Καλό μεσημέρι και καλή εβδομάδα,
Ένα φιλόδοξο επενδυτικό σχέδιο, ύψους 2,5 δισ. ευρώ, θα δώσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο απάντηση στο μεγάλο ζήτημα της λειψυδρίας.
Η δέσμευση της Κυβέρνησης αφορά την προστασία του νερού ως του υπέρτατου δημοσίου αγαθού, όπως υπογράμμισε ο Πρωθυπουργός στην εκδήλωση εορτασμού των 100 χρόνων της ΕΥΔΑΠ.
Αφορά την απόλυτη και κατηγορική δέσμευσή μας ότι η ΕΥΔΑΠ θα παραμείνει εταιρεία δημόσιου χαρακτήρα.
Αφορά, ακόμη, τη δέσμευσή μας ότι οι επενδύσεις που σχεδιάζουμε θα προχωρήσουν, ώστε να εξασφαλίσουμε ότι πάντα στη χώρα μας θα έχουμε το καλύτερο και φθηνότερο δυνατό νερό.
Σε αυτή την κατεύθυνση υλοποιούμε, άμεσα, επτά άξονες στρατηγικής δράσης, που εναρμονίζονται με τις ευρωπαϊκές μας δεσμεύσεις. Σκοπός μας είναι να ενισχύσουμε τις υδροδοτικές υποδομές σε όλη τη χώρα, να αναβαθμίσουμε τα δίκτυα, να περιορίσουμε τη σπατάλη και να αξιοποιήσουμε, ξανά, το νερό που σήμερα χάνεται.
Στον πυρήνα αυτής της προσπάθειας είναι το σχέδιο «Εύρυτος», το οποίο αφορά στη μερική Εκτροπή Κρικελιώτη και Καρπενησιώτη προς τον Εύηνο. Το έργο συμβολίζει την καλή, ανεμπόδιστη ροή και θα θωρακίσει την Αττική για τα επόμενα 30 χρόνια.
Παρεμβάσεις, ανάλογες με αυτή, θα γίνουν και σε άλλες περιοχές της χώρας με μεγάλη συγκέντρωση πληθυσμού, όπως η Θεσσαλονίκη, και βέβαια στα νησιά μας. Ήδη, συνολικά 151 έργα, με προϋπολογισμό άνω των 320 εκατ. ευρώ, υλοποιούνται σε περισσότερα από 40 νησιά για βελτίωση ύδρευσης και αποχέτευσης.
– – – –
Μια σειρά από θετικές ειδήσεις έχουμε στο μέτωπο της υγείας.
Καταρχάς, ο μέσος χρόνος εξυπηρέτησης των ασθενών στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών μειώθηκε κατά 65% την περίοδο Φεβρουάριος – Οκτώβριος 2025.
Ο μέσος χρόνος εξυπηρέτησης έχει πλέον διαμορφωθεί στις 3 ώρες και 30 λεπτά, βελτιώνοντας ουσιαστικά την εμπειρία των ασθενών στα επείγοντα.
Σε καμία περίπτωση δεν πανηγυρίζουμε. Η προσπάθεια συνεχίζεται, για να βελτιώσουμε περαιτέρω τις υπηρεσίες του Εθνικού Συστήματος Υγείας, καθώς γνωρίζουμε ότι υπάρχουν ακόμη περιπτώσεις μεγάλων καθυστερήσεων.
Επιπρόσθετα, τέθηκε σε λειτουργία ο Ψηφιακός Βοηθός Ιατρού στον Εθνικό Ηλεκτρονικό Φάκελο Υγείας.
Στόχος είναι να προσφέρει στους επαγγελματίες υγείας άμεση και ολοκληρωμένη πρόσβαση στα στοιχεία του ασθενή, εξασφαλίζοντας εξοικονόμηση χρόνου, μείωση της γραφειοκρατίας, καλύτερο συντονισμό της παρεχόμενης φροντίδας και διευκόλυνση στη λήψη ιατρικών αποφάσεων.
Σύντομα θα τεθεί σε λειτουργία και ο Ψηφιακός Βοηθός Πολίτη για την Υγεία, που θα επιτρέπει στους πολίτες να έχουν εύκολη, προσωποποιημένη και ασφαλή πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας και στα δεδομένα τους.
Παράλληλα, ξεκίνησε τη λειτουργία του το νέο, όχι απλώς ανακαινισμένο, αλλά καινοτόμο Τμήμα Επειγόντων περιστατικών του Νοσοκομείου «Αττικόν». Το ΤΕΠ επεκτάθηκε κατά 800 τετραγωνικά μέτρα σε σχέση με τον αρχικό χώρο και πλέον καλύπτει 2.500 τ.μ., πληρώντας τα νέα διεθνή πρότυπα λειτουργίας. Τα εξεταστήρια υπερτριπλασιάστηκαν, από 10 σε 36, μειώνοντας σημαντικά τον χρόνο αναμονής, ενώ η δυναμικότητα της αίθουσας αναζωογόνησης διπλασιάστηκε και πλέον διαθέτει οκτώ θέσεις.
Αξιοποιώντας τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας προβαίνουμε σε αναμόρφωση τμημάτων επειγόντων περιστατικών σε παραπάνω από 90 νοσοκομεία, ενώ παράλληλα ανακατασκευάζουμε παραπάνω από 160 κέντρα υγείας.
– – – –
Σε ένα άλλο νευραλγικό πεδίο, αυτό της παιδείας, ξεκινάει η διαδικασία διαγραφής από τα μητρώα των Πανεπιστημίων περίπου 285.000 φοιτητών, με τη δημοσίευση της Υπουργικής Απόφασης που ρυθμίζει τα διαδικαστικά ζητήματα της ανώτατης διάρκειας φοίτησης των φοιτητών ΑΕΙ πρώτου κύκλου σπουδών.
Η Απόφαση αφορά όλους όσοι συμπλήρωσαν, μετά το τέλος της επαναληπτικής εξεταστικής του Σεπτεμβρίου 2025, την ανώτατη διάρκεια φοίτησης της Σχολής τους και δεν πληρούν τις ευεργετικές προϋποθέσεις χορήγησης παράτασης για δύο ή τρία εξάμηνα, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 5224/2025.
Μάλιστα μεταξύ των υπό διαγραφή φοιτητών, που δεν έχουν ολοκληρώσει τις σπουδές τους, είναι κάποιοι που έχουν εγγραφεί ακόμη και τη δεκαετία του 1930.
Αξίζει να επισημανθεί, πως το νέο πλαίσιο λαμβάνει μέριμνα για όσους επιθυμούν πραγματικά να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Ήδη, περίπου, 30.000 φοιτητές έχουν καταθέσει τη σχετική αίτηση που αφορά στη δυνατότητα παράτασης των σπουδών τους υπό προϋποθέσεις. Όμως αναμένεται, σε πολλές σχολές ακόμα, η ολοκλήρωση των αποτελεσμάτων της εξεταστικής του Σεπτεμβρίου, προκειμένου να αρχίσει η αποκλειστική ημερομηνία των 30 ημερών για την αίτηση παράτασης.
Βάζουμε τάξη σε μια χρόνια εκκρεμότητα με στόχο: πιο δίκαια, σύγχρονα και λειτουργικά ΑΕΙ.
—–
Το μεγαλύτερο πρόγραμμα επιδότησης απασχόλησης και εργασιακής εμπειρίας που έχει υλοποιηθεί ποτέ στην ιστορία της χώρας εκκινεί το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης μέσω της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης. Το πρόγραμμα στοχεύει στην δημιουργία περίπου 50.000 νέων θέσεων εργασίας για ανέργους ηλικίας 30 ετών και άνω.
Το νέο πρόγραμμα, ύψους 220 εκατομμυρίων ευρώ, έχει ως στόχο την αντιμετώπιση του ποσοστού ανεργίας που επηρεάζει ιδιαίτερα άτομα ηλικίας 30 ετών και άνω με έμφαση στους μακροχρόνια ανέργους, στις άνεργες γυναίκες, στους άνεργους μέσης ηλικίας αλλά και σε όσους πλήττονται ή κινδυνεύουν από τη φτώχεια και είναι δικαιούχοι του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος. Μέσω του προγράμματος, ενισχύεται η κοινωνική συνοχή και προωθείται η ισότιμη πρόσβαση στην αγορά εργασίας, ενώ δίνεται η δυνατότητα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας σε ανέργους 30 ετών και άνω μέσω της τοποθέτησής τους για έξι μήνες σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα.
Στεκόμαστε στο πλευρό των συμπολιτών μας και στηρίζουμε ιδιαιτέρως ομάδες όπως οι μακροχρόνια άνεργοι, οι άνεργοι μέσης ηλικίας, οι άνεργες γυναίκες αλλά και όσους πλήττονται ή βρίσκονται στο όριο της φτώχειας. Ακούμε τις ανάγκες τους, δρομολογούμε την ένταξή τους στην αγορά εργασίας, τους στηρίζουμε με πράξεις», δήλωσε η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Νίκη Κεραμέως.
– – – –
Σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία υποβολής αιτήσεων, στο πλαίσιο της β’ πρόσκλησης για τα vouchers βρεφονηπιακών σταθμών.
Με την αύξηση των εισοδηματικών κριτηρίων και την κατάργηση του πλαφόν για τις πολύτεκνες οικογένειες, παρέχεται η δυνατότητα σε ακόμη περισσότερα παιδιά να ενταχθούν σε βρεφονηπιακούς σταθμούς.
Μάλιστα, με τη διεύρυνση των εισοδηματικών κριτηρίων καλύπτονται πλέον και οικογένειες μεσαίου εισοδήματος, αποκτώντας, για πρώτη φορά, πρόσβαση στο πρόγραμμα.
Η ηλεκτρονική υποβολή των αιτήσεων για τη συμμετοχή των ενδιαφερόμενων στη β’ πρόσκληση της δράσης: «Προώθηση και υποστήριξη παιδιών για την ένταξή τους στην προσχολική εκπαίδευση, καθώς και για την πρόσβαση παιδιών σχολικής ηλικίας, εφήβων και ατόμων με αναπηρία σε υπηρεσίες δημιουργικής απασχόλησης» ολοκληρώνεται την Παρασκευή 7 Νοεμβρίου 2025.
– – – –
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Καλό μεσημέρι, κ. Υπουργέ. Για την υπόθεση των ΕΛΤΑ θα ήθελα να σας ρωτήσω. Είδαμε την αιφνιδιαστική ανακοίνωση από τη Διοίκηση των ΕΛΤΑ και μετά είδαμε να αλλάζει αυτή η απόφαση για την αναστολή της λειτουργίας κάποιων καταστημάτων. Έχουμε τρίμηνη αναστολή. Σας προβληματίζει ο τρόπος με τον οποίο έγινε όλο αυτό; Είδαμε πάρα πολλές αντιδράσεις και από τις τοπικές κοινωνίες και είδαμε και αντιδράσεις και από γαλάζιους βουλευτές. Ευχαριστώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ξεκινάω από το επικοινωνιακό σκέλος για να πάω στην ουσία που έχει μεγαλύτερη αξία. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι επικοινωνιακά ήταν άστοχος ο τρόπος που η διοίκηση των ΕΛΤΑ χειρίστηκε αυτό το θέμα, δημιουργώντας μια ανησυχία σε τοπικές κοινωνίες και σε κάποιους βουλευτές που εν πρώτοις μπορεί να θεωρηθεί δικαιολογημένη, αλλά αν είχε προηγηθεί ο διάλογος και η επεξήγηση, θεωρώ ότι οι ανησυχίες ή οι ουσιαστικές αντιδράσεις θα ήταν πολύ λιγότερες έως και ανύπαρκτες. Αν, δηλαδή, εξηγούσαμε στον κόσμο, εξηγούσαν στον κόσμο τα ΕΛΤΑ την πραγματικότητα. Αυτό δεν συνέβη. Νομίζω ότι συμφωνούμε όλοι σε αυτό, αλλά πάμε να δούμε λίγο την ουσία. Γιατί τον κόσμο, τις τοπικές κοινωνίες, όλους τους πολίτες τους ενδιαφέρει η ουσία. Να πούμε δύο πάρα πολύ σημαντικά δεδομένα. Δεδομένο πρώτο: Από το 2013 και μετά έχει επέλθει πλήρης απελευθέρωση της συγκεκριμένης δραστηριότητας, είχε ξεκινήσει από το 2008 και ολοκληρώθηκε αυτή η διαδικασία το 2013. Άρα ήταν αδύνατον, είναι αδύνατον στο κράτος να επιδοτήσει, να χρηματοδοτήσει αυτή τη δραστηριότητα καλύπτοντας μία απόφαση, η οποία είναι αναγκαία για το κλείσιμο αυτών των καταστημάτων. Δεν μπορεί, όχι τώρα, εδώ και πάρα πολλά χρόνια το κράτος να έρθει και να πληρώσει με ό,τι συνεπάγεται αυτό -θα πάμε στη συνέχεια σε αυτό- όσα χρήματα απαιτούνται για να μην κλείσουν τα καταστήματα, εφόσον κρίνει η διοίκηση ότι πρέπει να γίνει. Δεύτερο δεδομένο, ιστορικό αλλά σημαντικό. Από το 2018 και μετά, τα ΕΛΤΑ πήγαν με απόφαση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ στο Υπερταμείο. Άρα δεν είναι υπό την εποπτεία, υπό τη διοίκηση, υπό τις αποφάσεις της κεντρικής κυβέρνησης. Αυτό συνέβη για τους λόγους που συνέβη. Έγινε τότε εκτενής συζήτηση. Τοποθετήθηκαν όλα τα κόμματα. Μην κάνουμε δεύτερο και τρίτο γύρο συζήτησης, αλλά αυτό πλέον είναι ένα δεδομένο το οποίο δεν μπορούμε να προσπεράσουμε. Δεν είναι απόφαση λοιπόν του Α ή Β ή Γ Υπουργείου. Είναι απόφαση ενός οργανισμού με ανεξάρτητη λειτουργία, με τη διοίκησή του, που ανήκει στο Υπερταμείο. Πάμε να σχολιάσουμε, λοιπόν, την απόφαση. Το πιο σημαντικό, αυτό που θέλω να υπογραμμίσω είναι, ότι κανένας πολίτης, κανένας συνταξιούχος, κανένας συμπολίτης μας, καμία περιοχή, κανένα νησί, κανένας οπουδήποτε στην Ελλάδα, στην Αττική, στην περιφέρεια, δεν πρόκειται να μείνει χωρίς εξυπηρέτηση. Ήδη το 92% των συντάξεων και το 90% των ταχυδρομικών αποστολών γίνεται στο σπίτι. Γίνεται, δηλαδή, μέσω ταχυδρόμων, οι οποίοι πηγαίνουν στο σπίτι των πολιτών. Για να καταλάβουμε γιατί μιλάμε. Γιατί γίνεται αυτό; Γιατί έχουμε το ΕΛΤΑ κατ’ οίκον. Γιατί έχουμε τους ταχυδιανομείς. Γιατί έχουμε τους αγροτικούς ταχυδρόμους, τα σημεία με τα οποία είναι συμβεβλημένα τα ΕΛΤΑ και βρίσκονται σε διάφορες περιοχές. Και εδώ πάω σε ένα για μένα από τα πιο βασικά επιχειρήματα. Ενώ το 10% της παραδοσιακής δραστηριότητας, αυτής της δραστηριότητας του «παλιού» ταχυδρομείου είναι πλέον η δραστηριότητα, η οικονομική δραστηριότητα των ΕΛΤΑ, αυτό παράλληλα κοστίζει περίπου το 50% στα ΕΛΤΑ, δηλαδή δίνει τα μισά χρήματα, τους μισούς πόρους για μία δραστηριότητα η οποία πλέον είναι το 10%. Η παραδοσιακή δηλαδή δραστηριότητα, φυσική παρουσία στο κατάστημα. Σκεφτείτε πριν από κάποια χρόνια πόσοι πηγαίναμε σε μαγαζιά τα οποία πουλούσαν ταινίες, κλπ. Πόσα λιγότερα είναι πλέον αυτά τα μαγαζιά. Παλιότερα πηγαίνανε και παίρνανε κασέτες, οι μεγαλύτεροι από εμάς. Σκεφτείτε πόσοι χρησιμοποιούσαν τα προηγούμενα χρόνια το φαξ και τώρα δε χρησιμοποιούν το φαξ. Δε χρειάζεται να κάνουμε αυτή τη συζήτηση. Άρα, ο βασικός λόγος για τον οποίον οδηγήθηκε σε αυτήν την απόφαση η διοίκηση των ΕΛΤΑ είναι γιατί άλλαξαν οι εποχές.
Όταν έχεις φτάσει στο σημείο το 92% των αποστολών να γίνονται κατ’ οίκον, δεν μπορεί να δαπανάς το 50% των πόρων σου για μια υπηρεσία που δεν ξεπερνά το 10% των προτιμήσεων του κοινού. Ο δεύτερος λόγος είναι δημοσιονομικός, οικονομικός. Κατά μέσο όρο, το κάθε τέτοιο κατάστημα κοστίζει 150.000 ευρώ το χρόνο. Αν τα πολλαπλασιάσουμε επί τα 200, τα οποία θα κλείσουν σε δύο φάσεις, τότε φτάνουμε περίπου τα 30 εκατομμύρια. Δεδομένου του γεγονότος ότι το κράτος δεν μπορεί να έρθει να βάλει αυτά τα λεφτά, αυτοί οι οποίοι εναντιώνονται από τα υπόλοιπα κόμματα, δεν αναφέρομαι στην κοινωνία, τι προτείνουν ακριβώς; Να μπαίνουν μέσα κάθε χρόνο τα ΕΛΤΑ; Να κάνει κάτι το κράτος, το οποίο δεν μπορεί να κάνει, δεν μπορεί να βάλει τα λεφτά; Ποια είναι η αντιπρόταση; Δεν υπάρχει αντιπρόταση. Και κάτι το οποίο το έχω μαζί μου, για να καταλάβει και ο κόσμος τι συμβαίνει. Έχω έναν πίνακα. Θα σας τον επισυνάψω, τι συμβαίνει στα υπόλοιπα κράτη της Ευρώπης. Ποσοστό μείωσης ιδιολειτουργούμενων καταστημάτων από το 2013 μέχρι το 2024 που είναι πλήρης χρονιά και έχει γίνει η καταγραφή. Ηνωμένο Βασίλειο 100%: λειτουργούσαν 500 ιδιολειτουργούμενα καταστήματα, όχι δηλαδή συνεργατών, λειτουργούν μηδέν. Μέσα σε παραπάνω από 10 χρόνια έχουν κλείσει όλα. Σουηδία λειτουργούσαν 700, λειτουργούν μηδέν. Δανία λειτουργούσαν 750, λειτουργούν μηδέν και στη Νορβηγία έχουν μειωθεί από 300 σε 25, 92% κάτω, στην Πολωνία 91% κάτω. Στο Βέλγιο 85% κάτω. Στην Ολλανδία 84% κάτω και πάει λέγοντας. Στην Ελλάδα, το 2013 είχαμε 755 τέτοια καταστήματα και τώρα έχουμε πάει στα 475. Και για να απαντήσω και ξεκάθαρα θα υλοποιηθεί αυτή η αναγκαία αλλαγή, αλλά με σωστό τρόπο. Δηλαδή σε δύο φάσεις. Η πρώτη φάση ήταν αυτή, η οποία εκρίθη από τη διοίκηση ως η άμεσα αναγκαία στα αστικά κέντρα κτλ. Στη συνέχεια θα ακολουθήσει ενημέρωση και διάλογος, για να γνωρίζει η κοινωνία ότι δεν απειλείται κανείς και κανένας δεν θα μείνει χωρίς εξυπηρέτηση. Και σε δεύτερη φάση, εντός των επόμενων μηνών θα ολοκληρωθεί αυτή η συνολική απόφαση, την οποία θα υλοποιήσει η διοίκηση των ΕΛΤΑ. Όλα αυτά λοιπόν γίνονται, για να κάνουμε και ένα συμπερασματικό επίλογο και να αποφύγω ενδεχομένως και πολλαπλές ερωτήσεις. Πρώτον, γιατί έπρεπε να εξοικονομηθούν χρήματα, τα οποία δεν μπορούν να βρεθούν από κάποια «λεφτόδεντρα» και ο δεύτερος λόγος είναι γιατί αυτή η απόφαση στρέφει το προσωπικό, στρέφει τους πόρους των ΕΛΤΑ εκεί που η κοινωνία τα τελευταία χρόνια φαίνεται, ότι έχει μεγαλύτερη ανάγκη. Όταν το 92% των συντάξεων πηγαίνει μέσω των αποστολών στο σπίτι, τότε δεν μπορούν να δαπανούν τα ΕΛΤΑ το 45% με 50%, σε μια υπηρεσία που δεν ξεπερνά το 10% των προτιμήσεων του κοινού.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εγώ δεν κατάλαβα. Ο κ. Σκλήκας των ΕΛΤΑ σας ενημέρωσε σαν Κυβέρνηση και πότε συνέβη αυτό; Υπάρχουν κάποιες πληροφορίες ότι έστειλε ένα email στον κ. Χατζηδάκη, τέλος πάντων ή κάτι τέτοιο. Και δεύτερον: Από τη στιγμή που σας ενημέρωσε, εσείς τι κάνατε; Γιατί είδαμε τώρα ότι μόλις ανακοινώθηκαν όλα αυτά την Παρασκευή – αιφνιδιαστικώς κατά τους βουλευτές – εσείς την επόμενη μέρα, μάλλον η διοίκηση του Οργανισμού αναδιπλώθηκε. Τι έχει συμβεί πραγματικά, όχι μόνο επικοινωνιακά, αλλά και πολιτικά;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, πολύ λογική ερώτηση. Πάμε ξανά στο επικοινωνιακό, το οποίο έχει κι αυτό την αξία του, γιατί για την ουσία δεν υπάρχει θεωρώ, κανένα αντεπιχείρημα. Και όλα αυτά πρέπει να εξηγηθούν στους πολίτες. Ξέρετε, κάποιες φορές το δύσκολο είναι και το σωστό, πολλές φορές. Είναι πολύ εύκολο να είσαι δημοφιλής και να πεις «δεν πρέπει να κλείσει κανένα κατάστημα». Είναι πολύ πιο εύκολος δρόμος, πιο αρεστός, ειδικά όταν θέλεις να απευθυνθείς στον κόσμο. Αλλά ο κόσμος αυτό δεν το έχει ανάγκη στην πραγματικότητα. Αξίζει τον κόπο να δει κανείς αυτά τα επιχειρήματα και να δει τι συμβαίνει και στην υπόλοιπη Ευρώπη και να δει πόσο συμφέρει κάποιον, όταν ο ίδιος επιλέγει τις υπηρεσίες στο σπίτι και είναι λογικό, να έχει παραπάνω υπαλλήλους, από εκεί που δούλευαν σε ένα κατάστημα- υπάρχουν καταστήματα που απασχολούνται όλη μέρα, το ωράριο λειτουργίας, για επτά-οκτώ περιπτώσεις όλη μέρα. Δηλαδή, από το πρωί που ανοίγουν μέχρι το μεσημέρι που κλείνουν. Γιατί να μην διοχετευθούν αυτοί οι υπάλληλοι σε υπηρεσίες που ο ίδιος ο κόσμος επιλέγει;
Τώρα, πάω σε αυτό το οποίο με ρωτάτε. Απάντησε ο αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης πριν από λίγο σε τηλεοπτικό σταθμό που είχε μια συνέντευξη. Υπήρχε μια αποστολή email σε συγκεκριμένα πρόσωπα, στο οποίο email, όπως είπε και ο αντιπρόεδρος, επαναλαμβάνονταν αυτά τα οποία είχαν ειπωθεί σε παλαιότερες συσκέψεις. Δεν αναφέρονταν, σύμφωνα με όσα είπε και ο αντιπρόεδρος και ήταν σαφής, δεν αναφέρονταν λεπτομέρειες για τα καταστήματα τα οποία θα έκλειναν, ούτε συγκεκριμένα σημεία. Και είναι γεγονός ότι την ανάγκη αυτή τα ίδια τα ΕΛΤΑ την έχουν εκφράσει πάρα πολλές φορές και δημοσίως, χαρακτηριστικότερη περίπτωση το 2023 που προέβησαν σε αντίστοιχη τέτοια απόφαση κλεισίματος καταστημάτων, όπως συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη. Άρα, δεν είναι κάτι το οποίο ήρθε ως κεραυνός εν αιθρία, ως προς τη φιλοσοφία της απόφασης. Αυτό το οποίο δεν είχαν ενημερώσει, ούτε την Κυβέρνηση κεντρικά, ούτε την κοινωνία, το κυριότερο, είναι για την απόφαση αυτή καθ’ αυτή, με τα συγκεκριμένα καταστήματα και τους λόγους που επιλέγονται αυτά τα καταστήματα. Γι’ αυτό και για τη συγκεκριμένη απόφαση ενημερωθήκαμε κι εμείς τελευταία στιγμή. Και αυτός ήταν και ο λόγος που ζητήθηκε από τη διοίκηση των ΕΛΤΑ να υλοποιηθεί αυτή η απόφαση σε δύο φάσεις, γιατί θεωρούσαμε αδιανόητο να μην έχει ενημερωθεί η κοινωνία, οι βουλευτές μας, συνολικά το πολιτικό σύστημα, τα υπόλοιπα κόμματα. Άρα, άλλο πράγμα αν είχαμε γνώση ή τα στελέχη της Κυβέρνησης, τα οποία εν αδίκω κατηγορούνται για την απόφαση αυτή καθ’ αυτή, όπου δεν υπήρχε ενημέρωση για τη συγκεκριμένη απόφαση και άλλο πράγμα αν υπήρχε εικόνα γενική για τις διαθέσεις των ΕΛΤΑ, οι οποίες – το ξαναλέω – είναι γνωστές εδώ και χρόνια. Και με βάση την ίδια την πραγματικότητα, είναι λογικό να θέλει μια διοίκηση να μην «μπαίνει μέσα» ο Οργανισμός τον οποίο διοικεί.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Και για τον κ. Σκλήκα, συγγνώμη, εξακολουθείτε να έχετε εμπιστοσύνη στο πρόσωπο αυτού του ανθρώπου που δεν σας είχε ενημερώσει;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Προχωράει μια μεγάλη μεταρρύθμιση και δεν νομίζω ότι υπάρχει λόγος, αυτή τη στιγμή, να «πυροβολούμε» – μεταφορικά μιλώντας, για να μην παρεξηγηθώ – έναν άνθρωπο ή μια διοίκηση, γιατί έκαναν έναν άστοχο επικοινωνιακό χειρισμό, τη στιγμή που έχουν προχωρήσει μια σειρά από πολύ σημαντικές μεταρρυθμίσεις που εκσυγχρονίζουν τα ΕΛΤΑ. Πρέπει να δούμε λίγο τη μεγάλη εικόνα, να στηρίξουμε αυτές τις μεγάλες αλλαγές. Και το ξαναλέω, δεν πρέπει να επαναληφθεί αυτή η επικοινωνιακή αστοχία από τα ΕΛΤΑ. Προηγείται η ενημέρωση, προηγείται η επεξήγηση. Υπάρχουν πολλά και δυνατά επιχειρήματα και έπονται αυτές οι αναγκαίες αποφάσεις οι οποίες θα υλοποιηθούν, για να είμαστε συνεννοημένοι και να μην λέμε στον κόσμο άλλα από αυτά τα οποία θα γίνουν, με βάση τον τρόπο που η ίδια διοίκηση των ΕΛΤΑ επιλέγει. Το ξαναλέω, από το 2018 και μετά, με την απόφαση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, οι αποφάσεις αυτές δεν είναι κυβερνητικές, είναι αποφάσεις ενός ανεξάρτητου Οργανισμού, που ανήκει στο Υπερταμείο.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Στο ίδιο θέμα, κ. Υπουργέ. Επειδή άκουσα πολλούς βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, ακόμα και μετά τη διευκρινιστική ανακοίνωση των ΕΛΤΑ, να ζητούν επανεξέταση του συγκεκριμένου ζητήματος και να διαφωνούν όχι και με τον επικοινωνιακό χειρισμό, προφανώς, αλλά και με την ουσία της κυοφορούμενης μεταρρύθμισης, αν στην Κυβέρνηση εξετάζετε την εναλλακτική να μην κλείσουν και 204 καταστήματα, να μπουν, ας πούμε, γεωγραφικά κριτήρια σε κάποιες περιοχές. Υπάρχει αυτή η σκέψη;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μπήκαν γεωγραφικά κριτήρια μετά και από μια σύσκεψη, η οποία έγινε σε εσωτερικό επίπεδο το Σάββατο. Μπήκαν γεωγραφικά κριτήρια ως προς την προτεραιοποίηση της υλοποίησης αυτής της απόφασης. Αλλά, το είπα και στους συναδέλφους σας, το επαναλαμβάνω και σε σας, δεν υπάρχει διάθεση υπαναχώρησης, γιατί αυτή η απόφαση της διοίκησης των ΕΛΤΑ, είναι μία απόφαση η οποία βασίζεται στην πραγματικότητα και στις ανάγκες της κοινωνίας. Ο στόχος των ΕΛΤΑ είναι και ο στόχος της Κυβέρνησης, να μην μείνει κανένας πίσω, η Περιφέρεια να μην μείνει αβοήθητη. Συζητάμε αυτές τις μέρες στη Βουλή τη μεγαλύτερη φορολογική μεταρρύθμιση. Πιο τρανή απόδειξη της διάθεσης που έχει η Κυβέρνηση για την Ελληνική Περιφέρεια, είναι η απόφαση για την κατάργηση του ΕΝΦΙΑ σε πάρα πολλές περιοχές, χιλιάδες περιοχές σε όλη τη χώρα, σε πάρα πολλούς δήμους, εκατοντάδες δήμους και περιοχές οι οποίες θα έχουν μηδενικό ΕΝΦΙΑ. Και πολλές άλλες τέτοιες αποφάσεις. Τα πολύ μεγάλα έργα τα οποία προτεραιοποιούνται με βάση την περιοχή στην οποία βρίσκονται οι δήμοι. Πάρα πολλές αποφάσεις οι οποίες βασίζονται στην ορεινότητα και τη νησιωτικότητα. Αυτή είναι διάθεση της Κυβέρνησης και αυτή είναι και η διάθεση των ΕΛΤΑ. Ο στόχος μας είναι κανένας συνταξιούχος, κανένας συμπολίτης μας να μη μείνει χωρίς εξυπηρέτηση. Αν το εξηγήσουμε αυτό στον κόσμο, θα καταλάβει ότι θα πάει το προσωπικό εκεί και οι πόροι, συνολικά, εκεί που έχουν ανάγκη οι ίδιοι οι πολίτες να πάνε. Το ξαναλέω: Ναι, θα γίνει διάλογος και με τους βουλευτές. Και οι βουλευτές αιφνιδιάστηκαν, είναι λογικό. Δεν πρέπει να μας φαίνεται περίεργο ότι κάποιος διεκδικεί για την εκλογική του περιφέρεια, συνολικά για τους πολίτες, όχι μόνο εκείνους που ψηφίζουν τη Νέα Δημοκρατία. Αλλά νομίζω ότι όταν ακουστούν όλα τα επιχειρήματα – θα γίνει και μία τηλεδιάσκεψη σήμερα, απ’ όσο γνωρίζω – όλοι θα καταλάβουν ότι αυτή η απόφαση ήταν μονόδρομος.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, δηλαδή, με δύο λόγια, δεν γνώριζε κανένας από την κυβέρνηση τι ακριβώς θα έκανε η διοίκηση των ΕΛΤΑ, ούτε το Μαξίμου, ούτε ο κ. Χατζηδάκης, ούτε ο κ. Παπαστεργίου και παρ’ όλα αυτά δεν υπάρχει θέμα για τη διοίκηση των ΕΛΤΑ; Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας ζητούν την κεφαλή του κ. Σκλήκα επί πίνακι.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν είμαι θιασώτης της λογικής να «παίρνουμε το κεφάλι», μεταφορικά, κάποιου, ενώ υπάρχει μία μεγάλη μεταρρύθμιση. Αλλά, εντάξει, δεν αποφασίζω και εγώ. Αλλά απάντησα για το εάν υπάρχει τέτοια διάθεση. Επίσης, επισήμανα και εγώ ότι, ήταν δικαιολογημένες οι ανησυχίες και των βουλευτών, τη στιγμή που ήρθε μία απόφαση ως κεραυνός εν αιθρία. Απάντησα και για το ποια ήταν η ενημέρωση. Υπήρχε ενημέρωση σε συγκεκριμένα πρόσωπα, γραπτή, η οποία επαναλάμβανε όσα είχαν ειπωθεί σε συσκέψεις, αλλά η ενημέρωση αυτή δεν ήταν συγκεκριμένη για το ποια καταστήματα θα κλείσουν και ποια θα ήταν η απόφαση και το χρονικό σημείο λήψης της απόφασης. Άλλο πράγμα, να στείλεις μία επιστολή και να πεις ότι, υπάρχει ανάγκη να κλείσουν κάποια καταστήματα και πρέπει να συνεχίσουμε την προσπάθεια εξορθολογισμού και εξοικονόμησης δαπανών και είναι άλλο πράγμα, κάτι το οποίο έγινε πριν από κάποιες εβδομάδες και κανείς δεν το αρνείται, και είναι άλλο πράγμα να στείλεις και να πεις ότι, «την τάδε ημέρα θα κλείσουν αυτά, αυτά και αυτά τα καταστήματα». Αυτό, ουδέποτε συνέβη. Ενημερωθήκαμε τελευταία στιγμή. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο και άλλαξε ως προς το χρονοδιάγραμμα η συγκεκριμένη απόφαση.
ΑΝΝΑ ΚΑΡΑΒΟΚΥΡΗ: Ορισμένοι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας λένε ότι, εφόσον η κυβέρνηση γνώριζε ότι οδεύουμε προς τα εκεί, προς το κλείσιμο, όχι με συγκεκριμένη ημερομηνία ή με συγκεκριμένα καταστήματα, γιατί δεν είχε φροντίσει να κάνει ένα plan b, ώστε να είναι ομαλότερη αυτή η διαδικασία και να μην αιφνιδιαστούν και οι ίδιοι;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτός ήταν και ο λόγος που ξεκίνησα απαντώντας σε συνάδελφό σας, στην πρώτη ερώτηση του συναδέλφου σας, λέγοντας ότι ήταν άστοχος ο επικοινωνιακός χειρισμός από τα ΕΛΤΑ. Γιατί έπρεπε πρώτα να προβούν σε αυτή την ενημέρωση στην κοινωνία, στις κοινοβουλευτικές ομάδες, στα κόμματα, και στη συνέχεια να ανακοινώσουν τα καταστήματα τα οποία κλείνουν. Αυτός ήταν και ο λόγος που άλλαξε το χρονοδιάγραμμα χωρίς να αλλάζει η ουσία της απόφασης. Δεν το αμφισβητεί αυτό κανείς αλλά είπα, νομίζω είναι καλύτερο, χωρίς να παραγνωρίζουμε τις ευθύνες για τις επικοινωνιακές αστοχίες, είναι καλύτερα να επικεντρωθούμε στην ουσία.
ΑΝΝΑ ΚΑΡΑΒΟΚΥΡΗ: Κάτι συμπληρωματικό. Τις κοινοβουλευτικές ομάδες δεν τις ενημερώνει η διοίκηση των ΕΛΤΑ, – ο αρμόδιος υπουργός, ο οποίος είπε κιόλας ότι, είμαστε αναγκασμένοι να πάρουμε δύσκολες αποφάσεις. Άρα, γνώριζε.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Απαντήσαμε, ποιος γνώριζε και τι γνώριζε. Έχω απαντήσει σε δύο, τρεις συγκεκριμένες ερωτήσεις και, κάντε λίγο υπομονή για να δείτε και πως θα γίνει η ενημέρωση των κοινοβουλευτικών ομάδων.
Γ. ΣΑΚΚΟΥΛΑ: Να συνεχίσω λίγο το ερώτημα. Είπατε ότι, είχαν ενημερωθεί κάποια στελέχη της κυβέρνησης για την κατάσταση στα ΕΛΤΑ. Αυτή την αλληλογραφία, η αλληλογραφία μάλλον που δέχθηκε ο κ. Χατζηδάκης, ήταν σε γνώση του Πρωθυπουργού προσωπικά; Και κάτι ακόμα, γιατί έχει βγει ο κ. Χαρίτσης από την Νέα Αριστερά και καταγγέλλει συγκεκριμένα ότι, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός σε σύσκεψη είπε ότι, «προχωρήστε».
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν υπάρχουν στελέχη δύο ταχυτήτων σε αυτή τη συζήτηση. Να το ξεκαθαρίσω. Για την ανάγκη εξορθολογισμού, αναδιοργάνωσης, εξοικονόμησης πόρων στα ΕΛΤΑ, ήταν ενήμεροι όλοι, όχι μόνο η κυβέρνηση, όσοι συμμετέχουν στον πολιτικό διάλογο. Όλη αυτή η κουβέντα και μάλιστα με διαφωνίες έντονες των υπουργών και το 2015- ’19, την περίοδο ’17,’18,’19 τότε που κυβερνούσε ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α., και τότε υπήρχαν διαφωνίες για καταστήματα. Η ανάγκη να κλείσουν καταστήματα ήταν μία ανάγκη πανευρωπαϊκή. Σας διάβασα αριθμούς. Έχουν κλείσει το 100% των καταστημάτων, των ιδιολειτουργούμενων καταστημάτων σε ισχυρές οικονομίες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Σουηδία και η Δανία. Και σχεδόν το 100% στη Νορβηγία, στην Πολωνία, το Βέλγιο, πάνω από τα μισά στην Ολλανδία, λίγο λιγότερο από τα μισά στην Πορτογαλία, το 38% των καταστημάτων στη Γαλλία. Άρα, όταν κάτι συμβαίνει μέσα σε δέκα χρόνια σε όλη την Ευρώπη, δεν θα μπορούσε να μην συμβεί στην Ελλάδα, γιατί πολύ απλά, αλλάζουν οι εποχές. Επαναλαμβάνω το παράδειγμα με το φαξ και τις βιντεοκασέτες και στη συνέχεια τα dvd. Δεν ξέρω πολλούς πλέον να πηγαίνουν να νοικιάζουν dvd. Κασέτες, κανέναν. Είναι άλλος ο τρόπος που βλέπουμε σειρές και ταινίες. Είναι άλλος, λοιπόν, ο τρόπος που θέλουν τα ίδια τα ΕΛΤΑ να εξυπηρετούν την κοινωνία. Το 92% πηγαίνουν σπίτι. Άρα, δεν είναι μία συζήτηση που ξεκίνησε την προηγούμενη Παρασκευή. Αυτό για το οποίο δεν είχαμε ενημέρωση, ουδείς εξ ημών, συμπεριλαμβανομένου και του Πρωθυπουργού, ήταν για το ορισμένο, συγκεκριμένο της απόφασης για να κλείσουν αυτά τα καταστήματα. Ήμουνα σαφής, το έχω απαντήσει σε πολλούς συναδέλφους σας, άρα δεν υπάρχει κάποιος «δράκος» στο παραμύθι ο οποίος να λέει ότι, ο Α’ γνώριζε, ο Β’ δεν γνώριζε. Υπήρχε μία συζήτηση που ξεκίνησε τα προηγούμενα χρόνια, ελήφθη μία απόφαση το ‘23 και έκλεισαν κάποια καταστήματα, επίκειτο μία επόμενη απόφαση, αλλά ενημερωθήκαμε τελευταία στιγμή για το συγκεκριμένο της απόφασης.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Στο ίδιο θέμα και εγώ. Οπότε, από αυτά που μας λέτε, ο κ. Χατζηδάκης είχε ενημερωθεί, αλλά όχι για τα ποια μαγαζιά θα κλείσουν συγκεκριμένα, αλλά δηλώνετε και εσείς την ενημέρωσή του, γιατί ο κ. Πιερρακάκης δείχνει τον κ. Χατζηδάκη, ο κ. Παπαστεργίου λέει πως δεν γνώριζε. Και θέλω να ρωτήσω, υπάρχει πρόβλημα στο εσωτερικό της Κυβέρνησης; Δεν μιλάνε οι Υπουργοί μεταξύ τους, δεν μιλάνε οι Υπουργοί με τα στελέχη των ΔΕΚΟ, δεν μιλάνε οι Υπουργοί με τους βουλευτές, οι οποίοι δηλώνουν άγνοια; Και ένα επιμέρους, ο ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε να πάει στη Βουλή ο κ. Χατζηδάκης στην αρμόδια Επιτροπή για να δώσει εξηγήσεις, καθότι επιβεβαιώνετε την ενημέρωσή του. Θα δώσετε την επιστολή στη δημοσιότητα, να μάθουμε τί ήταν αυτό που ήταν γνωστό;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ο ίδιος απάντησε, καταρχάς. Εγώ επανέλαβα όσα είπε ο ίδιος ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης, πριν από περίπου μία ώρα, στη συνέντευξή του. Άρα δεν βγήκε κάποια είδηση από την απάντησή μου. Το ξαναλέω: Καταρχάς, δεν μπορώ να θυμηθώ δήλωση του ενός Υπουργού που, όπως είπατε, «καρφώνει» τον άλλον. Αρέσει πάρα πολύ σε κάποια Μέσα και στη δημόσια συζήτηση, σε ένα μέρος της δημόσιας συζήτησης, να δημιουργεί τεχνητές εντάσεις και μέτωπα, το είδαμε με άλλα θέματα τις προηγούμενες εβδομάδες, χωρίς να υπάρχει και εκεί καπνός, όχι απλά φωτιά, ούτε καπνός δεν υπήρχε, το βλέπουμε και τώρα. Πείτε μου, αν θέλετε, κάποια δήλωση του κ. Πιερρακάκη που να δείχνει τον κ. Χατζηδάκη ή οποιονδήποτε άλλον. Δεν είδα εγώ κάποια τέτοια δήλωση, ίσα-ίσα ήταν ξεκάθαρος και ο Υπουργός Οικονομικών στη Βουλή, κατά τη διάρκεια συζήτησης της μεγάλης φορολογικής μεταρρύθμισης στη Βουλή στις Επιτροπές, η οποία θα συνεχιστεί και νομίζω ότι αφορά και πολύ την κοινωνία και αυτή η συζήτηση. Έχω απαντήσει στις ίδιες ερωτήσεις παραπάνω από πέντε-έξι φορές. Άρα, δεν νομίζω ότι υπάρχει κάποια διαφορετική ερώτηση στην οποία θα πρέπει να απαντήσω. Αυτό το οποίο με ρωτήσατε, ήδη απαντήθηκε στους συναδέλφους σας.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Σας ρώτησα αν θα πάει ο κ. Χατζηδάκης στη Βουλή, όπως ζητάει η Αντιπολίτευση. Αυτό το θεωρείτε μια ερώτηση στην οποία έχετε απαντήσει;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν γνωρίζω ποιος θα πάει συγκεκριμένα, αλλά όποιο κυβερνητικό στέλεχος χρειάζεται -δεν ξέρω αν θα είναι ο ίδιος ο κ. Χατζηδάκης ή κάποιος εκ των Υπουργών- θα απαντήσει σε όλες τις σχετικές ερωτήσεις. Αλλά η Κυβέρνηση, το ξαναλέω, επί της ουσίας -το έχω πει πολλές φορές, το λέω ξανά- επί της ουσίας της απόφασης δεν είναι αντίθετη. Δηλαδή, επί της ουσίας της απόφασης να κλείσουν κάποια καταστήματα για να εξυπηρετούνται οι πολίτες με βάση τις ανάγκες του 2025 και να μην μπαίνει μέσα κάποια εκατομμύρια ένας Οργανισμός που είναι στο Υπερταμείο, δεν είναι αντίθετη. Δεν πάμε να «βγάλουμε την ουρά μας απ’ έξω» επί της ουσίας. Θεωρούμε άστοχη την επικοινωνιακή διαχείριση από τα ΕΛΤΑ και λογικά και πολλοί βουλευτές μας εναντιώθηκαν σε αυτή τη λογική.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΙ: Κύριε Εκπρόσωπε, στην προηγούμενη ενημέρωση των πολιτικών συντακτών σας είχα ρωτήσει για τη συνάντηση του γιου του Χαλίφα Χαφτάρ με τον Νίκο Δένδια. Υπάρχει κάποια ενημέρωση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, υπάρχει ενημέρωση. Επιβεβαιώνεται η συνάντηση. Καμία «μυστική διπλωματία» δεν υπάρχει στο συγκεκριμένο θέμα. Το ΥΠΕΞ γνώριζε για τη συνάντηση και μένω σε αυτό.
Θ. ΜΠΑΛΟΔΗΜΑΣ: Για το αντικείμενό της δεν θα μας ενημερώσετε από ότι καταλαβαίνω…
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι δεν υπάρχει κάτι παραπάνω που μπορώ να πω.
Θ. ΜΠΑΛΟΔΗΜΑΣ: Να πάω στη δικιά μου ερώτηση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι ναι.
Θ. ΜΠΑΛΟΔΗΜΑΣ: Σε ένα άλλο θέμα που επίσης καίει τον κόσμο, η πλειοψηφία των παρόχων αύξησε τα πράσινα τιμολόγια ρεύματος για τον Νοέμβριο σε σχέση με τον Οκτώβρη. Και ο Οκτώβριος ήταν ο τρίτος συνεχόμενος μήνας κατά τον οποίο η χονδρεμπορική τιμή, όπως διαμορφώνεται στο χρηματιστήριο ενέργειας, αυξήθηκε και τα κρύα δεν έχουν πιάσει ακόμα. Πώς συνδυάζεται αυτή η εξέλιξη με τις εξαγγελίες περί Ελλάδας-κόμβου σε συνεργασία με τις ΗΠΑ, τι κερδίζουν στην πράξη τα λαϊκά στρώματα και αν τελικά όλα αυτά τα σχέδια αφορούν μόνο στην κερδοφορία κάποιων επιχειρηματικών ομίλων.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Οι τιμές χονδρικής πράγματι αυξήθηκαν τον Οκτώβριο, αλλά απορροφήθηκαν στο μεγαλύτερο ποσοστό οι αυξήσεις αυτές και δεν φτάνουν, τουλάχιστον στο ίδιο ποσοστό, στα νοικοκυριά και στις επιχειρήσεις. Δεν υπάρχει, άρα, θέμα επιδότησης, γιατί αυτό το οποίο κοιτάει το κράτος και το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και αξιολογεί πότε θα δίνει επιδοτήσεις, είναι οι τιμές λιανικής, δηλαδή οι τιμές που φτάνουν στους καταναλωτές. Απάντησα και σε προηγούμενη ενημέρωση πολιτικών συντακτών, ότι η χώρα μας έχει το 10ο φθηνότερο ρεύμα στην Ευρώπη σε τιμές λιανικής, το ξαναλέω, σε τιμές που φτάνουν δηλαδή στους καταναλωτές, το πρώτο εξάμηνο, όχι μόνο έναν μήνα, του 2025. Και φθηνότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο -έχω εδώ και σχετικό πίνακα στη διάθεσή σας- ρεύμα με βάση και τους όρους αγοραστικής δύναμης, δηλαδή με βάση το κόστος ζωής και όλα τα σχετικά, για να είναι και συγκρίσιμα τα μεγέθη. Επαναλαμβάνω, ότι όσο περνάει ο καιρός βλέπουμε, ότι η τάση, η οποία επιβεβαιώνεται και στην Ελλάδα, είναι να επιλέγουν οι καταναλωτές τα σταθερά τιμολόγια, τα μπλε δηλαδή τιμολόγια, που φαίνεται ότι όσο περνάει ο καιρός, ενώ έχουν κάποια οφέλη τα υπόλοιπα, αλλά έχουν και ένα ρίσκο, είναι προτιμότερα. Αλλά, το ξαναλέω, αυτό δεν είναι υπόδειξη, ο κόσμος πρέπει να έχει όλη την ενημέρωση τι είναι το κάθε τιμολόγιο, ποιες είναι οι διαφοροποιήσεις. Κλείνω, λέγοντας, ότι είμαστε η χώρα η οποία στους δύσκολους μήνες έχει δώσει τα περισσότερα χρήματα σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις για να στηρίξει αυτά, δηλαδή τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, όταν υπάρχουν υπέρμετρες αυξήσεις στο ρεύμα.
ΧΡ. ΜΥΤΙΛΙΝΙΟΣ: Καλησπέρα κύριε Εκπρόσωπε, μέσα σε λίγες μέρες ο Πρωθυπουργός βρέθηκε στο Σινά, στο Κάιρο και τη Λευκωσία και στις 6 Νοεμβρίου έχουμε στη χώρα μας τη Διάσκεψη για την Διατλαντική Ενεργειακή Συνεργασία. Θέλω να ρωτήσω, αν είναι σύμπτωση χρονική αυτό που συμβαίνει ή εάν αποτυπώνει μια στρατηγική της Ελλάδας, μια τοποθέτηση, δηλαδή, ως γέφυρα μεταξύ Ευρώπης-Μέσης Ανατολής και ΗΠΑ, ως ενεργειακό κόμβο.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, οι ΗΠΑ είναι ο μεγάλος στρατηγικός σύμμαχος της χώρας. Είναι μια στρατηγική συμμαχία, μια σχέση βαθιά ριζωμένη στον χρόνο στην οποία εμείς θέλουμε να επενδύσουμε όλο και περισσότερο. Αυτό το οποίο μου περιγράφετε είναι η εξωτερική πολιτική και η συνολική πολιτική εκτός συνόρων της Ελλάδας επί των ημερών του Κυριάκου Μητσοτάκη. Η Ελλάδα επί των ημερών αυτής της Κυβέρνησης και αυτού του Πρωθυπουργού μεγαλώνει στην ουσία και όχι στα λόγια. Ψηλώνει σε όλα τα επίπεδα. Και αυτό συνεχίζουμε να κάνουμε, να διαδραματίζουμε, χωρίς τυμπανοκρουσίες, χωρίς μαξιμαλισμούς στη ρητορική μας, να διαδραματίζουμε έναν πρωταγωνιστικό ρόλο και στην ευρύτερη γειτονιά μας και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Και αυτό θα συνεχίσουμε θα κάνουμε.
Γ. ΣΑΚΚΟΥΛΑ: Πριν από λίγες μέρες ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης είχε μιλήσει για το σχέδιο δράσης για τον ΟΠΕΚΕΠΕ. Αύριο λήγει η προθεσμία για να κατατεθεί και με βάση αυτά που είπε ο κ. Χατζηδάκης απομένουν οκτώ μέτρα. Έχετε κάποια ενημέρωση για το πώς προχωράει αυτή η κατάρτιση του σχεδίου; Δηλαδή θα είναι έτοιμο αύριο ή θα πρέπει όντως να ανησυχούν οι αγρότες; Γιατί είδαμε δηλώσεις που σπέρνουν αμφιβολία για τις πληρωμές.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, δεν σπέρνουν αμφιβολία. Είναι η πραγματική αποτύπωση. Μένουν οκτώ ορόσημα, έχουν ολοκληρωθεί -αν δεν κάνω λάθος- 46 από τα 54. Φαίνεται ότι θα ολοκληρωθούν και αυτά, αλλά μέχρι να ολοκληρωθούν πρέπει να σκύψουν το κεφάλι οι αρμόδιες Υπηρεσίες, οι άνθρωποι οι οποίοι τρέχουν για να γίνουν όλα σωστά και αντίστοιχα, οι εποπτεύοντες Υπουργοί, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης για να ολοκληρωθούν. Αύριο είναι η μέρα η κρίσιμη για τον νέο ΟΣΔΕ. Θα είναι όλα στην ώρα τους και είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι, για να μην λέμε μεγάλα λόγια, ότι θα γίνει και αυτό όπως πρέπει, για να έχουμε το χρονοδιάγραμμα το οποίο έχει από την πρώτη στιγμή πει ότι θα υλοποιηθεί το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Εδώ να πω, απαντώντας εμμέσως και σε κάποια τα οποία ακούω από διάφορα κόμματα της Αντιπολίτευσης, που πλέον είναι σε μονοψήφια ποσοστά, ότι μεταφέρω από την πρώτη στιγμή όσα μεταφέρει το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, το οποίο βασίζεται σε όλο αυτό το πλάνο, το οποίο υλοποιεί. Και φαίνεται ότι το υλοποιεί με πολύ μεγάλη ακρίβεια, άρα δεν υπάρχει λόγος αυτή τη στιγμή να δημιουργεί πανικό η ίδια η Αντιπολίτευση. Δικαιολογημένες οι αγωνίες των αγροτών, των κτηνοτρόφων μας. Είμαστε εδώ για να τους απαντάμε και ειδικά το αρμόδιο Υπουργείο και φαίνεται ότι τα πράγματα θα ομαλοποιηθούν. Αλλά μέχρι να ολοκληρωθούν όλα αυτά, είναι πολύ λογικό να είμαστε και εμείς σε μια επαγρύπνηση. Κανένας, όμως, λόγος πανικού δεν υπάρχει.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΙ: Κύριε Εκπρόσωπε, όπως αποκάλυψε το DOCUMENTO κατά την εξέταση των σορών στα Τέμπη, οι ιατροδικαστές εντόπισαν ευρήματα που παρέπεμπαν σε άλλη αιτία θανάτου και όχι τη σύγκρουση και έκαναν επιτακτική τη διενέργεια τοξικολογικών και βιοχημικών εξετάσεων. Τα απέκρυψαν. Μάλιστα, στο σχετικό δημοσίευμα παρατίθεται και διεθνής βιβλιογραφία που υποδεικνύει ότι οι ιατροδικαστές υπό τις εντολές του κ. Καρακούση δεν εφάρμοσαν τα πρωτόκολλα. Σημειώνεται, τέλος, ότι η ανθρακυλαιμοσφαιρίνη και η αιθάλη που εντοπίστηκαν σε τρεις σορούς αποτελούν, σύμφωνα με σύγχρονες επιστημονικές πηγές, αδιάσειστα τεκμήρια ζωής μέσα στη φωτιά. Ευρήματα που επιβάλλουν πλήρη τοξικολογική διερεύνηση όλων των θυμάτων. Τι έχετε να σχολιάσετε γι’ αυτές τις σοβαρές καταγγελίες;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι η υπόθεση αυτή έχει φτάσει σε ένα σημείο που θα αρχίσουμε να παίρνουμε απαντήσεις και στη δίκη, στην κύρια διαδικασία. Είναι μια από τις ογκωδέστερες δικογραφίες που μπορεί κανείς να θυμηθεί. Δεκάδες πραγματογνωμοσύνες, έχουν ληφθεί δεδομένα από πάρα πολλά σημεία, οπότε έχει όλα τα αναγκαία εργαλεία η Δικαιοσύνη για να βγάλει τις δικές της αποφάσεις. Δεν χρειάζεται εμείς να προβούμε σε κάποια κρίση ή αξιολόγηση χωρίς να έχουμε -ούτε θα μπορούσαμε να έχουμε- πρόσβαση στο πλήρες υλικό.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Υπάρχει η πληροφορία, γράφτηκε πως την περασμένη Τετάρτη στο πολιτικό γραφείο του Υπουργού Άμυνας βρέθηκαν εκρηκτικά. Την επιβεβαιώνετε, τη διαψεύδετε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ποιος βρέθηκε;
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Βρέθηκαν εκρηκτικά.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, όχι, έγινε ένας έλεγχος από ό,τι ξέρω, αλλά δεν βρέθηκε κάτι. Υπήρξε μια ειδοποίηση, αλλά τελικά δεν ήταν κάτι ύποπτο.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΙ: Κύριε Εκπρόσωπε, στην Κρήτη, για άλλη μια φορά, χύθηκε αίμα από τις λογικές της βεντέτας που επικρατούν σε μερικές περιοχές του νησιού. Επειδή είναι αδιανόητο να χάνονται εν έτει 2025 ζωές για βεντέτες, θα κάνει κάτι επιτέλους η εκτελεστική εξουσία;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Οι αρχές καταρχάς κάνουν, υπό τον συντονισμό του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, κάνουν πράγματα που δεν έγιναν για πάρα πολλά χρόνια. Το έχω πει πολλές φορές: Εγκληματίες, παραβατικοί, υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν. Δεν υπάρχει Κυβέρνηση, η οποία πατάει ένα κουμπί και εξαφανίζει την εγκληματικότητα, ειδικά αυτού του επιπέδου την εγκληματικότητα. Έκανε πριν από λίγες ημέρες έναν εντυπωσιακό απολογισμό η ΕΛ.ΑΣ., η Διεύθυνση Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος. Εξαρθρώθηκαν 139 μεγάλες εγκληματικές οργανώσεις και ομάδες σε έναν χρόνο αυτό και σχηματίστηκε δικογραφία για 2.500 δράστες, 2.540 για την ακρίβεια. Συνελήφθησαν οι 1.792 εξ’ αυτών και 600 είναι «μέσα», προφυλακίστηκαν. Είναι εγκληματικές οργανώσεις, διακίνηση ναρκωτικών ουσιών, ειδεχθή εγκλήματα, τα οποία περιγράφονται, είτε είναι οικονομικά είτε είναι τέτοιες φύσεως εγκλήματα. Και θα συνεχίσουμε σε αυτή τη λογική. Και για όσα τραγικά είδαμε να συμβαίνουν στην Κρήτη, δεν υπάρχει ζήτημα άβατου. Στην περιοχή γίνονται συχνά έλεγχοι, σύμφωνα με την ενημέρωση που έχουμε από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Ήδη τον Σεπτέμβριο έγινε αστυνομική επιχείρηση κατ’ οίκον, έγιναν κατ’ οίκον έλεγχοι, καθώς υπήρχαν καταγγελίες για ζωοκλοπές. Σχηματίστηκε δικογραφία, οδηγήθηκαν στον εισαγγελέα δράστες, όπως μας λέει το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, οι οποίοι και προφυλακίστηκαν. Επαναλαμβάνεται ότι η Αστυνομία έκανε συχνά ελέγχους στην περιοχή, καθώς υπήρχαν πάρα πολλές δικογραφίες. Τώρα, η ΕΛΑΣ δεν πήγε στον χώρο για τη βόμβα. Δεν ισχύει αυτό. Η ΕΛΑΣ ειδοποιήθηκε για την έκρηξη της βόμβας και αμέσως περιπολικό έσπευσε στην περιοχή. Μάλιστα το περιπολικό παρέμεινε όλο το βράδυ εκεί, όπως μας ενημερώνει η Αστυνομία, με φάρο και περιπολίες στο χωριό και δεν σημειώθηκε κανένα επεισόδιο. Το πρωί στο σπίτι έφτασε και κλιμάκιο των ΤΕΕΜ και της Ασφάλειας για να συλλέξει τα στοιχεία της έκρηξης. Η συνάντηση των εμπλεκόμενων μερών έγινε τυχαία, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΑΣ και δεν ήταν προκαθορισμένο ραντεβού. Το ξαναλέω, δεν θα σταματήσουμε να βλέπουμε, δυστυχώς, συμπολίτες μας να φτάνουν σε αυτό το ακραίο σημείο παραβατικότητας, είτε και σε ηπιότερα επίπεδα παραβατικότητας αναλόγως την περίπτωση. Αυτό το οποίο έχει αλλάξει, με βάση τα επίσημα δεδομένα, είναι η αντιμετώπιση της Πολιτείας. Άρα, όσοι λένε «μα, τι θα κάνετε, πώς θα σταματήσετε την εγκληματικότητα;» η απάντηση είναι: Θα την περιορίσουμε, θα τη μειώσουμε. Έχουμε αυστηροποιήσει τον Ποινικό Κώδικα, τις ποινές. Πλέον, είναι πολύ πιο εύκολη, εφόσον το κρίνει η Δικαιοσύνη, η προφυλάκιση, είναι πολύ πιο αυστηρές οι ποινές και πολύ πιο ρεαλιστικές οι ποινές, δηλαδή πραγματικές ποινές. Εξαντλούμε τα περιθώρια και προφανώς εχθρός του καλού είναι το καλύτερο.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, σας ακούμε για τη Κρήτη, όμως οι ίδιοι οι αστυνομικοί στην Κρήτη, στο Ηράκλειο, 16 και 21 Οκτωβρίου δηλώνουν πως έχουν στείλει επιστολές, τις οποίες έχουν στείλει και στην Εισαγγελία και μιλούν για την υποστελέχωση, λένε πως σηκώνουν στις πλάτες την αστυνόμευση των Βοριζίων και της ευρύτερης περιοχής. Έχουν προειδοποιήσει ακόμα και λίγες ημέρες νωρίτερα. Επίσης ακούμε συγγενείς να λένε πως η αστυνομία ολιγώρησε και την ίδια ώρα βλέπαμε να εισβάλλει σε καταλήψεις για μια άλλη υπόθεση της επίθεσης στον κ. Βορίδη. Δεν υπάρχει ευθύνη για αυτό το αποτέλεσμα που παρακολουθεί όλη η Ελλάδα έντρομη;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. η συνάντηση, το είπα και πριν, των εμπλεκομένων έγινε τυχαία. Δεν ήταν προκαθορισμένο ραντεβού. Άρα όπως αντιλαμβάνεστε, δεν μπορεί κανείς να κατηγορεί την αστυνομία γιατί δεν βρέθηκε σε ένα σημείο που έγινε μια τυχαία συνάντηση. Δεύτερον, πολύ καλά έκανε η αστυνομία και στο Ηράκλειο και σε όλη την Ελλάδα και εκκένωσε μια κατάληψη και αυτό πρέπει να γίνει πλέον και δεύτερη φύση των καταληψιών. Θα εκκενώνονται οι καταλήψεις και θα συλλαμβάνονται όσοι έχουν κάνει πράξεις, όπως εκείνη η οποία διημείφθη, πριν από λίγες ημέρες εναντίον του κ. Βορίδη και της οικογένειας του. Αυτή είναι μια νέα πραγματικότητα, κανονικότητα την λέω εγώ, που θα συμβαίνει και στις καταλήψεις και οπουδήποτε αλλού. Δεν χρειάζεται να μπλέκουμε το ένα με το άλλο. Τώρα, ακούω με πολύ μεγάλη προσοχή κάθε καταγγελία εργαζομένων, Σωμάτων Ασφαλείας, ενστόλων, για υποστελέχωση Τμημάτων. Όταν ήμουν Γραμματέας της Νέας Δημοκρατίας, επισκέφθηκα πάρα πολλά Αστυνομικά Τμήματα και πράγματι υπήρχαν ελλείψεις, οι οποίες κάποιες έχουν καλυφθεί, έχουν μειωθεί πολύ οι ελλείψεις στα Αστυνομικά Τμήματα, έχουν επιστρέψει πάρα πολλοί αστυνομικοί σε μάχιμες υπηρεσίες από την φύλαξη προσώπων, έχει γίνει πολύ σημαντική δουλειά τα τελευταία χρόνια, αλλά το ξαναλέω είναι λογικό να υπάρχουν ακόμα παράπονα και πρέπει αυτά, όλα τα κενά σιγά-σιγά να καλύπτονται. Γίνεται πολύ σημαντική προσπάθεια, πρέπει να συνεχιστεί.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Στα αστυνομικά, αλλά από την άλλη μεριά. Είδαμε τρομερές εικόνες αστυνομικής βαρβαρότητας μέσα στο Σαββατοκύριακο, νομίζω τις έχετε δει και εσείς. Χτύπησαν ανάπηρο άτομο, χτύπησαν μια γυναίκα, κλότσησαν μια γυναίκα οι αστυνομικοί, η οποία ήτανε στο έδαφος. Έχετε να μας ανακοινώσετε κάποια μέτρα εναντίον κάποιων αστυνομικών υπαλλήλων ή ακόμα ψάχνετε να δείτε τι έγινε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν είναι θέμα μέτρων. Η αστυνομία στην μεγάλη της….
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Τιμωρείται κάποιος, εννοώ για αυτά που είδαμε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η αστυνομία στην μεγάλη της εικόνα κάνει μια υποδειγματική δουλειά σε όλη την Ελλάδα. Μας προστατεύει από παραβατικούς, από εγκληματίες, βρίσκεται σε όσα παραπάνω σημεία μπορεί, έχει εντυπωσιακά αποτελέσματα και σε επίπεδο αστυνόμευσης της βαριάς εγκληματικότητας και αντιμετώπισής της και σε επίπεδο τροχαίας. Πάντοτε σε όλους τους οργανισμούς μπορεί να υπάρχουν μεμονωμένες συμπεριφορές, οι οποίες πρέπει να ελέγχονται και αν οι έλεγχοι αυτοί οδηγούν στην διαπίστωση προβληματικών ή πέραν των ορίων των καθηκόντων τους συμπεριφορών, τότε τα αρμόδια Πειθαρχικά Όργανα πρέπει να επεμβαίνουν και να επιβάλλουν ποινές. Όλα λοιπόν αυτά ερευνώνται και όταν έχουμε αποτελέσματα των ερευνών αυτών, θα έχουμε και τις σχετικές ποινές, εφόσον διαπιστωθεί κάτι και θα σας τις ανακοινώσουμε, είτε εμείς, είτε το αρμόδιο Υπουργείο.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Για την πολιτική σας όμως τοποθέτηση. Έχουμε δει ένα άτομο, φαίνεται το προσθετικό μέλος, στους δέκτες μας, να δέχεται επίθεση από έναν αστυνομικό, που είναι κάτω, στο έδαφος και σε ένα άλλο βίντεο, μια κοπέλα η οποία είναι κάτω και δέχεται κλωτσιά στο κεφάλι. Φοράει κράνος.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, δεν, δεν …
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Αυτές οι εικόνες, είναι εικόνες που σας εκφράζουν;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σε καμία περίπτωση. Αλλά δεν εκφράζουν και δεν χαρακτηρίζουν το σύνολο της Ελληνικής Αστυνομίας. Είναι εικόνες μεμονωμένες, για τις οποίες πρέπει τα αρμόδια Πειθαρχικά όργανα να κάνουν τη δουλειά τους, να διαπιστώσουν τι συνέβη ακριβώς και να προβούν στις δέουσες ενέργειες – παύλα στη λήψη των προβλεπόμενων αποφάσεων.
Ευχαριστώ πολύ.








