναήρθε. Και, από εκεί και πέρα, ως προς τους μάρτυρες – επειδή βλέπω και κάποιους από την αντιπολίτευση να βιάζονται πάρα πολύ – εμείς καταθέσαμε μια πρόταση με έναν κατάλογο, νομίζω, πολύ μεγάλο μαρτύρων, που κατά 75% ταυτιζόταν με τα αιτήματα της αντιπολίτευσης και είπαμε από την πρώτη στιγμή, αλλά κάποιοι κάνουν ότι δεν το ακούνε, ότι θα επανέλθουμε σε περίπτωση που καταστεί αναγκαία η παρουσία ενός άλλου μάρτυρα. Ωραία. Να δούμε τις καταθέσεις των πρώτων ημερών, δεν βιαζόμαστε, και εφόσον πρέπει να έρθει και κάποιος ακόμα που αναφέρεται σε καταθέσεις, που έχει να πει κάτι περισσότερο, δεν πρόκειται να σταθούμε εμείς εμπόδιο. Αλλά από τη στιγμή που το έχουμε πει από την αρχή, γιατί κάποιοι βιάζονται και φωνάζουν πριν την ώρα αυτού του καυγά που θέλουν να στήσουν; Η αλήθεια πρέπει να ακουστεί. Ας περιμένουμε να δούμε τις καταθέσεις. Ας δούμε… Έχει ενδιαφέρον αυτή η Εξεταστική για την κοινωνία. Ποιοι  υπουργοί έκαναν ελέγχους, ποιοι δεν έκαναν ελέγχους, τι έγινε με την τεχνική λύση, ποιος ο ρόλος της Αυτοδιοίκησης. Δεν βιαζόμαστε.   

Ν. ΧΙΔΙΡΟΓΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα επανέλθω σε ένα θέμα για το οποίο σας ρώτησα πολύ πρόσφατα. Είναι το θέμα της κατάστασης που επικρατεί έμπροσθεν του Μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη στην Αθήνα. Μία κατάσταση η οποία ενοχλεί πολλούς. Και ενοχλεί πολλούς, γιατί το Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη είναι αφιερωμένο σε εκείνους που έπεσαν για την πίστη, για το έθνος, για την πατρίδα και την λευτεριά.  Αντιλαμβάνομαι ότι υπάρχουν αρμοδιότητες και άλλες εκεί. Όμως, επειδή διαχρονικά, όχι μόνο από το 2019, πολλά, πολλές φορές, έχουμε δει επεισόδια στον χώρο, τα οποία τον βεβηλώνουν. Και επειδή έχουμε δει απρέπειες και ασχήμιες, από το αισθητικό πεδίο μέχρι και άλλα χειρότερα πράγματα, μήπως ήρθε η ώρα για την Κυβέρνηση να ζητήσει από κοινωνικούς φορείς, κόμματα, όλους τους πολίτες συνολικότερα, μια συμφωνία, ώστε να επιδεικνύεται ο δέων σεβασμός στο Μνημείο, να αποφεύγονται προβλήματα στον χώρο. Γιατί σε μια πόλη τεσσάρων εκατομμυρίων, κ. Εκπρόσωπε,  έχω την εντύπωση – νομίζω θα συμφωνήσετε μαζί μου – υπάρχουν πάρα πολλά σημεία όπου μπορεί ο κόσμος να εξασκήσει το δημοκρατικό του δικαίωμα να διαδηλώσει και να διαμαρτυρηθεί, σεβόμενος, όμως, και ένα Μνημείο σε αυτών που έπεσαν τοις κείνων ρήμασι πειθόμενοι. Έχει η Κυβέρνηση στο μυαλό της κάποια σχετική πρωτοβουλία, κάποια ειδική ρύθμιση, κάποια συνεννόηση και με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ώστε να αλλάξει λίγο η εικόνα που, λιγότερο ή περισσότερο, ενοχλεί  πολλούς;     

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό το περί συνεννόησης με τα κόμματα για τον σεβασμό του Αγνώστου Στρατιώτη, τα κόμματα του «ξυλολίου», των «χαμένων» βαγονιών, των νεκρών που δήθεν εξαφανίζαμε και των λαθρεμπόρων που συγκαλύπταμε και των πολλών άλλων που έχουμε δει, όπως ότι είχε σχέση ο Πρωθυπουργός με τον θάνατο ενός νέου ανθρώπου, έκαναν ότι δεν το άκουσα. Εντάξει, νομίζω ότι είναι ένα όνειρο απατηλό, ειδικά για τέτοια θέματα. Μακάρι να φτάσουμε στο σημείο, έστω με κάποια κόμματα, για τα αυτονόητα να συμφωνούμε. Αλλά, τώρα, μιλάμε για σεβασμό, όταν δεν σέβονται τον πόνο ανθρώπων. Δεύτερον: Δεν θεωρώ ότι είναι προσβλητικό για το Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη όταν έρχεται ένας πατέρας και κάνει αυτή την πράξη διαμαρτυρίας, η οποία συνιστά, βέβαια, έναν άνθρωπο ο οποίος είναι σε απόλυτη απόγνωση …

Ν. ΧΙΔΙΡΟΓΛΟΥ: Με όλο τον σεβασμό, κ. Εκπρόσωπε, δεν αναφέρθηκα σε αυτόν, λέω γενικά. 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, ναι. Δεν είπα ότι αναφερθήκατε εσείς, αλλά τα λέω όλα, γιατί ζούμε στη χώρα της «κοπτοραπτικής», έτσι; Γι’ αυτό το αναφέρω. Γιατί άμα δεν το πω αυτό, το οποίο είναι αυτονόητο και πρέπει να το πούμε, κάποιοι, κάποιοι θα κόψουν το βίντεο και θα πουν «επιτέθηκε στον πατέρα» και οι διάφοροι «τηλεδικαστές» θα στήσουν τα δικά τους σόου για να φανατίσουν τον κόσμο. Έτσι; Άρα, δεν θεωρώ ότι συνιστά προσβολή, σε καμία περίπτωση,  η παρουσία ενός ανθρώπου ο οποίος ζητά κάτι για το παιδί του. Ούτε είναι πρόβλημα όταν περνάει ένας περαστικός, ένας απλός άνθρωπος και συμπαραστέκεται στον άνθρωπο αυτόν. Ούτε αυτό είναι πρόβλημα. Ποιο είναι πρόβλημα;  Οπουδήποτε, θα πω εγώ, πολλώ δε μάλλον στο Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη, όταν διάφοροι πολιτικοί αρχηγοί, διάφορες «επαγγελματικές» ομάδες «ανησυχούντων», συλλογικοτήτων, που το μόνο που ξέρουν να κάνουν είναι να δημιουργούν θόρυβο και να εκμεταλλεύονται τον ανθρώπινο πόνο, τη δυστυχία, την οποιαδήποτε κρίση, μετατρέπουν ιστορικά μνημεία σε μια κατάσταση η οποία δεν τιμάει τους αγώνες των ανθρώπων αυτών και τις θυσίες, για να φτάσουμε να έχουμε το Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη. Αυτό είναι το πρόβλημα στη χώρα μας. Ότι πάνω σε κάτι τραγικό, πάνω σε κάτι που διερευνά η Δικαιοσύνη, πάνω σε τραγωδίες, υπάρχουν κάποιοι οι οποίοι τα βλέπουν όλα αυτά ως αφορμή να στήσουν πολιτικό παιχνίδι. Τώρα, όταν ένας άνθρωπος φτάσει στο σημείο να το κάνει αυτό, δεν μπορεί να του ζητήσεις να σεβαστεί το οτιδήποτε. Υπάρχουν – το είπα και σε προηγούμενη Ενημέρωση Πολιτικών Συντακτών – αρμόδιες υπηρεσίες, με όποια αρμοδιότητα έχει η κάθε μία, για να επιβάλουν τον νόμο. Χωρίς σε καμία περίπτωση – το ξαναλέω –  να διανοηθεί κανείς να θεωρήσει ότι ενοχλεί αυτός ο άνθρωπος. Το διαχωρίζω πλήρως, όπως και την κοινωνία διαχωρίζω, με εκείνους οι οποίοι, οι «επαναστάτες» των πανό και όλοι αυτοί, τέλος πάντων, οι άνθρωποι, οι «επαγγελματίες επαναστάτες», γιατί δουλειά το έχουν κάνει, δεν έχουν καμία ιδεολογία – σε όλη αυτή τους τη δράση να επιβληθεί ο νόμος όπως ορίζεται. 

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε εκπρόσωπε, όσον αφορά την κατάθεση Σαλάτα, που μας καλέσατε να δούμε και τα υπόλοιπα, είπε μεταξύ άλλων πως η κ. Τυχεροπούλου δεν είχε πτυχίο Νομικής και πως παρ’ όλα αυτά ο κ. Φλωρίδης υπέγραψε και πως ο υπουργός Δικαιοσύνης έχει κάνει ψευδή βεβαίωση και αυτό είναι αυτόφωρο. Ενστερνίζεστε και αυτές τις καταγγελίες του κ. Σαλάτα; Έχει κάνει ψευδή δήλωση ο κ. Φλωρίδης; 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν ενστερνιζόμαστε κάτι εμείς σε σχέση με αυτό. Εγώ ρωτήθηκα για το αν έχω να απαντήσω κάτι «γιατί καρατομήθηκε ο κ. Σαλάτας από έναν υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ που είναι στο Μαξίμου», τη στιγμή που στην επόμενη ερώτηση εξήγησε γιατί το είπε αυτό. Από κει και πέρα είναι μία κατάθεση, σημαντική είναι η κατάθεση, γιατί ένας άνθρωπος όταν καταθέτει ως μάρτυρας καταθέτει ενόρκως και εφόσον θεωρηθεί ότι κάτι πρέπει να διερευνηθεί επ’ αυτού του οποίου λέει, με την όποια αξιοπιστία έχει, θα πρέπει να διερευνηθεί. Εδώ δεν είμαστε δικαστήριο.

 

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω ως εκπρόσωπο της κυβέρνησης, για έναν άνθρωπο ο οποίος τοποθετήθηκε εκεί με τις ευλογίες σας και καρατομήθηκε επίσης με τις ευλογίες σας, ο οποίος επιτίθεται σε μία αποσπασμένη στην ευρωπαϊκή Εισαγγελία η οποία ελέγχει τον ΟΠΕΚΕΠΕ και κατ’ επέκταση και τις κυβερνητικές κινήσεις, κατηγορώντας ο ίδιος τον υπουργό Δικαιοσύνης. Θα ήθελα να μου απαντήσετε για τα ζητήματα που αφορούν την κυβέρνηση. Αν έχετε ερευνήσει, αν ισχύουν ή αν διαψεύδετε τις κατηγορίες αυτές.

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μισό λεπτό. Δεν μπορούμε να κατηγορούμε. Προφανώς όλα αυτά υπηρεσιακώς έχουν ελεγχθεί. Το προφανώς το λέω, γιατί δεν είμαι ο αρμόδιος να τα ελέγξει. Αλλά, καλύτερα να ρωτήσετε τους αρμόδιους ή να ρωτήσω εγώ και να επανέλθω. Αλλά, εδώ, θα μου επιτρέψετε ότι δεν γίνεται να κατηγορούμε την κυβέρνηση και για το ένα και για το ανάποδό του. Η κυρία αυτή στην οποία αναφέρεστε, φαίνεται ότι έχει συμβάλλει στην αποκάλυψη κάποιων πτυχών. Αυτά τα οποία λέει ο πρώην πρόεδρος, θεωρητικά είναι ενάντια σε εκείνη. Έτσι δεν είναι;

 

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Γι’ αυτό ακριβώς σας ρώτησα αυτό. Επειδή αποδομείται η κυρία που έχει συμβάλλει, σας ρωτώ εάν αυτά τα επιβεβαιώνεται ή τα διαψεύδετε.  

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Άρα, αποδομεί την κυρία που έχει συμβάλλει, λέγοντας ότι στην πραγματικότητα ο υπουργός πήρε το μέρος της.

 

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Μπορείτε να διαψεύσετε. Εγώ σας έκανα μία ερώτηση για κάτι που κατηγορείται ο υπουργός.

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μισό λεπτό. Αυτό έχει ενδιαφέρον. Ο κ. Φλωρίδης δεν κατηγορείται στην πραγματικότητα, ότι έκανε κάτι ενάντια στην κυρία Τυχεροπούλου. Αυτό προκύπτει από την κατάθεση. Δηλαδή και στην περίπτωση Μυλωνάκη και στην περίπτωση Φλωρίδη φαίνεται, ότι η κυβέρνηση δεν πήγε να εμποδίσει είτε μία υπάλληλο, είτε τον οποιοδήποτε ήθελε να συνεισφέρει στην ευρωπαϊκή Εισαγγελία. Τώρα, αυτοτελώς για το ζήτημα της  όποιας τέλεσης ποινικού αδικήματος, είναι δεδομένο ότι υπηρεσιακώς αυτό ελέγχεται εφόσον αποτυπώνεται σε μία κατάθεση. Τώρα, πόσο σοβαρό είναι αυτό υπάρχει και η κοινή λογική, αλλά δικαστής δεν είμαι, τώρα, για να βγάλω εγώ πόρισμα για το αν αυτό που είπε ο μάρτυρας ισχύει ή όχι. Το αντιλαμβάνεστε. 

 

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε εκπρόσωπε, εκατόν πενήντα έξι χώρες από τις εκατόν ενενήντα τρεις χώρες μέλη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών αναγνωρίζουν το κράτος της Παλαιστίνης ως κυρίαρχο κράτος. Σας ρώτησα και την προηγούμενη φορά, για το πότε η Ελλάδα θα αναγνωρίσει το Παλαιστινιακό κράτος και είπατε, ότι «αυτό υπαγορεύεται από τα εθνικά συμφέροντα. Η εξωτερική πολιτική είναι μία πολύ σύνθετη άσκηση. Είναι η πιο σοβαρή άσκηση για μία χώρα και δεν υπαγορεύεται από μικροκομματικούς σκοπούς ή από παιχνίδια εντυπώσεων». Γιατί είναι κόντρα στα εθνικά συμφέροντα η αναγνώριση του Παλαιστινιακού κράτους, τη στιγμή που το έχουν κάνει δεκάδες χώρες;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν είπαμε, ότι είναι κόντρα στα εθνικά συμφέροντα. Είπαμε ότι ο χρόνος που θα γίνει αυτή η πολύ σοβαρή ενέργεια, που επί της αρχής της αναγνώρισης έχουμε υποστηρίξει, ότι συνεχίζουμε να έχουμε την ίδια διαχρονική εθνική θέση, ο χρόνος αυτής της απόφασης θα υπαγορευθεί από τα εθνικά συμφέροντα χωρίς, νομίζω, να χρειάζεται να κάνουμε περαιτέρω ανάλυση, γιατί είναι, νομίζω, σαφές ότι ό,τι έχουμε απαντήσει μέχρι τώρα και εγώ προσωπικά και το υπουργείο Εξωτερικών και ο Πρωθυπουργός και ο υπουργός Εξωτερικών ο κ. Γεραπετρίτης ισχύει στο ακέραιο.

 

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε εκπρόσωπε, το προηγούμενο εικοσιτετράωρο είχαμε έναν θάνατο εικοσάχρονου λιμενεργάτη, ένα ακόμα εργατικό δυστύχημα. Είδαμε τους εργαζόμενους να κατεβαίνουν σε απεργία ζητώντας να γίνει έρευνα και μετά από αυτό να γίνονται συλλήψεις. Ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ είπε, πως ακούσαμε τον υπουργό Ναυτιλίας να λέει σε σποτάκι στους νέους, πως «πρόκειται για μία θάλασσα ευκαιριών», ενώ εμείς έχουμε μία θάλασσα κηδείες. Τι κάνει η κυβέρνηση για να προστατέψει τους εργαζόμενους και γιατί χρειάστηκε να φτάσουν σε απεργία για να διεκδικήσουν το αυτονόητο, δηλαδή έρευνα;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα σας μεταφέρω την απάντηση του αρμοδίου υπουργείου: «Τις πρωινές ώρες σήμερα, ενημερώθηκε η Λιμενική Αρχή του Τζελέπη για τον τραυματισμό ενός 20χρονου ημεδαπού ναυτικού μέλους πληρώματος (ειδικότητας καθαριστή) του επιβατηγού-οχηματαγωγού (Ε/Γ-Ο/Γ) πλοίου «ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ ΧΙΟΣ» Ν.Π. 10883, το οποίο έπλεε προς το λιμάνι του Πειραιά. Συγκεκριμένα, ο 20χρονος εγκλωβίστηκε σε υδατοστεγή θύρα του πλοίου, με αποτέλεσμα τον θανάσιμο τραυματισμό του. Το πλοίο, που εκτελούσε προγραμματισμένο δρομολόγιο από το λιμάνι της Ρόδου προς τα λιμάνια Χάλκης-Διαφανίου Καρπάθου-Κάσου-Ανάφης-Θήρας-Πειραιά, κατέπλευσε στο λιμάνι του Πειραιά και ο 20χρονος παρελήφθη από ασθενοφόρο όχημα του ΕΚΑΒ και διακομίστηκε στο «ΤΖΑΝΕΙΟ» Γενικό Νοσοκομείο Πειραιά, όπου διαπιστώθηκε ο θάνατός του. Από το Α’ Λιμενικό Τμήμα Τζελέπη του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά που διενεργεί την προανάκριση, συνελήφθησαν ο Πλοίαρχος και ο Α΄ Μηχανικός του πλοίου, για παράβαση του άρθρου 302 του Π.Κ. «Ανθρωποκτονία από αμέλεια».

Αυτή είναι η ανακοίνωση. Να πω το αυτονόητο, ειλικρινή συλλυπητήρια στους οικείους του και χωρίς να πούμε πολλά – πολλά, το ταχύτερο δυνατόν να δοθούν απαντήσεις γι’ αυτό το τραγικό περιστατικό, από τους αρμοδίους.

 

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΙ:    Κύριε Εκπρόσωπε, έχουν ακουστεί πολλά για την ακύρωση της συνάντησης μεταξύ του Ερντογάν και του Έλληνα Πρωθυπουργού. Θεωρείτε ότι υπήρχε σκοπιμότητα από την πλευρά της Τουρκίας για να υποβαθμιστούν οι θέσεις της Ελλάδας τη στιγμή μάλιστα που ο Τούρκος Πρόεδρος συναντιέται σήμερα με τον Ντ. Τραμπ;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Αυτό δεν μπορώ να σας το απαντήσω εγώ, μπορεί να σας το απαντήσει κάποιος εκπρόσωπος από την τουρκική πλευρά. Αυτό που μπορώ να σας πω εγώ σε συνέχεια όσων είπε χθες ο Πρωθυπουργός, είναι ότι η Ελλάδα θα συνεχίσει να ασκεί μια ενεργητική εξωτερική πολιτική στο πεδίο με αποτέλεσμα. Παράλληλα θα συνεχίσει να επιδιώκει τον διάλογο, αλλά δεν θα αλλάξουμε την πολιτική μας για να κάνουμε διάλογο. Θα συνεχίσουμε την πολιτική μας και θα επιδιώκουμε τον διάλογο. Εάν ενοχλεί ένα μέρος της πολιτικής μας, αυτό δεν σημαίνει ότι εμείς θα βάλουμε νερό στο κρασί μας. Δεν πρόκειται να βάλουμε νερό στο κρασί μας. Πιστεύουμε πράγματι ότι ο διάλογος έχει επιφέρει αποτελέσματα. Ο διάλογος βέβαια δεν μας έχει κάνει να αλλάξουμε, ούτε εμείς ούτε η Τουρκία θέση, ούτε πρόκειται να αλλάξουμε θέση, ούτε πρόκειται καν να βάλουμε στο τραπέζι ζητήματα κυριαρχίας ή ζητήματα κόκκινων γραμμών. Η Ελλάδα ψηλώνει, η Ελλάδα δυναμώνει, είναι στη διάθεση των γειτονικών χωρών και της Τουρκίας για εποικοδομητικές συζητήσεις, στο χέρι της άλλης πλευράς είναι να συνεχίσουμε αυτή τη διαδικασία. Το ξαναλέω όμως, δεν πρόκειται να αλλάξει αυτή η πολιτική η οποία παράγει ξεκάθαρα αποτελέσματα, ακόμα και αν ενοχλεί.

Γ. ΣΑΚΚΟΥΛΑ:   Σε συνέχεια του ερωτήματος του συναδέλφου, επειδή επίκειται και η συνάντηση του Προέδρου Τραμπ με τον Πρόεδρο Ερντογάν και προηγήθηκε μάλλον πρόσφατα και η συνάντηση του Τραμπ με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο. Πληροφορίες της τουρκικής εφημερίδας Μιλιέτ, αναφέρουν ότι ένα από τα θέματα που θα συζητηθούν μεταξύ των δύο Προέδρων είναι και το θέμα της  Θεολογικής Σχολής της Χάλκης. Έχετε κάποιο σχόλιο για αυτό;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Μένουμε σε όσα έχει πει κατά καιρούς και το Υπουργείο Εξωτερικών και κεντρικά η Κυβέρνηση, για την ανάγκη προστασίας του χαρακτήρα και όλα όσα τέλος πάντων έχουν ειπωθεί στο ακέραιο από το Υπουργείο Εξωτερικών και από την Ελλάδα και διαχρονικά πρεσβεύει το Ελληνικό κράτος. Νομίζω ότι στα θέματα αυτά δεν χρειάζεται να πούμε πάρα πολλά, είναι θέματα που κανείς δεν διαφωνεί, ότι η δική μας θέση και διαχρονικά όσα πρεσβεύει η χώρα μας είναι και αυτά τα οποία είναι τα ιστορικά αληθή και σωστά.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ:    Για μια χθεσινή δήλωση του Πρωθυπουργού. Εξετάζει στα αλήθεια η Κυβέρνηση απαγόρευση των κοινωνικών δικτύων μέχρι την ηλικία των 16; Ετοιμάζετε κάποιο νομοσχέδιο;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Να θυμίσω ότι αυτά τα οποία συζητάει τώρα η Ευρώπη και πολύ καλά κάνει και τα συζητάει, όπως και άλλα ζητήματα τα οποία έχουμε θέσει πρώτοι στην ατζέντα, τα έχουμε προσπαθήσει να μπουν στην ατζέντα, τα έχει θίξει πολύ καιρό νωρίτερα η Ελληνική πλευρά και προσωπικά ο Πρωθυπουργός, ο Κ. Μητσοτάκης. Πήραμε μια σειρά από πρωτοβουλίες, στο πλαίσιο της θέσπισης φίλτρων που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι γονείς. Η κατάσταση αυτή θα οδηγήσει σίγουρα στην ανάγκη μιας πολύ μεγάλης συζήτησης με δύο μεγάλες προεκτάσεις. Η μία είναι η ασύδοτη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης χωρίς περιορισμούς και ειδικά από ανήλικα παιδιά σε πολύ μικρότερη ηλικία, ακόμα και από την ηλικία ενηλικίωσης, από τον χρόνο ενηλικίωσης. Πολύ κάτω δηλαδή από τα 18, παιδιά 16,15,14, με τους πολλούς κινδύνους, που δεν χρειάζεται να τους περιγράψουμε, μέσα από αυτή την χρήση. Και το δεύτερο είναι η διάδοση ψεμάτων που και αυτό είναι μια πολύ σοβαρή συζήτηση. Τα fake news, τα οποία μπορεί να είναι επικίνδυνα για τη χώρα, για τα εθνικά συμφέροντα, για την καθημερινότητα των πολιτών, ακόμα και για ζητήματα ζωτικής σημασίας για ένα νοικοκυριό, για έναν άνθρωπο μεμονωμένα. Ο Πρωθυπουργός έχει πει ότι η χώρα μας θα συνεχίσει να παίρνει τέτοιες πρωτοβουλίες. Υπάρχουν πράγματα που μπορείς να κάνεις μόνος σου, δηλαδή νομοθετικά, κανονιστικά, υπάρχουν όμως και κάποια άλλα, τα οποία είναι αποτέλεσμα μιας συζήτησης ευρύτερης και σε ευρωπαϊκό και σε ευρύτερο επίπεδο. Σίγουρα αυτό το οποίο είπε ο Πρωθυπουργός προαναγγέλλει μια σειρά από πρωτοβουλίες που με ψυχραιμία θέλουμε να πάρουμε και με γνώμονα αυτές να είναι και αποτελεσματικές. Δηλαδή να μην τις πάρουμε για να τις πάρουμε. Η απόφαση ας πούμε «κινητό στην τσάντα» ήταν σημαντική στα σχολεία γιατί έχει ένα πολύ μεγάλο ποσοστό εφαρμογής, γιατί δεν ήταν μια απλή κανονιστική πράξη, ήτανε μια πράξη, η οποία από το Υπουργείο Παιδείας πέρσι τον Σεπτέμβριο, προέβλεπε και συγκεκριμένες συνέπειες. Περισσότερα σε σύντομο χρονικό διάστημα και το ξαναλέω σε μια σειρά από επίπεδα. 

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Αν κατάλαβα καλά ετοιμάζετε κάποια παρέμβαση η οποία δεν θα αφορά μόνο τους ανήλικους στο διαδίκτυο, αλλά συνολικά το διαδίκτυο;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Όχι, όχι. Αυτό το οποίο σας είπα είναι ότι είναι δύο πολύ μεγάλα θέματα που πρέπει να δούμε συνολικά, είτε σε επίπεδο παρεμβάσεων, είτε σε επίπεδο ενημερώσεων. Το ζήτημα των fake news, ας πούμε, το βλέπουμε μαζί με το Υπουργείο Παιδείας στα σχολεία, σε επίπεδο ενημερώσεων. Δεν μπορούμε να εμποδίσουμε κάποιον να γράφει και να λέει κάτι, υπάρχει νομοθεσία η οποία εφαρμόζεται σε περίπτωση που τελείται κάποιο ποινικό αδίκημα, αλλά σε επίπεδο χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ό,τι μπορεί να κάνει μια Κυβέρνηση, γιατί υπάρχουν και αποφάσεις οι οποίες ξεπερνούν μια Κυβέρνηση. Εμείς ήδη έχουμε κάνει μια σειρά από ενέργειες και ότι άλλο μπορούμε να κάνουμε, αφού γίνει διάλογος, αφού ληφθούν οι σωστές αποφάσεις θα το κάνουμε.