Καλό μεσημέρι και καλή εβδομάδα,

Στο πλαίσιο των τακτικών μηνιαίων ενημερώσεων συναντήθηκε ο Πρωθυπουργός με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κωνσταντίνο Τασούλα.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στις τελευταίες εξελίξεις αναφορικά με τις ενεργειακές συμφωνίες που υπεγράφησαν στη χώρα μας, λέγοντας: «Πιστεύω ότι αυτά τα οποία διημείφθησαν τις τελευταίες εβδομάδες καταδεικνύουν με τον πιο έντονο τρόπο ότι η χώρα μας, από έναν περιφερειακό παίκτη στα θέματα της ενέργειας, καθίσταται πια πρωταγωνιστής, αφενός ως πύλη εισόδου για το αμερικανικό φυσικό αέριο προς την ευρωπαϊκή ήπειρο με τελική κατάληξη μέχρι και την Ουκρανία, αφετέρου με τη δρομολόγηση πολύ σημαντικών πρωτοβουλιών για τη διερεύνηση κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην πατρίδα μας». 

«Είναι κάτι το οποίο αποτελούσε αντικείμενο συζήτησης», τόνισε, «για πολλές δεκαετίες, αλλά για πρώτη φορά εδώ και 40 χρόνια θα έχουμε ερευνητική γεώτρηση στην πατρίδα μας εντός των επόμενων 18 μηνών στα υποθαλάσσια τεμάχια δυτικά της Κέρκυρας».

«Και αυτό, προφανώς, είναι μια πολύ σημαντική εξέλιξη η οποία θωρακίζει τη χώρα μας γεωπολιτικά και ενεργειακά και νομίζω ότι είναι και η καλύτερη απόδειξη ότι όλη αυτή η επίμονη πολιτική αναβάθμισης της θέσης της χώρας μας που ακολουθήθηκε από την κυβέρνησή μας τα τελευταία χρόνια έχει πια συγκεκριμένα και απτά αποτελέσματα. Αποτελέσματα τα οποία θα οδηγήσουν όχι μόνο στην ενίσχυση της θέσης της χώρας στον τομέα της ασφάλειας. Θα οδηγήσουν σε περισσότερες επενδύσεις, στη διεύρυνση των εναλλακτικών πηγών ενέργειας για την πατρίδα μας και, φυσικά, εφόσον έχουμε θετικές εξελίξεις στον τομέα των εξορύξεων, σε μια πολύ σημαντική ενίσχυση των δημόσιων οικονομικών με ορίζοντα πια δεκαετιών».

Επιπλέον, ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στο ζήτημα της στήριξης των πολιτών και την καταβολή της ενίσχυσης των 250 ευρώ και του επιδόματος ενοικίου αλλά, και την φορολογική μεταρρύθμιση που ξεκινά να εφαρμόζεται από 1.1.2026 λέγοντας πως «πατώντας πάνω στην πολύ καλή απόδοση των δημόσιων οικονομικών, είμαστε σε θέση από σήμερα να υλοποιούμε αυτό το πρόγραμμα στήριξης της κοινωνίας». 

—- 

Καταβάλλονται, ξεκινώντας από σήμερα, ενισχύσεις συνολικού ύψους περίπου 600 εκατομμυρίων ευρώ, που αφορούν 2,4 εκατομμύρια πολίτες.

Ειδικότερα, σήμερα, καταβάλλεται η μόνιμη ενίσχυση των 250 ευρώ σε 1,2 εκατομμύρια συνταξιούχους του e-Efka. 

Συνολικά το επίδομα θα καταβληθεί σε περισσότερους από 1,4 εκατομμύρια συνταξιούχους, ανασφάλιστους υπερήλικες, δικαιούχους επιδομάτων αναπηρίας και δικαιούχους προνοιακών επιδομάτων ΟΠΕΚΑ. 

Ειδικότερα, οι ανασφάλιστοι υπερήλικες, οι δικαιούχοι επιδομάτων αναπηρίας και οι δικαιούχοι επιδομάτων ΟΠΕΚΑ θα δουν το επίδομα των 250 ευρώ να ξεκινάει να πιστώνεται στους λογαριασμούς τους από την Πέμπτη το απόγευμα. Το ποσό διπλασιάζεται, αυτομάτως, δηλαδή διαμορφώνεται στα 500 ευρώ, για τα ζευγάρια που πληρούν τα κριτήρια και οι δύο.

Στις 28 Νοεμβρίου, περίπου 1 εκατομμύριο νοικοκυριά θα λάβουν την επιστροφή ενός ενοικίου για το 2024. Το ποσό φτάνει έως τα 800 ευρώ, προσαυξημένο κατά 50 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο. 

Η επιστροφή αφορά ενοίκιο κύριας ή φοιτητικής κατοικίας. Αποτελώντας μόνιμη κυβερνητική πολιτική, θα καταβάλλεται κάθε Νοέμβριο -εφόσον πληρούνται τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια- και χωρίς να απαιτείται αίτηση.

Οι παρεμβάσεις αυτές εντάσσονται στο μεγάλο πακέτο μέτρων, ύψους 2,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θα ξεδιπλωθεί μέσα στους επόμενους μήνες και θα ωφελήσει πάνω από 5 εκατομμύρια πολίτες. Στο πακέτο περιλαμβάνονται: μειώσεις επιβαρύνσεων στη μισθωτή εργασία, νέες αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις, η σταδιακή κατάργηση της προσωπικής διαφοράς, αυξήσεις στους ενστόλους, καθώς και το νέο πλαίσιο ενισχύσεων για νοικοκυριά και ευάλωτες ομάδες.

 – – – –

Έσοδα ύψους περίπου 20 δισ. ευρώ από τον τουρισμό καταγράφονται για το πρώτο εννεάμηνο του 2025, σύμφωνα με στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδος.

Πρόκειται για αύξηση κατά 9% στις εισπράξεις και κατά 4% στις αφίξεις, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Στοιχεία, που επιβεβαιώνουν τη μεγάλη δυναμική που έχει αναπτύξει ο ελληνικός τουρισμός.

«Η συλλογική αυτή επιτυχία, δημιουργεί μια ισχυρή συνθήκη ενίσχυσης της ανταποδοτικότητας του οφέλους του τουρισμού στην ελληνική κοινωνία, που κατανέμεται με δίκαιο και ισόρροπο τρόπο» δήλωσε η Υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη.

– – – –

Περί το 1,1 δισ. ευρώ διέθεσε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για προγράμματα εξοικονόμησης τις τελευταίες 15 μέρες, με δικαιούχους πάνω από 135.000 νοικοκυριά συνολικά. 

Πιο συγκεκριμένα, σήμερα το Υπουργείο προχώρησε στην έγκριση και ανάρτηση των αρχικών πινάκων του προγράμματος «Εξοικονομώ 2025» που αφορούν περισσότερους από 33.000 πολίτες απ’ όλη την Ελλάδα, εκ των οποίων περίπου 25.000 ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Ο προϋπολογισμός του προγράμματος ανέρχεται σε περίπου 720 εκατ. ευρώ.

 Έχουν, ήδη, προηγηθεί εγκρίσεις πάνω από 100.000 αιτήσεων, με προϋπολογισμό περίπου 350 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο του προγράμματος «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης & Θερμοσίφωνα» και ακόμα 2.679 αιτήσεις, με προϋπολογισμό περίπου 37 εκατ. ευρώ για το πρόγραμμα «Ανακαινίζω για Νέους».

—- 

Ο ΟΠΕΚΕΠΕ προχώρησε στην πληρωμή και νέων συμπληρωματικών συνδεδεμένων ενισχύσεων, που αφορούν σε αιτήσεις του 2024, σε 82.870 αγρότες. Συνολικά καταβλήθηκαν 46 εκατομμύρια ευρώ στους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων.

Από τις πληρωμές αυτές έχουν εξαιρεθεί τα ΑΦΜ που ερευνώνται από τις Ελληνικές και Ευρωπαϊκές Αρχές.

Η Διοίκηση του ΟΠΕΚΕΠΕ συνεχίζει τον έλεγχο των αιτήσεων των αγροτών, προκειμένου οι ενισχύσεις να καταβάλλονται αποκλειστικά στους πραγματικούς δικαιούχους.

– – – –

Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, προχώρησε, την περασμένη Πέμπτη στην πρόσληψη 700 νέων Ψυχολόγων και Κοινωνικών Λειτουργών προκειμένου να στελεχώσουν τα σχολεία γενικής εκπαίδευσης, ενισχύοντας ουσιαστικά την ψυχοκοινωνική υποστήριξη των μαθητών μας. 

Παράλληλα, πραγματοποιήθηκαν 81 συμπληρωματικές προσλήψεις που προέκυψαν από μη αναλήψεις ή παραιτήσεις ήδη προσληφθέντων αναπληρωτών κατά την γ΄φάση προσλήψεων:

Οι προσλήψεις αυτές αφορούν: 

  • Στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ)
  • Στην Εξειδικευμένη Εκπαιδευτική Υποστήριξη (παράλληλη) 
  • Στα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) 
  • Στα Σχολικά Δίκτυα Εκπαιδευτικής Υποστήριξης (ΣΔΕΥ) στα ΚΕΔΑΣΥ 
  • Σε Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ)

– – – –

Εγκρίθηκε η προκήρυξη για 276 θέσεις ιατρών κλάδου Ε.Σ.Υ., με την οποία ενισχύονται κρίσιμες ειδικότητες σε Κέντρα Υγείας και Πολυδύναμα Περιφερειακά Ιατρεία της χώρας. 

Η προκήρυξη αφορά μόνιμες θέσεις ειδικευμένων ιατρών στις εξής επτά Υγειονομικές Περιφέρειες της χώρας: Αττικής, Πειραιώς & Αιγαίου, Μακεδονίας & Θράκης, Θεσσαλίας & Στερεάς Ελλάδας, Πελοποννήσου, Ιονίων Νήσων, Ηπείρου & Δυτικής Ελλάδας και Κρήτης.

Στόχος της πρωτοβουλίας είναι η βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας προς τους πολίτες, καθώς επίσης η στήριξη των δομών της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και κατ’ επέκταση του Ε.Σ.Υ.

Οι προσλήψεις αυτές αποτελούν ακόμα μία ουσιαστική παρέμβαση, που εντάσσεται στο συνολικότερο σχεδιασμό για την αναβάθμιση του δημόσιου συστήματος υγείας.

—-

Τέθηκε σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας υπό τον τίτλο: «Χάρτης Μετάβασης των Ενόπλων Δυνάμεων στη Νέα Εποχή».

Το Σχέδιο Νόμου συμπληρώνει τη δέσμη πολιτικών που υλοποιούνται στο πλαίσιο της «Ατζέντας 2030» και σχετίζονται με τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και έχει έξι βασικά μέρη.

Με το πρώτο εξορθολογίζεται το πλαίσιο σταδιοδρομίας των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, με στόχο την ενίσχυση της αξιοκρατίας στην εξέλιξή τους.

Στο δεύτερο σκέλος εισάγονται νέες μισθολογικές ρυθμίσεις, με σκοπό τη βελτίωση του εισοδήματός τους και την έμπρακτη αναγνώριση των υπηρεσιών τους.

Στο τρίτο εκσυγχρονίζονται και ενοποιούνται οι ρυθμίσεις που αφορούν στην υπηρεσιακή κατάσταση του συνόλου των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.

Το τέταρτο μέρος περιλαμβάνει ρυθμίσεις με τις οποίες αναδιοργανώνεται η ακαδημαϊκή εκπαίδευση στις Ένοπλες Δυνάμεις και επιδιώκεται η ανωτατοποίηση των Σχολών Μονίμων Υπαξιωματικών.

Με το πέμπτο μέρος αναθεωρείται η νομοθεσία για τη στρατολογία των αρρένων Ελλήνων πολιτών, αυξάνεται η επιχειρησιακή ετοιμότητα των εφέδρων, δημιουργείται ο θεσμός του Ενεργού Εθελοντή Εφέδρου και παρέχεται δυνατότητα σε Ελληνίδες να κατατάσσονται εθελοντικά για παροχή ένοπλης στρατιωτικής υπηρεσίας.

Το έκτο μέρος περιλαμβάνει επιμέρους ρυθμίσεις θεμάτων που αφορούν κυρίως στη στρατιωτική δικαιοσύνη, το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά και τη βελτίωση των αποδοχών των οπλιτών θητείας.

—- 

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

 

Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Καλό μεσημέρι, κ. Υπουργέ. Κυκλοφόρησε το βιβλίο του Αλέξη Τσίπρα. Πώς το σχολιάζετε; Ευχαριστώ. 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αν ήταν ο κύριος Τσίπρας ενεργός πολιτικά, θα του «αφιέρωνα» Καρλ Μαρξ, που έχει πει, ότι «η ιστορία επαναλαμβάνεται την πρώτη φορά σαν τραγωδία και τη δεύτερη φορά σαν φάρσα». Αλλά επειδή δεν είναι, αυτή τη στιγμή τουλάχιστον, ενεργός πολιτικά, θα τον παραπέμψω σε έναν άλλον Μαρξ, τον Γκράουτσο, ο οποίος είχε γράψει όταν είχε απαντήσει για ένα βιβλίο, ότι «από τη στιγμή που παρέλαβα το βιβλίο στα χέρια μου δεν έχω σταματήσει να γελάω, ελπίζω κάποια στιγμή να το διαβάσω». Κοιτάξτε, δεν είναι αστείο, προφανώς, γιατί οι πολίτες οι οποίοι υπέστησαν τους 30 νέους φόρους δεν γελάνε. Οι συνταξιούχοι και όλοι οι υπόλοιποι που στηθήκαμε στις ουρές δεν γελάμε.

 

Η χώρα και οι πολίτες της που φορτωθήκαμε 120 αχρείαστα δισ. δεν γελάμε. Και ούτε γελάγαμε τότε. Όσοι βίωσαν τις τραγωδίες, όπως για παράδειγμα οι συγγενείς στο Μάτι και βλέπουμε και κάποιες αναρτήσεις, δεν γελάνε καθόλου. Και όπως και να έχει, αυτή η ιστορία δεν είναι καθόλου αστεία. Εγώ βλέπω πολύ μεγάλη αλαζονεία. Δεν υπάρχει μια συγγνώμη σε πάνω από 700 σελίδες. Και όταν είσαι καπετάνιος ενός πλοίου, του οποίου το πλήρωμα επέλεξες εσύ και το ρίχνεις στα βράχια -και εδώ το πλοίο είναι μια χώρα- δεν είναι και τόσο έντιμο, θεωρώ, να τα φορτώνεις όλα στον υποπλοίαρχο, στο υπόλοιπο πλήρωμα, στους μούτσους και εσύ να είσαι άμοιρος ευθυνών.

Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Κύριε Υπουργέ, κάτι συμπληρωματικό, αν μου επιτρέπουν οι συνάδελφοι. Διαβάζουμε ότι συγκρίνεται το βιβλίο του Αλέξη Τσίπρα με την εκδοτική επιτυχία του Χάρι Πότερ. Αυτό πώς το σχολιάζετε; Ευχαριστώ. 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εντάξει, δεν είμαι βιβλιοκριτικός, να παρατηρήσω ότι το κοινό δείχνει ένα αυξημένο ενδιαφέρον στους μαθητευόμενους μάγους. Υπάρχει, όμως, μια πολύ μεγάλη διαφορά. Στην μία περίπτωση, στην περίπτωση του Χάρι Πότερ δηλαδή, στο Χόγκουαρτς η εκπαίδευση ήταν δωρεάν. Εμάς, η εκπαίδευση μας στοίχησε τουλάχιστον 120 δισεκατομμύρια ευρώ.

ΧΡ. ΜΥΤΙΛΙΝΙΟΣ: Πάνω στο ίδιο ζήτημα, κ. Υπουργέ. Καλή βδομάδα. Η δικαιολογία του Αλέξη Τσίπρα για τις επιθέσεις στη σύζυγο του Πρωθυπουργού, την κ. Μαρέβα, ήταν ότι επί της ουσίας επηρεάστηκε ο ίδιος από τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Τις προηγούμενες ημέρες υπήρχε μια διαρροή ότι μάλλον θα ζητήσει κάποια συγγνώμη μέσω του βιβλίου, αλλά κάτι τέτοιο δεν έγινε. Έχετε να σχολιάσετε κάτι επ’ αυτού;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η συγγνώμη απαιτεί κάποια στοιχεία του χαρακτήρα του ανθρώπου, τα οποία δεν ξέρω αν υπάρχουν στη συγκεκριμένη περίπτωση. Πάντως, είναι ανατριχιαστικό να παραδέχεται κάποιος τόσο κυνικά, ότι επέλεξε να βάλει απέναντί του μία οικογένεια, επειδή ετύγχανε η οικογένεια αυτή να ήταν η οικογένεια του πολιτικού του αντιπάλου. Και ουσιαστικά είχαμε και «με τη βούλα» μία παραδοχή για κάτι το οποίο το ξέραμε. Το ξέραμε όλοι. Και τα αποτελέσματα αυτής της πρακτικής και αυτής της λογικής τα εισπράττει, πλέον, ο κύριος Τσίπρας. Με μία σειρά από εξελίξεις που βλέπουμε και κάποιους ανθρώπους που τώρα δεν είναι φίλοι του και συμμετείχαν σε όλη αυτή την επίθεση. Ξέρετε, επειδή είναι η τρίτη ερώτηση, τρία στα τρία έχουμε ερωτήσεις, λογικό είναι, είναι η μέρα που βγήκε το βιβλίο. Να σας πω. Πρέπει να αποφύγουμε δύο λάθη. Και εμείς και όσοι έχουμε δημόσιο λόγο. Το ένα λάθος είναι να ξεχάσουμε. Δεν πρέπει να ξεχάσουμε. Κανένας δεν πρέπει να ξεχάσει. Γιατί και η ερώτηση που μου κάνατε αναδεικνύει ζητήματα ηθικής. Δεν είναι μόνο η οικονομική καταστροφή, δεν είναι μόνο το γεγονός ότι η χώρα ήταν 27η στους 27 σε ανάπτυξη, 30 φόροι, όλα τα υπόλοιπα, τα 120 δισ.. Είναι και ηθικό το ζήτημα.

 

Υπάρχουν ζητήματα δηλαδή που δεν είναι μόνο πολιτικά-οικονομικά, τα οποία αναδείχθηκαν από αυτή την περίοδο. Τα παρα-υπουργεία δικαιοσύνης, οι αμετάκλητα καταδικασμένοι υπουργοί, κάποιοι που αποφυλακίστηκαν και στη συνέχεια διέπραξαν πολύ σοβαρά εγκλήματα, λόγω όλων αυτών των φωτογραφικών διατάξεων. Όλα αυτά δεν είναι μόνο πολιτικά, δείχνουν και την ηθική μιας κυβέρνησης. Αυτός λοιπόν είναι ο πρώτος κίνδυνος. Δεν πρέπει να ξεχάσουμε γιατί η ιστορία επαναλαμβάνεται όταν την ξεχνάς. Ο δεύτερος κίνδυνος είναι να θεωρήσουμε ότι αυτός είναι ο πήχης. Ότι είναι τόσο χαμηλά ο πήχης, και ειδικά για εμάς και «εντάξει, μωρέ, αφού θα περάσουμε από πάνω». Κάποιοι λένε είναι δώρο. Όχι. Δεν έχει τόσο χαμηλές απαιτήσεις ο κόσμος. Και ειδικά ο κόσμος ο οποίος περιμένει από εμάς για να μας στηρίξει ξανά. Αυτά λοιπόν είναι τα δύο τα οποία πρέπει να έχουμε απέναντι. Να μην ξεχάσουμε, να θυμίζουμε, να απαντάμε. Και το δεύτερο είναι να μην έχουμε τόσο χαμηλά τον πήχη.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο κ. Γεωργιάδης, πάντως, εκτίμησε ότι, μετά το βιβλίο Τσίπρα,  η Αριστερά θα μπει σε εμφύλιο και είπε χαρακτηριστικά, ότι όλοι δουλεύουν για τον Μητσοτάκη. Είναι αυτή η θέση της Κυβέρνησης;   

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το τι θα κάνει η Αριστερά, εμένα προσωπικά δεν με απασχολεί καθόλου, δεν ανήκω σε αυτό τον χώρο. Εντάξει, έχει μια παράδοση στις διασπάσεις, από εκεί και πέρα ας τα λύσουν μόνοι τους. Όλοι αυτοί μαζί κατέστρεψαν τη χώρα. Όλοι αυτοί μαζί μας έστειλαν στις ουρές. Ένα κόμμα ήταν όταν είχαν την εξουσία και εκεί έδειξαν και τον χαρακτήρα τους, στη συνέχεια, ως αντιπολίτευση, διασπάστηκαν. Ας τα βρουν μεταξύ τους ή ας μην τα βρουν, πρόβλημά τους είναι. Νομίζω, ότι ο Πρωθυπουργός, το μόνο που περιμένει είναι αποτέλεσμα, αυτό περιμένει η κοινωνία. Περιμένει αποτέλεσμα από την Κυβέρνηση, από κάθε Υπουργό, από κάθε στέλεχος. Γι’ αυτό θα αξιολογηθεί και ο ίδιος και όλοι εμείς. Το  έχει πει πάρα πολλές φορές. Δεν κέρδισε κανέναν Τσίπρα και κανέναν άλλο πολιτικό αντίπαλο ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ούτε το 2019 ούτε το 2023. Το είχε πει έτσι ακριβώς. Την εμπιστοσύνη των πολιτών κέρδισε. Και όταν είσαι εν ενεργεία Πρωθυπουργός, την κερδίζεις ξανά με το αποτέλεσμά σου. Το έχω πει πολλές φορές, οι πολίτες στην κάλπη ζυγίζουν τα θετικά και τα αρνητικά. Ο στόχος μας είναι, όσο πηγαίνουμε στις εκλογές του 2027, τα θετικά να είναι όλο και περισσότερα.  Γι’ αυτό πρέπει να δουλέψουμε και για τίποτε άλλο.     

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, σήμερα στους λογαριασμούς των συνταξιούχων πιστώνεται το μόνιμο πλέον βοήθημα των 250 ευρώ. Και θέλω να ρωτήσω, γιατί υπάρχει μία κριτική στην Κυβέρνηση, ότι μολονότι μιλάμε για  μόνιμο μέτρο, συνεχίζετε την επιδοματική  πολιτική, που εσείς οι ίδιοι έχετε καταγγείλει στο παρελθόν. Αυτό είναι η μία μου ερώτηση. Η δεύτερη ερώτηση είναι, κατά πόσο θεωρείτε πως είναι ικανοποιητικό το ύψος του ποσού, γιατί κάποιοι στην Κυβέρνηση πανηγυρίζουν, επειδή χορηγείτε 250 ευρώ στους συνταξιούχους.    

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ξεκινάω από το πρώτο ερώτημά σας. Πρόβλημα είναι να αυξάνεις φόρους και από την άλλη πλευρά, ως «καθρεφτάκι» σε ιθαγενείς, να δίνεις κάποια επιδόματα. Αυτό το έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση από εμάς. Αύξησε ή επέβαλε 30 νέους φόρους και κάποιες στιγμές, κυρίως προεκλογικά, «βάφτιζε» ως μόνιμα, κάποια προσωρινά επιδόματα. Αυτό είναι καταστροφικό για την οικονομία. Το καλό και σωστό είναι να μειώνεις φόρους και να καταργείς -εμείς έχουμε μειώσει ή καταργήσει 83 άμεσους και έμμεσους φόρους- και παράλληλα, όχι ως βασική σου πολιτική, να δίνεις κάποια μόνιμα επιδόματα. Και ναι, αυτό είναι κάτι, το οποίο το θεωρώ ότι είναι σε πολύ σωστή κατεύθυνση, όπως και το ένα ενοίκιο πίσω. Σκεφτείτε, ότι ένας φοιτητής, για παράδειγμα, θα πάρει πίσω ένα ενοίκιο και παράλληλα έχει, ήδη, δει δύο φορές να αυξάνεται το επίδομα φοιτητικής στέγης. Ναι, δεν είναι πανάκεια για το στεγαστικό για έναν γονιό που σπουδάζει το παιδί του, αλλά είναι χρήματα που δεν τα είχε και τώρα τα έχει. Είναι σημαντικά βοηθήματα. Και αυτό είναι και η απάντηση για τους συνταξιούχους. Όχι. Μακριά από εμάς, οι πανηγυρισμοί. Αλίμονο αν κάποιος πανηγύριζε για 250 ευρώ, που θα πάρει ένας συνταξιούχος που στερήθηκε τόσα πολλά. Αλλά να πούμε, ότι τα 250 ευρώ δεν είναι η μόνη πηγή αύξησης των επόμενων εβδομάδων για τους συνταξιούχους. Είναι μία από τις τέσσερις. Οι άλλες τρεις είναι η κατάργηση της προσωπικής διαφοράς, 50% μείωση τώρα και κατάργηση σε έναν χρόνο. Η τρίτη είναι οι ετήσιες αυξήσεις των συντάξεων και η τέταρτη πηγή αύξησης είναι οι μειώσεις φόρων, που θα οδηγήσουν σε αυξήσεις συντάξεων. Άρα έχουμε τέσσερις αιτίες, που θα δουν αυξήσεις οι συνταξιούχοι. Και να πω και κάτι με αφορμή την ερώτησή σας. Υπάρχουν συνταξιούχοι, οι οποίοι βίωσαν περικοπές από 30% έως και 50%. Κάποιοι έφτασαν από τα 2.000 στα 1.000 ευρώ. Λεφτά που πλήρωσαν οι ίδιοι. Και ανατράπηκε η ζωή τους. Έφτασαν στο σημείο να μην μπορούν να δώσουν στα παιδιά τους και στα εγγόνια τους πράγματα τα οποία τα έδιναν για να τα βοηθήσουν ή και οι ίδιοι να έχουν πρόβλημα διαβίωσης. Το κράτος «έπαιξε» ουσιαστικά πολλές φορές με τις αγωνίες τους, με τις αντοχές τους. Γιατί φτάσαμε, όμως, σε αυτό το σημείο; Φτάσαμε σε αυτό το σημείο, γιατί υπήρχαν πολλές κυβερνήσεις, οι οποίες κάναν πολιτική στις πλάτες των επόμενων γενιών και στις πλάτες των ανθρώπων, οι οποίοι πλήρωναν τους φόρους και τις εισφορές τους. Αυτό, λοιπόν, που έχει σημασία δεν είναι μόνο ότι επιτέλους επιστρέφουμε, όσο πιο γρήγορα μπορούμε, αυτά τα οποία οι άνθρωποι αυτοί στερήθηκαν. Είναι ότι τα κάνουμε με έναν τρόπο που αυτές οι κινήσεις δεν είναι με δανεικά. Αυτές οι κινήσεις είναι με χρήματα που υπάρχουν. Και όχι λεφτά που δήθεν υπήρχαν και στην πραγματικότητα δεν υπήρχαν. Έχει πολύ μεγάλη αξία αυτό. Ναι, χρειάζονται περισσότερα. Ναι, δικαιολογημένα ο κόσμος ζητάει παραπάνω. Αλλά εμείς θα δίνουμε όσα παραπάνω μπορούμε από αυτά τα οποία πραγματικά υπάρχουν και προκύπτουν ως έσοδα από την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και την ανάπτυξη της οικονομίας.

Α. ΚΑΡΑΒΟΚΥΡΗ:   Καλησπέρα, ξεκινούν οι αγροτικές κινητοποιήσεις και ήθελα να ρωτήσω αν η Κυβέρνηση σχεδιάζει να δοθεί κάτι ως επιδότηση στους αγρότες που θανατώθηκαν τα ζώα τους από την ευλογιά και αν ναι πότε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Η Κυβέρνηση όπως έχει πει… έχει ήδη ξεκινήσει καταρχάς, έχουν ήδη ξεκινήσει κάποιες πληρωμές, το χρονοδιάγραμμα που έχει ανακοινώσει το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης ο κ. Χατζηδάκης, θα υλοποιηθεί πλήρως μέχρι το τέλος του έτους και τις επόμενες μέρες το βασικό μέρος των πληρωμών και όλα τα υπόλοιπα ισχύουν, μη τα επαναλάβω. Παράλληλα έχει προαναγγείλει ο Πρωθυπουργός μια έξτρα ενίσχυση για τους κτηνοτρόφους. Τις επόμενες ημέρες θα έχουμε και λεπτομέρειες. Θα είναι ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό για τους ανθρώπους αυτούς που βίωσαν μια πάρα πολύ δύσκολη κατάσταση και από εκεί και πέρα, να θυμίσω, ότι είμαστε η Κυβέρνηση που ικανοποιεί πολλά από τα διαχρονικά αιτήματα του πρωτογενούς τομέα. Τι λέγανε για πάρα πολλά χρόνια οι αγρότες; «Θέλουμε μια μόνιμη λύση για το αγροτικό πετρέλαιο». Την νομοθετήσαμε και την εφαρμόζουμε. Μόνιμη επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Τι άλλο έλεγαν, δικαιολογημένα οι αγρότες ως παράπονο; «Έχουμε πολύ ακριβό ρεύμα». Πέρσι, δόθηκε μια λύση, σοβαρή λύση, δεκαετίας, για φθηνότερο αγροτικό ρεύμα. Μειώσαμε τον ΦΠΑ στα αγροτικά μηχανήματα, στις ζωοτροφές. Και πλέον το ζήτημα των πληρωμών, ουσιαστικά δίνουμε μια λύση, η οποία έχει δύο μηνύματα. Στέλνει δύο μηνύματα. Ναι, πιο γρήγορα πληρωμές από εδώ και στο εξής, αλλά και πιο αξιόπιστα. Ναι, κάποιοι δεν θα πάρουνε λεφτά. Αυτοί είναι λίγοι, είναι αυτοί οι οποίοι έπαιρναν λεφτά στις πλάτες εκείνων που άξιζαν να πάρουν παραπάνω και δεν έπαιρναν και σε αυτό θέλουμε να είμαστε σαφείς, για αυτό και ειδικά στη δεύτερη φάση και στην πρώτη, θα μπλοκαριστούν κάποια ΑΦΜ – ήδη έχουν μπλοκαριστεί, όσοι έχουν εμπλοκές και ζητήματα – στη δεύτερη φάση θα πάρουν περισσότερα αυτοί οι οποίοι τα προηγούμενα χρόνια έπαιρναν λιγότερα γιατί κάποιοι μπαταχτσήδες πλούτιζαν για τους προφανείς λόγους. 

ΧΡ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ:   Ένα ακόμη τρένο χάλασε και ακινητοποιήθηκε. Σας είπε η ιταλική εταιρεία πότε θα φέρει τα τρένα για τα οποία δεσμεύτηκε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Είναι το χρονοδιάγραμμα που έχει ανακοινώσει πάρα πολλές φορές το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Αν έχει αλλάξει κάτι θα τους ρωτήσω για να σας ενημερώσω.

ΧΡ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ:   Το χρονοδιάγραμμα με βάση τις τελευταίες δηλώσεις, είναι ότι ρωτάει την εταιρεία, αλλά δεν απαντάει η εταιρεία πότε θα τα φέρει. 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Έχει δώσει κάποιες απαντήσεις το Υπουργείο, οι οποίες αξιολογούνται, το ξαναλέω, με βάσει τις απαντήσεις που λαμβάνει από την εταιρεία. Δεν έχω κάτι παραπάνω να πω από το Υπουργείο.

ΧΡ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ:   Άρα για να αξιολογηθούν, τρία χρόνια από τα Τέμπη και από τη δήλωση του Κ. Μητσοτάκη για τα «τρένα σαπάκια», εσείς όχι απλά δεν έχετε φέρει νέα τρένα, αλλά δεν ξέρετε καν πότε θα έρθουν;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Σας απάντησα με ό,τι απαντάει το Υπουργείο, δεν είμαι Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, ούτε εκπρόσωπος της Hellenic Train. Το να πω εγώ κάτι, μια αξιολογική κρίση παραπάνω, παρέλκει.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, στη δίκη των υποκλοπών, όπως διαβάζω, μάρτυρας εκπρόσωπος της μίας εταιρείας φέρεται να ανέφερε, πως κατά την κατάθεσή του στην Εξεταστική είχε τις ερωτήσεις και τις απαντήσεις που έπρεπε να δώσει, που θα του έκαναν βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας. Έχετε κάποια απάντηση σε αυτό; «Στήνονται»  ερωτήσεις στην Εξεταστική;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Σε καμία περίπτωση δεν στήνονται ερωτήσεις, πρώτον. Δεύτερον, δεν σχολιάζω υποθέσεις οι οποίες αυτή τη στιγμή ερευνώνται από τη Δικαιοσύνη και αφορούν τα φυσικά πρόσωπα μάλιστα και είναι εν εξελίξει αυτή η διερεύνηση. Είναι μια νομίζω πρακτική που οφείλει να την ακολουθεί μια Κυβέρνηση και μια σοβαρή παράταξη. Την ερευνά την υπόθεση αυτή η Δικαιοσύνη, εξετάζει τους μάρτυρες ως οφείλει, αξιολογούνται οι καταθέσεις τους, δεν είναι δική μου δουλειά να αξιολογώ καταθέσεις μαρτύρων.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ρωτώ και σε σχέση με την σημερινή Εξεταστική που βρίσκεται σε εξέλιξη, για τον ΟΠΕΚΕΠΕ, αλλά και τη δήλωση του Πρωθυπουργού για προηγούμενη, ότι δεν ήταν και η καλύτερη στιγμή της Βουλής. Είδαμε τον  επονομαζόμενο «φραπέ» να αποφεύγει να καταθέσει και να μην αποφασίζετε την βίαιη προσαγωγή του. Υπάρχει περίπτωση στο μέλλον να ακούσουμε σε κάποια μελλοντική δίκη για τον ΟΠΕΚΕΠΕ αντίστοιχες καταγγελίες;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Νομίζω ότι δεν βγάζει νόημα αυτή η ερώτησή σας. Βάζετε στο μπλέντερ πράγματα για να δημιουργήσετε εντυπώσεις, αν μου επιτρέπετε… Βάζετε άσχετα πράγματα μεταξύ τους με κοινή λέξη την Εξεταστική. Μου θυμίζετε τον συλλογισμό με το μπουζούκι και τον αστυνομικό και το όργανο. Δεν έχει σχέση το ένα με το άλλο. Είπε κάποιος κάτι σε μια δίκη, έχει κάθε δικαίωμα να πει ό,τι θέλει. Δεν υπάρχει κανένα ζήτημα με τις ερωτήσεις στην Εξεταστική Επιτροπή. Ο Πρωθυπουργός έχει πει κάτι άλλο, ως μια γενική εικόνα που δυστυχώς δημιουργείτο από τις Εξεταστικές, νομίζω απαντώντας για τα Τέμπη, για άλλη Εξεταστική. Τώρα έχουμε μια άλλη Εξεταστική για τον ΟΠΕΚΕΠΕ, που μέχρι τώρα φαίνεται ότι λειτουργεί πολύ καλύτερα, από ό,τι οι προηγούμενες. Δεν νομίζω ότι συνδέονται όλα αυτά μεταξύ τους. 

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ:    Να γίνω πιο συγκεκριμένος. Υπάρχει περιθώριο, υπάρχει περίπτωση να υπήρχε συνεννόηση του κ. Ξυλούρη για τις κινήσεις του με τους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Πραγματικά, σκεφτείτε, να υπάρχει συνεννόηση με κάποιον, να θέλει να το συγκαλύψει η Νέα Δημοκρατία και να τον στέλνει στον Εισαγγελέα. Αυτά είναι αστεία πράγματα. Δηλαδή, εντάξει, πίστεψε ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας αυτό το φοβερό παιχνίδι των κομμάτων της αντιπολίτευσης με κάποια Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και κάποιους δημοσιογράφους, της συγκάλυψης πάνω από ένα τραγικό δυστύχημα, που ήταν ένα χυδαίο παιχνίδι. Το γεγονός ότι έπιασαν αυτά τα κόλπα μια φορά και μάλιστα στις πλάτες πονεμένων ανθρώπων δεν σημαίνει ότι θα πιάνουν πάντα αυτά τα κόλπα. Να συγκαλύψεις κάποιον στέλνοντας τον στον Εισαγγελέα, το να το λες, δείχνει, για να το πω ευγενικά, έλλειψη στοιχειώδους σοβαρότητας. Όποιοι αναπαράγουν λοιπόν αυτή τη λογική αξιολογούνται.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΙ: Κύριε Εκπρόσωπε, όπως αποκάλυψε το Documento, ο Γιώργος Ξυλούρης, κατά κόσμον «Φραπές», που δεν προσήλθε στην Εξεταστική, όπως ειπώθηκε, με τη συναίνεση της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας, έπαιρνε για χρόνια προσωπικά δάνεια από την υπερχρεωμένη ΚΣΟΣ Α.Ε. που ήλεγχε ο ίδιος, καθώς ήταν Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας συνεταιρισμού. Στη Διοίκηση της εταιρείας φυσικά ήταν και ο περίφημος «Χασάπης». Τί έχετε να πείτε γι’ αυτές τις αποκαλύψεις, που δείχνουν για άλλη μια φορά έναν οργανωμένο μηχανισμό για να βγάζουν κάποιοι χρήματα;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτά πρέπει να τα δει ο Εισαγγελέας. Όλα αυτά πρέπει να τα δει η Δικαιοσύνη και εφόσον υπάρχει κάτι παράνομο, όπως σε δεκάδες άλλες πολύ σοβαρές περιπτώσεις εγκληματικών οργανώσεων που επί των ημερών μας βρέθηκαν στη Δικαιοσύνη και πολλοί εξ’ αυτών είναι ήδη στη φυλακή, εφόσον υπάρχει τέλεση κάποιου ποινικού αδικήματος -δεν κάνουμε εμείς τους εισαγγελείς και τους δικαστές- να βρεθούν και αυτοί στη φυλακή. Αλλά αυτό πρέπει να το δει η Δικαιοσύνη. Δεν θα βγάλουμε απόφαση ειδικά από την ενημέρωση πολιτικών συντακτών.

 

Θ. ΜΠΑΛΟΔΗΜΑΣ: Ο Υφυπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, κ. Χέλμπεργκ, είναι αρμόδιος για την οικονομική ανάπτυξη και την ενέργεια, έδωσε μια συνέντευξη στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ και ρωτήθηκε αν οι ΗΠΑ είναι έτοιμες να προστατεύσουν τις επενδύσεις των αμερικανικών εταιρειών στην περιοχή των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων νότια της Κρήτης, εκεί που υπάρχουν διεκδικήσεις από το τουρκο-λιβυκό. Η απάντηση ήταν ότι δεν θέλει να σχολιάσει τις συνεχιζόμενες διαμάχες, όπως είπε, για την κυριαρχία και τα εδάφη. Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι «η Κυβέρνηση Τραμπ έχει εξαιρετικό ιστορικό στη χρήση της οικονομικής διπλωματίας και των έργων υποδομής ως μέσου για την εξάλειψη της νοοτροπίας και των προσεγγίσεων του μηδενικού αθροίσματος. Και τελικά αυτή είναι η προσέγγιση που θα ακολουθήσουμε σε αυτή την περιοχή». Η τοποθέτηση αυτή, τρόπον τινά, παραπέμπει στα «καζάν-καζάν» που έχει πει κατά καιρούς ο Ερντογάν. Να περιμένουμε ότι μέσα από τις ενεργειακές συμφωνίες θα μας έρθουν πλαγίως και κάποιες προτάσεις που να οδηγούν στη συνεκμετάλλευση; 

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν υπάρχει ζήτημα συνεκμετάλλευσης. Δεν μπορεί να υπάρξει, ούτε πρόκειται να υπάρξει. Δεν θα το δεχτεί καμία Κυβέρνηση, ούτε αυτή, ούτε το δέχθηκαν οι προηγούμενες, ούτε καμία επόμενη. Είμαι βέβαιος γι’ αυτό. Η παρουσία ισχυρών εταιρειών από τις ΗΠΑ ενισχύει τα δίκαια της χώρας. Η Ελλάδα δεν πρόκειται ποτέ να βάλει, ούτε καν σε διαπραγμάτευση, ζητήματα κόκκινων γραμμών. Και όπως και να έχει, όλα αυτά νομίζω, ότι έχουν απαντηθεί σε όλους τους τόνους, από όλους τους αρμόδιους. Άρα, δεν νομίζω, ότι το ένα συνδέεται με το άλλο. Ήταν μια γενική διατύπωση που δεν προαναγγέλλει τίποτα, ούτε παραπέμπει σε κάτι τέτοιο. Στην πράξη, στο πεδίο και με τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό και με τις συμφωνίες αυτές και με την παρουσία των εταιρειών αυτών, οι ελληνικές θέσεις δικαιώνονται, γιατί πολύ απλά οι ελληνικές θέσεις είναι αυτές που υπαγορεύονται από το Διεθνές Δίκαιο, όσο κι αν κάποιοι προσπαθούν να αναπαράγουν το οτιδήποτε ανιστόρητο. 

 

ΧΡ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Ξεκινάει η δίκη των αστυνομικών που φέρονται να βασάνισαν τον Βασίλη Μάγγο. Δύο αστυνόμοι ήδη έχουν καταδικαστεί για τον ξυλοδαρμό του. Σήμερα, 5,5 χρόνια μετά, οι αστυνομικοί είναι ακόμα στο Σώμα; Κρατάνε όπλο;  Να σας θυμίσω, ότι έχουμε στείλει σχετικό e-mail στο Υπουργείο, σας το υπενθυμίσαμε πριν από περίπου έναν μήνα και ακόμα αγνοείται η απάντηση.

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι ένα περιστατικό πολύ λυπηρό, τραγικό, κάθε άνθρωπος που χάνει τη ζωή του. Η Δικαιοσύνη θα επιληφθεί αυτού. Για το σκέλος αυτό, το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να υπενθυμίσω και εγώ στο αρμόδιο Υπουργείο το ερώτημά σας.

 

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΙ: Κύριε Εκπρόσωπε, για ποιο λόγο εφαρμόζεται η στασιμότητα στελεχών προελεύσεως ΑΣΣΥ με σοβαρές οικονομικές και συνταξιοδοτικές επιπτώσεις. Οι αξιωματικοί ΑΣΣΥ καθηλώνονται στον φέροντα βαθμό μέχρι την αποστρατεία τους από 1 έως και 16 χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό, ότι δεν προβλέπεται προαγωγή για κανέναν αξιωματικό προέλευσης ΑΣΣΥ τάξεων 1993-2008 μέχρι και την αποστρατεία τους από τις Ένοπλες Δυνάμεις. Αντίστοιχα παραδείγματα στασιμότητας εντοπίζονται και στους άλλους θεσμούς προερχόμενους εξ’ υπαξιωματικών. Τί έχετε να πείτε σε αυτούς τους ανθρώπους που είναι στα κάγκελα; 

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα επανέλθω ρωτώντας το Υπουργείο Άμυνας.

 

*** Επισυνάπτεται η απάντηση του ΥΠΕΘΑ στο τέλος της γραπτής αποδελτίωσης

 

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, ξεκινάει η δίκη για τη διαρροή των ηλεκτρονικών διευθύνσεων, των e-mail χιλιάδων αποδήμων Ελλήνων. Στο εδώλιο η πρώην ευρωβουλεύτρια, η κυρία Ασημακοπούλου και ο πρώην Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Εσωτερικών, πρώην Γραμματέας Αποδήμων της Νέας Δημοκρατίας και ο τότε οργανωτικός Γραμματέας Αυτοδιοίκησης και Διαχείρισης Κρίσεων του κόμματος. Θα πάνε μάρτυρες υπεράσπισης εκπρόσωποι του κόμματος ή και εκπρόσωποι της Κυβέρνησης;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν γνωρίζω ποιοι θα πάνε μάρτυρες υπεράσπισης. Εφόσον χρειαστεί να πάει κάποιος να μιλήσει για τους ανθρώπους που γνωρίζει, εγώ αν χρειαστεί -δεν λέω ότι θα πάω εγώ προσωπικά μάρτυρας- αλλά αν χρειαστεί κάποιος να πάει για να δείξει το ποιόν των ανθρώπων αυτών, τους οποίους κάποιοι παρουσίασαν ως εμπόρους μην πω και εγώ τι, καλό είναι να πάει. Δεν γνωρίζω, όμως, δεν είμαι συνήγορος των ανθρώπων αυτών.

 

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Θα πηγαίνατε, δηλαδή, εσείς;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εγώ προσωπικά, για να μιλήσω για το ποιόν κάποιων εκ των ανθρώπων που γνωρίζω, με μεγάλη χαρά. Με μεγάλη χαρά. Γιατί ξέρετε, έχουμε μια αυξημένη υποκρισία σε αυτή τη χώρα -και αναφέρομαι όχι στους πολίτες, σε καμία περίπτωση, δεν υποβαθμίζω ένα θέμα. Αλλά σας θυμίζω ότι για μια περίοδο κάποιοι εξ’ αυτών των ανθρώπων παρουσιάστηκαν ως λαθρέμποροι, δεν ξέρω και εγώ τι ποσοτήτων, για να μην αναπαράγω τέτοια αδικήματα και πολλά άλλα. Αλλά αυτό είναι απόφαση, καταρχάς το ποιος θα πάει μάρτυρας υπεράσπισης, είναι απόφαση των ίδιων των ανθρώπων που κατηγορούνται, των συνηγόρων τους. Και ο μάρτυρας υπεράσπισης πηγαίνει για έναν συγκεκριμένο λόγο. Τυχαίνει και έχω δουλέψει πολλά χρόνια και είναι αυτή η δουλειά μου και το γνωρίζω. Ας αφήσουμε τη Δικαιοσύνη να αξιολογήσει στο σκέλος που μέχρι τώρα έχει κριθεί, το διοικητικό σκέλος. Όλες αυτές οι κατηγορίες και η λάσπη κατά του κόμματος της Νέας Δημοκρατίας, όλα αυτά ως επιχειρήσεις (λάσπης), έπεσαν στο κενό. Το ποινικό δεν μπορώ να το προεξοφλήσω. 

 

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Αν μου επιτρέπετε, εξαιτίας της απάντησής σας, πιστεύετε ότι θα έπρεπε να αθωωθούν; Θα έπρεπε;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν είναι δική μου δουλειά να πω, τι θα έπρεπε να γίνει σε μία εν εξελίξει διαδικασία. Δεν λειτουργούν παρα- υπουργεία δικαιοσύνης στο Μαξίμου. Αυτή τη στιγμή έχω μία θεσμική ιδιότητα. Το τι απόφαση θα βγάλει η ποινική δικαιοσύνη, απαγορεύεται εμείς καταρχάς να πάρουμε θέση ειδικά όταν κάτι επίκειται να δικαστεί. Ο καθένας έχει τη θέση του, την άποψή του αλλά δεν έχει καμία αξία για τον δημόσιο λόγο, και είναι και θεσμικά απαράδεκτο να πω εγώ τι πιστεύω και μάλιστα για μία υπόθεση τις λεπτομέρειες της οποίας ούτε διάδικος είμαι και δεν μπορώ να γνωρίζω. 

 

ΘΑΝ. ΜΠΑΛΟΔΗΜΑΣ: Έγινε προηγούμενα μία ενημερωτική συνάντηση του υπουργού Εξωτερικών με τους πρέσβεις των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αν έχετε κάποια ενημέρωση, αν έχει γίνει κάποια συνεννόηση και αν αληθεύει τελικά ότι, έγινε ενημέρωση στους πρέσβεις και για το σχέδιο της Ελληνικής Κυβέρνησης για πενταμερή στην ανατολική Μεσόγειο, όπως επίσης για τις σχέσεις της Τουρκίας με τον κανονισμό SAFE και αν αναμένονται και άλλες τέτοιες πρωτοβουλίες της κυβέρνησης ενόψει και της Συνόδου Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης αργότερα μέσα στο Δεκέμβριο.

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα γίνει σχετική ενημέρωση από το υπουργείο Εξωτερικών, εφόσον προηγηθεί κάποια δική μας ενημέρωση, θα σας μεταφέρω εγώ τις απαντήσεις. Δεν μπορώ να γνωρίζω κάτι που είναι αντικείμενο φημών ή πιθανής ενημέρωσης. Δεν το γνωρίζω αυτό. 

 

ΘΑΝ. ΜΠΑΛΟΔΗΜΑΣ: Σχετικά με άλλες πρωτοβουλίες που ενδέχεται να δούμε μπροστά ενόψει και της Συνόδου Κορυφής;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτά θα μας τα απαντήσει το υπουργείο Εξωτερικών.

 

ΧΡ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Επειδή δεν πήραμε απάντηση και είναι σημαντικό για την ασφάλεια των τρένων, θέλουμε να σας ρωτήσουμε ξανά. Πρώτον, πόσες οργανικές θέσεις προβλέπονται για να λειτουργεί ο σιδηρόδρομος; Δεύτερον, πόσες καλύπτονταν την νύχτα των Τεμπών; Και τρίτον, πόσες καλύπτονται σήμερα; Διαψεύδετε το ρεπορτάζ μας ότι, όταν έγινε η συγχώνευση, οι θέσεις οι καλυμμένες, οι οργανικές στον ΟΣΕ ήταν αρκετά λιγότερες απ’ ότι ήταν τη νύχτα των Τεμπών; Τρία νούμερα είναι, σας ρωτάμε κάτι μήνες. Θα θέλαμε επιτέλους μία απάντηση. 

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς αυτό με τις οργανικές θέσεις έχω προσπαθήσει πολλές φορές να σας το εξηγήσω. Δυστυχώς είναι αδύνατον, με τον κανόνα ένα προς ένα να καλυφθούν στο κράτος συνολικά όλες οι οργανικές θέσεις. Από τότε που υπάρχει ο κανόνας ένας προς έναν δεν γίνεται να καλυφθούν παντού όλες οι οργανικές θέσεις. Στην συντριπτική πλειονότητα των τομέων του δημοσίου αυτοί που πραγματικά υπηρετούν, υπολείπονται των οργανικών θέσεων. Αυτό το οποίο μπορεί να κάνει το κράτος, είναι, σε «βάρος» άλλων τομέων που δεν έχουν άμεση ανάγκη προσλήψεων, να αυξάνει τις προσλήψεις, γιατί το ένας προς έναν είναι ένας συνολικός κανόνας, δηλαδή, δεν σημαίνει ότι φεύγουν δέκα από την υγεία, παίρνεις δέκα από την υγεία. Μπορεί να φύγουν δέκα από την υγεία και να πάρεις είκοσι στην υγεία. Οι προσλήψεις, λοιπόν, που κάνουμε είναι τα τελευταία χρόνια υπέρ τομέων που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Ένα. Δύο: Την ερώτηση αυτή την κάνατε πριν από κάποιες ημέρες, εβδομάδες και σας διάβασα την προηγούμενη φορά την απάντηση του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών. Μου είπατε ότι δεν σας καλύπτει. Το καταλαβαίνω, το σέβομαι και σας είπα ότι αξιολογείται η απάντηση αυτή. Το μόνο που μπορώ να κάνω είναι, να στείλω νέο ερώτημα στο υπουργείο μήπως δώσει κάποια διαφορετική απάντηση.

 

ΧΡ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Ωραία. Εμείς θέλουμε στο νέο ερώτημα, αν γίνεται, να συμπεριληφθεί, να μας απαντηθεί, αν επιβεβαιώνετε ή διαψεύδετε το ρεπορτάζ ότι, τη νύχτα των Τεμπών οι καλυμμένες οργανικές θέσεις στον ΟΣΕ ήταν εφτακόσιες τριάντα….

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εντάξει, το ακούσαμε. Θα τα μεταφέρουμε όλα.

 

ΧΡ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: … και κατά τη διάρκεια της συγχώνευσης ήταν πεντακόσιες πέντε. Θέλουμε αυτό, να μας πει ένα ναι ή ένα όχι.

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταγράφονται οι ερωτήσεις σας. Όπως το ρωτήσατε, θα πάρουμε τη γραπτή αποδελτίωση, θα κάνουμε αντιγραφή, επικόλληση και θα το στείλουμε στο υπουργείο. 

Ευχαριστώ πολύ.

 

*** 

ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΩΝ ΥΠΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΜΕ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΗ ΚΑΤΟΧΥΡΩΣΗ ΤΟΥ ΡΟΛΟΥ ΤΟΥΣ    

Το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας με τίτλο «Χάρτης μετάβασης των Ενόπλων Δυνάμεων στη νέα εποχή» προβλέπει την αναβάθμιση των Υπαξιωματικών και τη θεσμική κατοχύρωση του ρόλου τους. 

Η σημερινή ιεραρχική δομή του προσωπικού δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες ενός σύγχρονου στρατεύματος. Εξαιτίας πολλαπλών ευεργετικών διατάξεων τις προηγούμενες δεκαετίες, έχουν συσσωρευτεί πολλαπλάσιοι ανώτεροι αξιωματικοί από όσους προβλέπονται οργανικά, με αποτέλεσμα μια ανεστραμμένη ιεραρχική πυραμίδα που αποδυναμώνει τη λειτουργία των μονάδων και υπονομεύει την αποτελεσματικότητά τους. Ενδεικτικά, το 65% των αξιωματικών προέρχεται από Υπαξιωματικούς και ΕΠΟΠ/ΕΜΘ, με αποτέλεσμα η αναλογία αξιωματικών-υπαξιωματικών να είναι 1 προς 0,8. Ενδεικτικό είναι ότι υπάρχουν εξαπλάσιοι Ταγματάρχες από τους Επιλοχίες και πενταπλάσιοι από τους Λοχίες, ενώ οι  Συνταγματάρχες είναι υπερδιπλάσιοι των Λοχιών!

 Το νέο νομοθέτημα αποκαθιστά τη λογική ιεραρχία, με σαφή διαχωρισμό αξιωματικών-υπαξιωματικών και αναλογία 1 προς 3, εισάγοντας ανώτατο όριο οργανικών θέσεων ανά βαθμό, κλάδο και κατηγορία προέλευσης και νέο σύστημα προαγωγών, όπου η ανέλιξη θα γίνεται μόνο για την κάλυψη των κενών προβλεπόμενων θέσεων.

Το νέο πλαίσιο σταδιοδρομίας υποκαθιστά το παρωχημένο και μη τυποποιημένο πλαίσιο που ίσχυε μέχρι σήμερα  (όπου το σύνολο σχεδόν των στελεχών προάγονταν με τη μέγιστη βαθμολογία) και εισάγει νέα βαθμολογική κλίμακα με αξιολόγηση σε προσδιορισμένα κριτήρια κατά τα διεθνή πρότυπα

Οι Υπαξιωματικοί αποκτούν διακριτή θέση, ενισχυμένες αρμοδιότητες και σαφές καθηκοντολόγιο, που αντιστοιχεί πλήρως στο νέο βαθμολόγιο των Ενόπλων Δυνάμεων. Στόχος είναι η προσαρμογή του ρόλου τους στην σύγχρονες ανάγκες λειτουργίας και επιχειρησιακής ετοιμότητας του Στρατεύματος.

Ειδικότερα, η αναβάθμιση του ρόλου τους συνίσταται:

-Στην ανωτατοποίηση των Σχολών Υπαξιωματικών, με την υπαγωγή τους στην ανώτατη βαθμίδα εκπαίδευσης και τις συνακόλουθες δυνατότητες που αυτή προσφέρει. 

-Στην καθιέρωση της συμμετοχής τους στα Συμβούλια Κρίσεων, με ρόλο εισηγητή για την αξιολόγηση-κρίση στελεχών και λήψη αποφάσεων για θέματα επιχειρησιακής βελτίωσης και εκπαίδευσης της κατηγορίας τους.

-Στη θέσπιση νέου επιδόματος διοικήσεως και την αύξηση του αντίστοιχου επιδόματος ευθύνης Υπαξιωματικών, που αναγνωρίζει τη διοικητική και επιχειρησιακή τους συνεισφορά και στη μέριμνα για μεταβατική υλοποίηση της χορήγησης του επιδόματος ευθύνης σε όλα τα στελέχη προέλευσης ΑΣΣΥ.

-Στην πρόβλεψη εκπροσώπησής τους σε όλες τις βαθμίδες ιεραρχίας – καθηκόντων: δίπλα σε κάθε Ανώτατο Αξιωματικό θα υπάρχει Ανθυπασπιστής συνεργάτης, ακόμα και δίπλα στον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ.

Προβλέπεται μεταβατική περίοδος ως το 2045, όπου σταδιακά θα εκλείψει η δυνατότητα προαγωγής πάνω από το Βαθμό του Ανθυπασπιστή Διοικήσεως, ο οποίος θα αποτελεί τον ανώτερο βαθμό των Υπαξιωματικών. 

Προβλέπεται επίσης δυνατότητα μετάταξης Υπαξιωματικών αποφοίτων ΑΣΣΥ που διαθέτουν πτυχίο ΑΕΙ σε Αξιωματικούς μετά το 14ο έτος υπηρεσίας (σε προκηρυσσόμενες από τα Γενικά Επιτελεία θέσεις) και δυνατότητα εισαγωγής στα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (π.χ. Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων)  με κατατακτήριες εξετάσεις στο 2ο έτος φοίτησης (έως 12%, αναπροσαρμοζόμενο κατ’ έτος)

Με την ανωτατοποίησή τους οι  Σχολές Υπαξιωματικών θα υπάγονται στην ανώτατη βαθμίδα εκπαίδευσης (ΑΕΙ-κατηγορία 6) και τις συνακόλουθες δυνατότητες που αυτή προσφέρει (πιστοποίηση ακαδημαϊκών προγραμμάτων, δυνατότητα απόκτησης μεταπτυχιακού τίτλου και όπως προαναφέρθηκε  δικαίωμα φοίτησης σε Ανώτατες Σχολές Αξιωματικών μέσω κατατακτηρίων εξετάσεων).

Παράλληλα, οι αυξήσεις αποδοχών των αποφοίτων των Σχολών Υπαξιωματικών θα είναι σημαντικές, σταθερές σε όλη τη σταδιοδρομία τους και με θετική επίδραση στη μελλοντική σύνταξή τους, απόρροια του νέου μισθολογίου και της αποσύνδεσης βαθμού από το μισθό. Για παράδειγμα ένας Ανθυπασπιστής με 16 έτη υπηρεσίας (προέλευσης ΣΜΥ 2009) θα έχει  ετήσια αύξηση εισοδήματος περίπου 3.200 ευρώ, ενώ αν μεταταχθεί στην κατηγορία «Α» μέχρι το τέλος της σταδιοδρομίας του (ως Ταγματάρχης το 2044) το συνολικό όφελος θα υπερβαίνει τα 80.000 ευρώ.

Το νέο Ειδικό Μισθολόγιο των Ενόπλων Δυνάμεων, το οποίο σε σημαντικό μέρος προκύπτει από εξοικονόμηση πόρων μέσω της εφαρμογής της «Ατζέντας 2030» για τη μεταρρύθμιση στις Ένοπλες Δυνάμεις, αποσυνδέει τον μισθό από τον βαθμό, κατανέμει δικαιότερα τους πόρους ανά κατηγορία και, κυρίως, συνδέει την αμοιβή με την ευθύνη και την απόδοση, καθιερώνοντας το Επίδομα Διοίκησης (150-400 ευρώ) και αυξάνοντας το Επίδομα Θέσης Ευθύνης.  

Οι αυξήσεις αφορούν το σύνολο των στελεχών και κυμαίνονται από 13% έως 24%, ενώ στις περιπτώσεις προσθήκης επιδομάτων παραμεθορίου, διοίκησης, ευθύνης οι καθαρές αποδοχές αυξάνονται ακόμη περισσότερο, έως και 53%!