Καλό μεσημέρι,
Σύμφωνα με τα στοιχεία τα οποία αναρτήθηκαν πριν λίγη ώρα από την ΕΛΣΤΑΤ η ανεργία στο τρίτο τρίμηνο του 2025 μειώθηκε στο 8,2% σε σχέση με το 9% που ήταν στο αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα.
Αυτά είναι τα αποτελέσματα του πυρήνα της πολιτικής μας. Διπλασιάζουμε επενδύσεις, δημιουργούμε θέσεις εργασίας και αυξάνουμε τα έσοδα μειώνοντας φόρους.
—-
Στόχος της Κυβέρνησης είναι οι αναπτυξιακές πολιτικές να περάσουν σε κάθε γωνιά της χώρας. Γι’ αυτό και η Εθνική Στρατηγική για την Περιφερειακή και Τοπική Ανάπτυξη, που συζητήθηκε στη συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής, υπό τον Πρωθυπουργό, περιλαμβάνει έναν πλήρη οδικό χάρτη με έργα που υλοποιούνται σε όλη τη χώρα και σειρά πρωτοβουλιών για τη σύγκλιση και την άρση των ανισοτήτων στην περιφέρεια.
Για να καταδειχθεί, μάλιστα, η σημασία, τόσο των ορεινών περιοχών, όσο και της νησιωτικής Ελλάδας, αποφασίστηκε η συγκρότηση Ειδικής Γραμματείας Ορεινών Περιοχών στην Προεδρία της Κυβέρνησης και η σύσταση Κυβερνητικής Επιτροπής για τη νησιωτικότητα, με στόχο τον αποδοτικότερο συντονισμό πολιτικών και χρηματοδοτικών εργαλείων. Ακόμη, θα εφαρμόζεται ρήτρα ορεινότητας, νησιωτικότητας και απολιγνιτοποίησης στις πολιτικές των Υπουργείων που επηρεάζουν, καθοριστικά, τους τοπικούς πληθυσμούς και την οικονομία.
Βασικός πυλώνας της Εθνικής Στρατηγικής είναι η επίλυση άμεσων ζητημάτων που αφορούν στην ελληνική περιφέρεια και η διαμόρφωση ενός εθνικού προγράμματος σε ολόκληρη τη χώρα για τα επόμενα χρόνια, σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες.
Ήδη, στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής, εκπονούνται και εντός του 2026 θα ολοκληρωθούν 50 Τοπικά Σχέδια Ανάπτυξης, ένα για κάθε Περιφερειακή Ενότητα της χώρας. Σήμερα, στην ελληνική περιφέρεια, υλοποιούνται περισσότερα από 8.000 μικρά και μεγάλα έργα, ενώ το 2026 και το 2027 θα παραδοθούν περισσότερα από 330 εμβληματικά έργα.
– – – –
Υπεγράφη Κοινή Υπουργική Απόφαση με την οποία εγκρίνεται ο Εθνικός Χάρτης Εκτίμησης Κινδύνου Δασικών Πυρκαγιών.
Πρόκειται για ένα κρίσιμο εργαλείο, με σκοπό τη χάραξη μακροπρόθεσμης στρατηγικής για μια πιο ορθολογική κατανομή των έργων πυροπροστασίας, αφού οι συνθήκες έχουν αλλάξει καθώς έχουν μεσολαβήσει 45 χρόνια από τον αρχικό προσδιορισμό των ελληνικών περιοχών βάσει του κινδύνου δασικής πυρκαγιάς.
Με τον νέο Χάρτη οι Δήμοι της χώρας κατατάσσονται σε τρεις κατηγορίες: χαμηλής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας, ανάλογα με το είδος της βλάστησης, τις κλιματολογικές συνθήκες και τη συχνότητα τιμών 3, 4 και 5 στον ημερήσιο Χάρτη Πρόβλεψης Κινδύνου Πυρκαγιάς, της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας τα τελευταία 20 έτη.
– – – –
Υπερψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής το σχέδιο νόμου που αφορά στην ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, με στόχο την βελτίωση της οδηγικής συμπεριφοράς και την σταδιακή μείωση παραβάσεων και τροχαίων ατυχημάτων.
Η πρωτοβουλία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης αποσκοπεί στον εκσυγχρονισμό του τρόπου καταγραφής, βεβαίωσης και είσπραξης των τροχονομικών παραβάσεων, μέσα από αξιόπιστες και διαφανείς ψηφιακές διαδικασίες.
«Στόχος μας είναι με το πληροφοριακό σύστημα και την εγκατάσταση καμερών να σώσουμε ανθρώπινες ζωές» δήλωσε ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου.
– – – –
Ο εξωδικαστικός μηχανισμός καταγράφει νέο ιστορικό ρεκόρ στις ρυθμίσεις οφειλών για δεύτερο συνεχόμενο μήνα.
Πιο συγκεκριμένα, τον Νοέμβριο ολοκληρώθηκαν 2.450 ρυθμίσεις, με το συνολικό ύψος των ρυθμιζόμενων οφειλών να προσεγγίζει τα 600 εκατ. ευρώ.
Από την έναρξη λειτουργίας του μηχανισμού μέχρι σήμερα έχουν ολοκληρωθεί 48.414 ρυθμίσεις, οι οποίες αντιστοιχούν σε αρχικές οφειλές ύψους 15,26 δισ. ευρώ.
Ιδιαίτερα σημαντική είναι η συμμετοχή των οικονομικά ευάλωτων νοικοκυριών. Τον περασμένο μήνα ολοκληρώθηκαν 292 ρυθμίσεις για οικονομικά ευάλωτους οφειλέτες, εκ των οποίων 29 αφορούν άτομα με αναπηρία. Παράλληλα, από την αρχή εφαρμογής του μηχανισμού, 377 οφειλέτες έχουν επιτύχει αναστολή μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης, εξασφαλίζοντας ουσιαστική προστασία της περιουσίας και της κύριας κατοικίας τους.
Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν τη σταθερά αυξανόμενη αποτελεσματικότητα του εξωδικαστικού μηχανισμού ως βασικού εργαλείου ρύθμισης οφειλών, που παρέχει μάλιστα στοχευμένη κοινωνική στήριξη σε όσους έχουν μεγαλύτερη ανάγκη.
– – – –
Μετά το Άμστερνταμ, το Ντίσελντορφ, το Λονδίνο και τη Στουτγκάρδη, επόμενη στάση της πρωτοβουλίας “Rebrain Greece” είναι η Νέα Υόρκη, την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου.
Η δράση εξωστρέφειας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης αποσκοπεί στην επαγγελματική διασύνδεση και διερεύνηση πιθανών συνεργασιών Ελλήνων υψηλής εξειδίκευσης, που διαβιούν και εργάζονται στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά, με επιχειρήσεις αιχμής που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και αναζητούν συνεργάτες και στελέχη με τα οποία μπορούν να αναπτύξουν επαγγελματικές συνέργειες.
Οι 35 εταιρείες που συμμετέχουν στην εκδήλωση και αναζητούν εξειδικευμένα στελέχη, δραστηριοποιούνται σε τομείς, όπως: κατασκευές, τεχνητή νοημοσύνη, έρευνα και ανάπτυξη, πληροφορική, βιομηχανία και παραγωγή, χρηματοοικονομικά, ενέργεια, ναυτιλία, τηλεπικοινωνίες, ενημέρωση και media, τουρισμός, φαρμακοβιομηχανία, κ.ά.
Με βάση τα επίσημα στοιχεία της Eurostat από τους 660.000 Έλληνες που έφυγαν στο εξωτερικό, κυρίως την περίοδο της οικονομικής κρίσης, έχουν, ήδη, επιστρέψει 420.000.
– – – –
Ο Πρωθυπουργός στις 18.30, σήμερα, θα μιλήσει στην εκδήλωση του Υπουργείου Δικαιοσύνης με τίτλο: «Η ελληνική δικαιοσύνη σε επιτάχυνση», στο Συνεδριακό Κέντρο της Εθνικής Ασφαλιστικής.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο κ. Τσίπρας χθες μίλησε για μία νέα μεταπολίτευση, εκτίμησε ότι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είναι έτοιμη να «πέσει», αλλά δεν έχει αντίπαλο και προανήγγειλε, ουσιαστικά, ότι θα είναι εκείνος ο αντίπαλός σας στις επόμενες εκλογές. Τον φοβάστε ως αντίπαλο;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν θέλω να μπω στη διαδικασία αν φοβόμαστε ή δεν φοβόμαστε. Κανένας δεν φοβάται κανέναν. Πολιτική γίνεται μέσα από πολιτικές που εφαρμόζονται και στο τέλος της ημέρας αξιολογούμαστε όλοι από τους πολίτες. Εκείνοι θα μας κρίνουν και εκείνοι έκριναν ξανά και ξανά τον κ. Τσίπρα και τον κατέταξαν εκεί που τον κατέταξαν και ως πρωθυπουργό και ως αρχηγό της αντιπολίτευσης. Δεν νομίζω ότι γίναμε σοφότεροι ούτε χθες ούτε το τελευταίο διάστημα. Δεν είδα κανένα rebranding ούτε κατά τους μήνες που προηγήθηκαν της παρουσίασης ούτε κατά την παρουσίαση. Περισσότερο έμοιαζε η χθεσινή εκδήλωση με ένα αποτυχημένο reunion παλιών συντρόφων. Γιατί αποτυχημένο; Γιατί όταν μετά από 10 – 20 χρόνια μαζευόμαστε παλιοί συμμαθητές, συμφοιτητές, το κυριότερο πράγμα που κάνουμε είναι και μια, με έντονα στοιχεία αυτοσαρκασμού, αυτοκριτική. Reunion, όπου μαζεύονται μετά από χρόνια και μάλιστα μετά από δύο χρόνια -δεν είναι ότι έλειπε ο κ. Τσίπρας και πολλά χρόνια- όπου αυτό το οποίο προσπάθησε να κάνει ο ίδιος είναι, με τα ίδια ακριβώς πρόσωπα, με τους ίδιους πρωταγωνιστές -κάποιους τους έβαλε στον εξώστη βέβαια- να πει ότι τα είχε κάνει όλα καλά και ότι την επόμενη φορά θα τα κάνει πάλι όλα καλά, ε, δεν νομίζω ότι ενδιαφέρει και πολύ την κοινωνία. Στο τέλος της ημέρας η συζήτηση αυτή θεωρώ ότι είναι παρωχημένη. Τα ίδια συνθήματα, τα ίδια μηνύματα, οι ίδιες διαχωριστικές γραμμές, δήθεν κάποιοι είναι οι προοδευτικοί, κάποιοι ανήκουν στην προοδευτική παράταξη και κάποιοι άλλοι είναι οπισθοδρομικοί. Το ‘χουμε δει το έργο ξανά και ξανά και μάλιστα με πρωταγωνιστή τον κ. Τσίπρα. Πάει μπροστά ο κόσμος, πάει μπροστά η κοινωνία, έχει προβλήματα προφανώς, τα οποία οφείλουμε και εμείς να επιλύουμε. Εμείς σε αυτή τη συζήτηση θα συμμετέχουμε. Ξέρετε κάτι; Επειδή μιλάμε για τον κύριο Τσίπρα που είχε και παρελθόν στις καταλήψεις, θεωρώ ότι η σημαντικότερη είδηση είναι, για παράδειγμα ότι μια κατάληψη στο ΑΠΘ έγινε βιβλιοθήκη και θέλουμε συνέχεια να μετατρέπουμε καταλήψεις σε βιβλιοθήκες και θέλουμε συνέχεια να πετυχαίνουμε τέτοιες μικρές, φαινομενικά, νίκες, που είναι πολύ μεγάλες, σε όλους τους τομείς, στα νοσοκομεία, στα σχολεία, παντού. Αυτή είναι η δουλειά μας, αυτό θέλει από εμάς ο κόσμος. Άρα, δεν έχει, νομίζω, καμία αξία να πούμε κάτι περισσότερο σε σχέση με κάτι το οποίο, ήδη, έχουμε απαντήσει πολλές φορές.
ΧΡ. ΜΥΤΙΛΙΝΙΟΣ: Επιτρέψτε μου να επιμείνω λίγο στο ερώτημα της συναδέλφου. Θεωρείτε ότι μετά και τα χθεσινά και την παρουσίαση του βιβλίου και όλη την πρόθεση που βλέπουμε για την επόμενη ημέρα και δεδομένου, επίσης, ότι δεν έχει καλυφθεί ο χώρος της αντιπολίτευσης αντικειμενικά, δηλαδή, ούτε ο κ. Ανδρουλάκης έχει πάρει επ’ ώμου όλη την αντιπολίτευση ούτε ο κ. Φάμελλος. Πιστεύετε ότι ο κ. Τσίπρας έχει όντως τα περιθώρια για μία ενωμένη Κεντροαριστερά, ούτως ώστε να σταθεί απέναντι στην Κυβέρνηση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν ανήκω σε αυτόν τον χώρο, ούτε η παράταξη που εκπροσωπώ. Δεν είμαι ο ειδικός να σας απαντήσει. Δεν μπορώ να ξέρω καλύτερα τους ανθρώπους ενός χώρου από εκείνους που ασχολούνται, δραστηριοποιούνται και μιλάνε μαζί τους. Θεωρώ, ότι αυτές οι ταμπέλες κι αυτές οι διαχωριστικές γραμμές ανήκουν στο παρελθόν και τις πήρε μαζί της η υπερδεκαετής κρίση και όλα όσα ζήσαμε τα προηγούμενα χρόνια. Νομίζω ότι και ο κόσμος, ο οποίος ανήκει σε έναν άλλο χώρο και ο κόσμος που μπορεί να ανήκει στο δικό μας ιδεολογικό χώρο αποτελέσματα περιμένει και συγκεκριμένες προτάσεις. Εγώ δεν άκουσα κάτι συγκεκριμένο. Εύκολα λόγια άκουσα πάλι, τα ίδια μηνύματα άκουσα πάλι και καμία αυτοκριτική. Τώρα, το ίδιο το ΠΑΣΟΚ, γιατί αυτό είναι αξιωματική αντιπολίτευση, κάποια στιγμή θα πρέπει να πάρει μια σαφή θέση. Προς το παρόν έχουμε ακούσει πολλά στελέχη του να θεωρούν, εμμέσως πλην σαφώς κάποια, σαφέστατα κάποια άλλα εν δυνάμει συνομιλητή τον κύριο Τσίπρα, ο οποίος γύρισε δύο χρόνια μετά ίδιος και απαράλλαχτος. Εμείς σε αυτή τη συζήτηση ούτε συμμετέχουμε ούτε οφείλουμε κάποια απάντηση. Τις έχουμε δώσει τις απαντήσεις μας και προχωράμε.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, μας είπατε πως δεν φοβάστε τον κ. Τσίπρα, αλλά μήπως τον υποτιμάτε; Το ρωτώ αυτό, γιατί στη χθεσινή σας ανακοίνωση υπάρχουν βαρύτατες εκφράσεις, «το rebranding είναι ένα σύντομο ανέκδοτο», «είναι αμετανόητος», «έριξε τη χώρα στα βράχια». Και το λέω αυτό γιατί και η Νέα Δημοκρατία αυτή την περίοδο δεν διάγει και τις καλύτερες ημέρες, δημοσκοπικές τουλάχιστον. Άρα, πιθανώς να υπάρχει ένα περιθώριο εκεί, στον χώρο της αντιπολίτευσης. Μήπως τελικώς τον υποτιμάτε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν είναι θέμα ούτε υποτίμησης, ούτε υπερτίμησης, το έχω πει πολλές φορές. Κανένας δεν φοβάται κανέναν, δεν είναι ζήτημα φόβου, αυτό είπα. Η πολιτική είναι ζήτημα εφαρμογής πολιτικών, πρότασης εναλλακτικών και αξιολόγησης από την κοινωνία. Δεν φοβόμαστε κανέναν αντίπαλο και κανένας αντίπαλος στο τέλος της ημέρας δεν φοβάται κι εμάς, αυτό απάντησα. Κοιτάξτε να δείτε, το ξαναλέω, δύο χρόνια μετά, ο ίδιος άνθρωπος επέστρεψε με τους ίδιους ανθρώπους ως ακροατήριο και ως υποστηρικτές, ακριβώς με τις ίδιες προτάσεις και την ίδια λογική. Αυτός ο άνθρωπος πήρε 17% φεύγοντας. Τόσο τον αξιολόγησαν οι πολίτες και ως πρωθυπουργός αντιστοίχως, τέλος πάντων, ό,τι πήρε και το 2019 και στη συνέχεια ως αρχηγός της αντιπολίτευσης. Μένει να δούμε τι θα πει, μέχρι τώρα πάντως λέει ακριβώς τα ίδια, με τον ακριβώς ίδιο τρόπο και με τους ακριβώς ίδιους ανθρώπους. Δεν ξέρω, είδατε εσείς κάποιο νέο πρόσωπο, κάποιον άνθρωπο που η παρουσία του εκεί αποτελούσε είδηση, κάποιον άνθρωπο ο οποίος μέχρι πρότινος δεν πίστευε σε αυτόν τον πολιτικό που λέγεται Αλέξης Τσίπρας και ξαφνικά «είδε το φως» και πίστεψε; Εγώ το έγραψα και χθες. Θα μπορούσε πολύ απλά να συγκαλέσει μία κοινή συνεδρίαση κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, της Νέας Αριστεράς, όλων των κομματιδίων τέλος πάντων που έχουν δημιουργηθεί και κινούνται στο όριο της εισόδου στη Βουλή, για να μην μπει σε όλη αυτή τη διαδικασία.
Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Κύριε Υπουργέ, ο κ. Τσίπρας μίλησε για πατριωτικές εισφορές. Είναι κάτι το οποίο έχει ξαναπεί. Πώς το σχολιάζετε αυτό, με δεδομένο ότι αναμένεται και η φορολογική μεταρρύθμιση της Κυβέρνησης από 1/1/2026;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η κυβέρνησή μας πιστεύει ότι πατριωτικές είναι μόνο οι φοροελαφρύνσεις και οι καταργήσεις φόρων και γι’ αυτό και συμπεριλαμβανομένων όσων φόρων θα μειωθούν από 1/1/2026, θα φτάσουμε στο σημείο να έχουμε μειώσει ή καταργήσει 85 άμεσους και έμμεσους φόρους. Και είναι η άβυσσος που μας χωρίζει με τον κύριο Τσίπρα και τους ανθρώπους οι οποίοι κινήθηκαν μαζί του πολιτικά, εννοώ τους υπουργούς και τους βουλευτές που ήταν μαζί του, δηλαδή το χώρο αυτό του ΣΥΡΙΖΑ. Και επειδή την έχουμε ξανακούσει την ιστορία, οι μόνοι φόροι που μείωσε ο κύριος Τσίπρας ως πρωθυπουργός ήταν για τα καζίνο και τις τηλεοπτικές διαφημίσεις. Κατά τ’ άλλα 30 φόρους νέους έβαλε ή αύξησε και ήταν όλοι για τη μεσαία τάξη και τους συμπολίτες μας, οι οποίοι ζορίζονταν παραπάνω, τους συνταξιούχους, τους μισθωτούς, τους ελεύθερους επαγγελματίες. Δεν θα τρελαθούμε, δεν θα ξαναγράψουμε την ιστορία. Σημασία έχει όμως να κοιτάμε μπροστά, εμείς πιστεύουμε μόνο σε φοροελαφρύνσεις και φοροαπαλλαγές. Και πεδίον δόξης λαμπρό, από 1/1/2026 ένας πατέρας δύο παιδιών, μία μητέρα δύο παιδιών, θα έχει λιγότερο από το μισό φόρο. Είχε 29% το 2019 φόρο εισοδήματος, που αφορά μισθωτούς στο δημόσιο, μισθωτούς στον ιδιωτικό τομέα, ελεύθερους επαγγελματίες, συνταξιούχους. Δύο παιδιά, λοιπόν, αν έχεις, είχες 29% φόρο, τώρα θα έχεις 16%. Τρία παιδιά αν είχες, είχες 29% φόρο, τώρα θα έχεις 9%. Δηλαδή δείτε τη διαφορά 20 μονάδες κάτω, λιγότερο από το μισό φόρο. Είχες προκαταβολή φόρου 100%, τώρα θα έχεις 50% ως φυσικό πρόσωπο και 80% ως νομικό πρόσωπο, τον μισό ΕΝΦΙΑ αν έχεις ασφαλίσει το σπίτι σου, αλλιώς 35% λιγότερο. Εγώ νομίζω ότι αυτή είναι πιο πατριωτική πολιτική γιατί ενισχύει τους πολίτες, τους δίνει με σταθερό τρόπο παραπάνω εισόδημα. Και αυτή την πολιτική θα συνεχίσουμε. Ο κ. Τσίπρας, όπως είπαμε, επιμένει ακριβώς στο ίδιο μίγμα που μας οδήγησε εκεί που μας οδήγησε.
Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Κύριε Υπουργέ, συμπληρωματικά, αν μου επιτρέπετε. Αν μου επιτρέπουν και οι συνάδελφοι. Ο κύριος Τσίπρας, επειδή λέμε για την οικονομία, μίλησε για το γεγονός πως οι Έλληνες ζούσαν καλύτερα την περίοδο 2015-2019 συγκριτικά με την τελευταία εξαετία, συγκριτικά με το σήμερα. Είναι κάτι το οποίο έχει τονίσει, όπως και τις πατριωτικές εισφορές. Ένα σχόλιο και γι’ αυτό. Ευχαριστώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Πάμε να δούμε τί λένε οι αριθμοί, με βάση τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Ανεργία: ήταν 18%, πήγε 8% και μάλιστα σε κάποια τρίμηνα είναι και 7,2%, όπως είναι στο τελευταίο τρίμηνο. Απασχόληση: Γιατί μπορεί να πει κάποιος «ναι, αλλά με πόσους εργαζόμενους;». Παραπάνω, με βάση το 2024 που είναι η τελευταία πλήρης χρονιά 431.600 απασχολούμενοι. Στην πραγματικότητα είναι 500.000, γιατί έχουν μπει σίγουρα και κάποιοι το 2025. Αύξηση, δηλαδή, 11% όσων βρήκαν δουλειά. Κατώτατος μισθός: 650 ευρώ το 2019, 830 ευρώ το 2024 και θα αυξηθεί κι άλλο. Δηλαδή έχει ανέβει περίπου 30%, σύμφωνα με την ΕΡΓΑΝΗ, δηλαδή αν βάλει κανείς τον μισθό αυτό και σε 12 μήνες είναι 28,3% παραπάνω. Μέσος μισθός: +22,9%. Δείκτης τιμών καταναλωτή: +16,5%, μέσος μισθός -εάν βάλουμε την επίδραση του πληθωρισμού, δηλαδή πραγματικοί μισθοί- και ισοδύναμος. Με σταθερές τιμές, από 17.210 – 19.138 (+11,2%): Κατά κεφαλήν ΑΕΠ σε μονάδες αγοραστικής δύναμης +33,7%. Κατά κεφαλήν κατανάλωση, που δεν λέει ψέματα ποτέ, γιατί συμπεριλαμβάνει όλα τα εισοδήματα και αυτά τα οποία δεν δηλώνονται: +31,7%, από 16% ετησίως, 21.200 ετησίως. Ως ποσοστό σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, για να δούμε που ήμασταν σε σχέση με την Ευρώπη και που είμαστε σήμερα. Στο κατά κεφαλήν ΑΕΠ, έχουμε πάει από το 61% στο 70% και στην κατανάλωση έχουμε ανέβει στο 81%, από το 77% και το 2019 ήταν μια κοινή χρονιά. Χρέος ιδιωτικού τομέα σε σταθερές τιμές: 200,6% – 189,5%. Φορολογική εισπραξιμότητα σε φυσικά πρόσωπα: +5,4 ποσοστιαίες μονάδες. Φτώχεια: ΕΛΣΤΑΤ -1,8% η απόλυτη φτώχεια από το 15,8% στο 14%. Σχετική φτώχεια: από το 29% στο 26,9%. Και κάποια ακόμα ενδιαφέροντα στοιχεία, που αφορούν τα νοικοκυριά. Γιατί μιλάμε και για τα χρέη των νοικοκυριών που στενάζουν, που ακόμα υπάρχουν συμπολίτες μας που αντιμετωπίζουν προβλήματα. Ένας από τους πιο σημαντικούς δείκτες για μένα, το 2018 που ήταν η τελευταία πλήρης χρονιά της προηγούμενης κυβέρνησης, η Ελλάδα βρισκόταν περίπου στο 90%, δηλαδή οι πολίτες όφειλαν ποσά σχεδόν ίσα με το ετήσιο εισόδημά τους ως προς το εισόδημα δηλαδή, χρέος προς το εισόδημα. Το ποσοστό αυτό έχει υποχωρήσει εντυπωσιακά στο 58%. Μία από τις μεγαλύτερες μειώσεις που έχουν καταγραφεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση την τελευταία 10ετία. Αυτή είναι η αλήθεια. Η αλήθεια είναι αυτή. Η Ελλάδα, το έχω πει πολλές φορές, όταν εξελέγη ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν ήταν Ελβετία ή Λουξεμβούργο και έχει γίνει τώρα μία χώρα με μισθούς Βουλγαρίας. Ήταν η χώρα που ήταν στο τρίτο υπόγειο ως προς τους ρυθμούς ανάπτυξης, 27η στις 27 χώρες της Ευρώπης, στα τάρταρα οικονομικά σε όλα τα επίπεδα και τώρα είναι μία χώρα που συγκλίνει με την Ευρώπη. Έχουμε ακόμα δρόμο να διανύσουμε, αλλά τον διανύουμε τον δρόμο αυτό με μια συγκεκριμένη πολιτική.
ΝΟΤ. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Καλησπέρα, κύριε Υπουργέ. Είπατε νωρίτερα να μιλήσουμε για το αύριο. Εγώ, λέω, να μιλήσουμε για το βράδυ; Τι να περιμένουμε από τη συνάντηση του Πρωθυπουργού με τους βουλευτές που μετέχουν στην Επιτροπή Οικονομικών;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, ξεκινάει ο Πρωθυπουργός μία σειρά συναντήσεων, σε συνέχεια πολλών προηγούμενων σειρών συναντήσεων και συνεχίζοντας και τις καθημερινές του συναντήσεις με βουλευτές στο γραφείο, με βάση το σε ποια Επιτροπή μετέχει ο κάθε βουλευτής. Ξεκινάει από την Επιτροπή αυτή, λόγω της επικείμενης συζήτησης και ψήφισης του Προϋπολογισμού, νομίζω ότι είναι μία συνάντηση μεταξύ του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας, πέραν της ιδιότητάς του ως Πρωθυπουργός, με τους βουλευτές. Ο Πρωθυπουργός θεωρεί ότι οι βουλευτές είναι οι στυλοβάτες αυτής της προσπάθειας, ο ίδιος είναι αιρετός για παραπάνω από 20 χρόνια, οι άνθρωποι αυτοί είναι αυτοί που άντεξαν σε πολύ δύσκολες περιόδους λαϊκισμού και κάποιοι, μάλιστα, παλαιότεροι βουλευτές, έχουν στηρίξει πολύ μεγάλες μεταρρυθμίσεις, έχουν ασκήσει εποικοδομητική πολλές φορές κριτική μέσα από προτάσεις που έχουν υιοθετηθεί. Αυτή είναι η δύναμη της Νέας Δημοκρατίας, τα μέλη της, οι άνθρωποί της, οι εκπρόσωποι των πολιτών στο Κοινοβούλιο, οι βουλευτές και σε αυτούς θα βασιστεί ο Πρωθυπουργός, όπως βασίστηκε μέχρι σήμερα.
ΝΙΚ. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Καλό μεσημέρι, κύριε Εκπρόσωπε. Για μένα είναι αλήθεια, ότι πράγματι η Κυβέρνηση με την πολιτική της δημιουργεί διαθέσιμο εισόδημα στα νοικοκυριά. Αλλά, το παράδοξο αυτό που συμβαίνει είναι ότι άλλοι φορείς του Δημοσίου, έρχονται και το παίρνουν. Και αναφέρω ως παράδειγμα ο ΔΕΔΔΗΕ, ο οποίος έχει γίνει ένας Οργανισμός εφιάλτης για τα νοικοκυριά και θα το εξηγήσω, με βάση τα στοιχεία δημοσιευμένα του εννεαμήνου της ΔΕΗ, αύξησε τα τέλη χρέωσης στους λογαριασμούς ρεύματος 24%. Για να γίνει αντιληπτό, εσείς αυξήσατε τους μισθούς 30%, για να καλυφθεί η ακρίβεια και όλα τα προβλήματα, κι έρχεται εν μία νυκτί εγκεκριμένη, έχει πάρει άδεια γι’ αυτό, και αυξάνει τα τέλη χρέωσης 24%. Ένα είναι αυτό το θέμα. Δηλαδή, ό,τι διαθέσιμο χάνεται από την άλλη πλευρά. Και το κρίσιμο ερώτημα και αυτό νομίζω, ότι πρέπει η Κυβέρνηση να το δει και να το λύσει άμεσα. Ο ΔΕΔΔΗΕ το τελευταίο διάστημα, με θέμα τις ρευματοκλοπές -δεν θα μπω στην ουσία πώς το πιστοποιεί- αλλά απαιτεί από τους πολίτες να του πληρώσουν άμεσα τα πρόστιμα των 5.000 ευρώ που ισοδυναμούν με 1.000 ευρώ το μήνα και τους απειλεί ότι θα τους κόψει το ρεύμα. Απορώ πώς ο ΔΕΔΔΗΕ δεν δίνει τη δυνατότητα να εξοφλήσουν αυτήν την ποινή σε 24 δόσεις ή σε 36 και απαιτεί εντός 5 μηνών να πληρωθούν 5.000 ευρώ. Πού να τα βρει ο καταναλωτής; Αλλά, ξέρω γιατί τα ζητάει ο ΔΕΔΔΗΕ, γιατί δίνει μερίσματα 60 και 70 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο στους Αυστραλούς επενδυτές. Έβαλα πολλά θέματα, παρακαλώ για την απάντησή σας και ειδικά η αποπληρωμή από ρευματοκλοπή να αυξηθεί πάνω από 24 δόσεις για να μπορέσει το νοικοκυριό να τα αποπληρώσει.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να πούμε, καταρχάς, ότι τα έσοδα από αναζήτηση χρημάτων από ρευματοκλοπές έχουν αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια. Θα σας παραθέσω και αφού επικοινωνήσω με τον ΔΕΔΔΗΕ και το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και τα αναλυτικά στοιχεία, πρώτον. Δεύτερον, και αυτό έχει μεγάλη αξία, γιατί οι άνθρωποι αυτοί έκλεβαν σε βάρος των υπόλοιπων καταναλωτών, των υπόλοιπων φορολογούμενων. Είναι μία βαθύτατα αντικοινωνική συμπεριφορά, πέραν από παράνομη συμπεριφορά και επιζήμια για το υπόλοιπο ποσοστό της πλειονότητας δηλαδή των πολιτών που πληρώνουν κανονικά. Δεύτερον, η Ελλάδα έχει ένα από τα χαμηλότερα, το 10ο χαμηλότερο ρεύμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε τιμές λιανικής. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι να πανηγυρίζουμε, γιατί διάγουμε μία παρατεταμένη περίοδο πληθωρισμού. Ακόμα και αν βάλουμε τις τιμές αυτές σε όρους αγοραστικής δύναμης, είμαστε κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Συγκεκριμένα, ως προς τα τέλη του ΔΕΔΔΗΕ, θα αναζητήσω αυτό το οποίο μου λέτε, να δω καταρχάς, αν όντως έχουν αυξηθεί όσο λέτε, δεν έχω λόγο να σας αμφισβητήσω, σε τι συνίσταται αυτή η αύξηση και ποιες οι αιτίες της αύξησης και όλα τα υπόλοιπα εξειδικευμένα που με ρωτάτε και θα σας προσκομίσω την απάντηση της διοίκησης του ΔΕΔΔΗΕ.
ΝΙΚ. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Να επανέλθω σε ένα δεύτερο ερώτημα· οπωσδήποτε θα πω, η ρευματοκλοπή οφείλεται στη μείωση της κατανάλωσης· αυτό είναι ρευματοκλοπή για τον ΔΕΔΔΗΕ. Και φυσικά, να πούμε ότι το ελληνικό κράτος έχει δώσει δύο δισεκατομμύρια για το «Εξοικονομώ κατ’ οίκον». Δηλαδή, το νοικοκυριό είναι κατηγορούμενο, γιατί μειώθηκε η κατανάλωση. Αυτό είναι το βασικό επιχείρημα του ΔΕΔΔΗΕ. Θα τα βρείτε, όμως, αλλά δεν μπορεί ένα νοικοκυριό…
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν είναι η μείωση κατανάλωσης η ρευματοκλοπή, αλλά, εν πάση περιπτώσει, δεν συμφωνούμε σε αυτό, η ρευματοκλοπή είναι άλλο πράγμα, είναι ποινικό αδίκημα.
ΝΙΚ. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Στο δεύτερο ερώτημα: Επειδή οι προμηθευτές για τα τιμολόγια του Δεκεμβρίου ήταν υποχρεωμένοι, με βάση τη μείωση του κόστους της χονδρεμπορικής, να μειώσουν κατά 6 λεπτά τα τιμολόγια ρεύματος του Δεκεμβρίου. Δεν το έκανε κανένας. Ο μόνος που δικαιολογείται και παρακράτησε τη μείωση ήταν η ΔΕΗ, διότι τους προηγούμενους μήνες δεν αύξησε όσο θα έπρεπε τα τιμολόγια. Η Κυβέρνηση ή κάποιος Οργανισμός παρακολουθεί τις λιανικές τιμές, οι οποίες είναι από 40% έως 140% πάνω από το χονδρομπορικό κόστος; Το νοικοκυριό δεν έχει υποστήριξη από κανέναν και αυτό που θέλω να ρωτήσω την Κυβέρνηση είναι: τα 6 λεπτά θα μας τα δώσουν οι προμηθευτές τους επόμενους μήνες ή θα τα βάλουν στην τσέπη τους;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Προφανώς, καταρχάς, και παρακολουθούνται και από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και από το Υπουργείο. Οι αριθμοί δεν σας επιβεβαιώνουν. Η Ελλάδα έχει μία από τις σχετικά υψηλές, όχι τις υψηλότερες -αλλά κάποιους μήνες, κάποιες ώρες, βασικά, γιατί μετριέται, πλέον, συνεχώς αυτή η τιμή- τιμές χονδρικής ρεύματος, για λόγους, οι οποίοι έχουν συζητηθεί και σε ευρωπαϊκό επίπεδο και με πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει ο Πρωθυπουργός, μαζί με άλλους ηγέτες των γειτονικών σε εμάς χωρών, κυρίως των Βαλκανίων, αλλά παράλληλα, όπως σας είπα, έχει μία από τις χαμηλότερες τιμές λιανικής. Αυτό οφείλεται στην πολιτική της Κυβέρνησης. Και τη στήριξη των νοικοκυριών των επιχειρήσεων και την κατά καιρούς έκτακτη φορολόγηση των παρόχων ενέργειας. Από κει και πέρα, εφόσον παρατηρούνται φαινόμενα τα οποία δεν συνάδουν με την πολιτική που πρέπει να ακολουθούν οι πάροχοι, προφανώς και υπάρχουν σχετικοί έλεγχοι και αντίστοιχες επεμβάσεις.
Γ. ΣΑΚΚΟΥΛΑ: Καλό μεσημέρι, κύριε Εκπρόσωπε. Το Inside Story σήμερα φιλοξενεί μία δήλωση του Ταλ Ντίλιαν, ο οποίος κατηγορείται για το σκάνδαλο των υποκλοπών και αυτές τις ημέρες είναι και στο δικαστήριο η υπόθεση. Στη δήλωσή του αναφέρει, αφενός ότι ο ίδιος δεν έχει διαπράξει κάποιο έγκλημα ούτε έχει λειτουργήσει κάποιο κυβερνοσύστημα spyware στην Ελλάδα, παρακάτω, όμως, υποστηρίζει ότι την αποκλειστική ευθύνη για τον τρόπο χρήσης αυτών των συστημάτων τη φέρνουν οι κυβερνήσεις. Και λέει, λοιπόν, αν μου επιτρέπετε, ότι παρά το γεγονός, ότι δεν έχουν κανέναν ρόλο στον τρόπο με τον οποίο οι νόμιμες κυβερνήσεις χρησιμοποιούν τα συστήματα που αγοράζουν, αυτές οι εταιρείες κατηγορούνται για συνεργασία σε υποτιθέμενη κατάχρηση. Αν καταλαβαίνουμε καλά, φωτογραφίζει την Κυβέρνηση και αφήνει να εννοηθεί, αφενός ότι έχει προμηθευτεί το σύστημα το predator και αφετέρου ότι δεν φταίει ο ίδιος για τον τρόπο χρήσης του. Έχετε να κάνετε κάποιο σχόλιο γι’ αυτό;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν συμφωνώ με το συμπέρασμά σας, περισσότερο την ακούω ως μια πιο γενική τοποθέτηση, για την οποία δεν έχω να κάνω και κανένα σχόλιο. Πρώτον, γιατί η υπόθεση αυτή στο σκέλος που αφορά τους ιδιώτες είναι εν εξελίξει στη Δικαιοσύνη υπό διερεύνηση, δηλαδή βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε φάση κύριας διαδικασίας και δεύτερον, γιατί σε όλο το υπόλοιπο σκέλος η Δικαιοσύνη έχει αποφανθεί εδώ και πάρα πολύ καιρό. Η Δικαιοσύνη, λοιπόν, στο ένα σκέλος απεφάνθη, στο άλλο σκέλος έχει προχωρήσει σε διερεύνηση η οποία είναι αυτή τη στιγμή σε κύρια διαδικασία και παρέλκει οποιαδήποτε άλλη απάντηση.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, ακούσαμε τον κύριο Κυρανάκη τις προηγούμενες μέρες να λέει πως τόσα χρόνια είχαμε μάθει, όταν μπλοκάρουν οι αγρότες τις εθνικές οδούς, να εκβιάζεται το πολιτικό σύστημα και να υπαναχωρεί και να δίνει, να δίνει άκριτα· είδαμε πού καταλήξαμε· καταλήξαμε στον ΟΠΕΚΕΠΕ, στο να δημιουργηθεί ένα σύστημα, το οποίο έδινε επιδοτήσεις σε ανθρώπους που δεν τις δικαιούνται. Φταίνε οι αγροτικές κινητοποιήσεις για ένα σύστημα ―εγκληματική οργάνωση, κατά την ευρωπαϊκή Εισαγγελία― που διασπάθιζε κοινοτικό χρήμα κατά την περίοδο της διακυβέρνησής σας;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, το συγκεκριμένο ζήτημα το οποίο διερευνά η Δικαιοσύνη, είναι ένα ζήτημα ενός μέρους, μιας μειοψηφίας των ανθρώπων του πρωτογενούς τομέα, οι οποίοι έπαιρναν επιδοτήσεις για πάρα πολλά χρόνια, τις οποίες δεν έπρεπε να παίρνουν. Γιατί δεν γινόντουσαν σωστοί έλεγχοι, για χίλιους λόγους, όχι μόνο έναν, οι οποίοι ερευνώνται από τη Δικαιοσύνη. Αυτή είναι η αιτία, αυτό είναι το φαινόμενο, αυτή είναι, η απάντηση και κάθε περίπτωση, προφανώς, είναι ξεχωριστή. Δεύτερον, δεν είναι όλες οι κινητοποιήσεις ίδιες και πολλές φορές σε μία κινητοποίηση δεν είναι όλοι ίδιοι αυτοί που συμμετέχουν. Υπάρχουν οι πολλοί, οι οποίοι συμμετέχουν, γιατί έχουν δικαιολογημένα αιτήματα, δικαιολογημένη οργή και θέλουν περισσότερα για τους ίδιους και τις οικογένειές τους και υπάρχουν και κάποιοι που παρεισφρύουν για να επωφεληθούν αυτής της κατάστασης και να πάρουν λεφτά τα οποία και δεν δικαιούνται. Δεν νομίζω ότι είναι κάτι που το ακούτε για πρώτη φορά και νομίζω σε αυτούς αναφέρεται ο κύριος Κυρανάκης και πολύ σωστά, θα πω εγώ, το επισημαίνει. Μην κοροϊδευόμαστε, μία πτυχή όλης αυτής της ασύδοτης κατάστασης που επικρατούσε για δεκαετίες στη χώρα, ήταν και το γεγονός ότι όλοι αυτοί οι «μπαταχτσήδες», οι παραβατικοί, οι απατεώνες, εφόσον αποδειχθεί από τη Δικαιοσύνη, παρείσφρυαν στη μεγάλη πλειονότητα των αγροτών, ζητώντας να πληρωθούν χρήματα τα οποία δεν δικαιούνταν. Γι’ αυτό και, παρά το γεγονός ότι αντιλαμβάνομαι απολύτως την αγωνία των αγροτών, οι οποίοι θέλουν τα περισσότερα δυνατά για τη ζωή τους, για το σπίτι τους, για την οικογένειά τους, στον καλύτερο δυνατό χρόνο, θεωρώ ότι η φετινή διαδικασία που ακολουθείται, που στο τέλος της ημέρα η συντριπτική πλειονότητα των νόμιμων ανθρώπων του πρωτογενούς τομέα θα πάρει περισσότερα, στο τέλος της ημέρας, δηλαδή, στο τέλος αυτού του χρόνου, όχι πολύ μακριά, είναι η σωστή, η μόνη σωστή διαδικασία. Γι’ αυτό και αξίζει τον κόπο να δούμε και τις επόμενες πληρωμές και θα δικαιωθούμε σε αυτό που λέμε και οι άνθρωποι αυτοί στο τέλος της ημέρας θα καταλάβουν ότι μόνο κερδισμένοι θα βγούνε.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Επειδή βρισκόμαστε εν μέσω αγροτικών κινητοποιήσεων, άρα η στάση της Κυβέρνησης πως καθορίζεται από εδώ και στο εξής, αν την συνδέετε κιόλας με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, το πως ξέσπασε τέλος πάντων, οι παράνομες επιδοτήσεις; Θέλω να πω, ακούμε ότι σκοπεύουν να κλείσουν το αεροδρόμιο «Μακεδονία», είδαμε εικόνες αστυνομικής κλούβας να πέφτει πάνω σε τρακτέρ, θα έχουμε τέτοιες εικόνες; Θα παρέμβουν τα ΜΑΤ με αυτό τον τρόπο;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς το συγκεκριμένο περιστατικό ερευνάται με ΕΔΕ και θα ερευνηθεί αν έγινε κάτι που δεν έπρεπε να γίνει, όπως συμβαίνει σε κάτι τέτοια περιστατικά. Μην κάνουμε αξιολόγηση εν συνόλω, με βάσει ένα μεμονωμένο περιστατικό. Τώρα, ο ίδιος ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, ο κ. Χρυσοχοΐδης είπε, ότι θα εφαρμοστεί ο νόμος, όπως είναι καθήκον δηλαδή, δεν είναι κάτι που πρέπει να το λέμε και να πανηγυρίζουμε και ειδικά σε περιπτώσεις όπου κάποιοι θα προσπαθήσουν να εμποδίσουν ζωτικής σημασίας λειτουργίες για το Κράτος και για την καθημερινότητα των πολιτών, όπως είναι λιμάνια, αεροδρόμια, τελωνεία και τα λοιπά. Από εκεί και πέρα, δεν θα σας δώσω εγώ διαφορετική απάντηση, είναι θεμιτές οι διεκδικήσεις, συνταγματικά κατοχυρωμένες οι κινητοποιήσεις, στο πλαίσιο το οποίο προβλέπει κάθε φορά ο νόμος, αλλά θεωρώ ότι όταν η όποια κινητοποίηση μπαίνει στη σφαίρα της ελευθερίας του υπόλοιπου κομματιού της κοινωνίας που είναι και η συντριπτική πλειονότητα, τότε εκεί υπάρχει ζήτημα. Και πιστεύω ότι το Κράτος οφείλει να εφαρμόζει τον νόμο. Ο τρόπος εφαρμογής του νόμου, ανήκει στην αστυνομία. Εκείνη θα δώσει επιχειρησιακά τις δικές της απαντήσεις. Δεν είναι δυνατόν, εν έτει 2025 να συζητάμε για το αν δικαιούται κάποιος να εμποδίσει έναν συμπολίτη του να πάει στη δουλειά του, στο σπίτι του, στην οικογένεια του, στους φίλους του, όπου θέλει τέλος πάντων να πάει. Θεωρώ ότι αυτή η συζήτηση ανήκει στο παρελθόν και προσωπικά τουλάχιστον και θεωρώ ότι εκφράζω και συνολικά την συντριπτική πλειονότητα της κοινωνίας, σε αυτό είμαστε όλοι στην ίδια σελίδα.
Α. ΚΟΤΖΑΙ: Στο ίδιο ζήτημα κ. Εκπρόσωπε. Είπατε και τώρα ότι υπάρχουν κάποια όρια, τέλος πάντων στις κινητοποιήσεις και μετά από κάποια όρια το Κράτος πρέπει να παρέμβει. Επειδή είναι από τις πιο μαζικές κινητοποιήσεις εδώ και δεκαετίες, μάλιστα λένε από τα μέσα του ’90, οι παλιοί συνδικαλιστές τέλος πάντων, που μιλάνε δημόσια, η Κυβέρνηση θα κάνει διάλογο μαζί τους και υπάρχει περίπτωση να υλοποιηθούν κάποια από τα αιτήματα, τα οποία δεν έχουν υλοποιηθεί μέχρι τώρα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς η Κυβέρνηση δεν έχει κλείσει ποτέ την πόρτα του διαλόγου. Αύριο για παράδειγμα, σε συνέχεια προηγούμενων συναντήσεων, ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης, ο κ. Χατζηδάκης και ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, ο κ. Τσιάρας θα συναντηθούν με εκπροσώπους του πρωτογενούς τομέα της Κρήτης και αυτό θα συνεχιστεί με όποιον άλλον επιθυμεί να συναντηθεί με κυβερνητικά στελέχη. Δεύτερον, θα συνεχίσουμε να δίνουμε όσα περισσότερα αντέχει η Οικονομία μας, σε όλους τους εργαζόμενους. Εμείς δεν είμαστε από τις Κυβερνήσεις του «λεφτά υπάρχουν» ή του «δώστα όλα» ή του «όλα τα κιλά, όλα τα λεφτά». Δημιουργούμε παραπάνω – με την πολιτική μας – συνθήκες παραπάνω εσόδων. Πώς; Με όλη τη συζήτηση που κάναμε πριν. Περισσότερες δουλειές, περισσότερες επενδύσεις, αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και τα χρήματα που προκύπτουν τα επιστρέφουμε πίσω στην κοινωνία. Είμαστε η Κυβέρνηση που έχει βρει λύση για δέκα χρόνια για φθηνότερο αγροτικό ρεύμα. Εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. Είμαστε ανοικτοί σε παραπάνω προτάσεις. Ένα μόνιμο μηχανισμό επιστροφής του ειδικού φόρου κατανάλωσης για το αγροτικό πετρέλαιο, η Κυβέρνηση που μείωσε τους φόρους και για τους αγρότες και τον φόρο εισοδήματος, παραπάνω από ότι στο μισό, λιγότερο δηλαδή από το μισό, μείωσε ΦΠΑ σε πολύ σημαντικά αιτήματα των αγροτών. Αγροτικά μηχανήματα, λιπάσματα, ζωοτροφές, έχει δώσει λύσεις σε πολλά προβλήματα αρδευτικά των αγροτών. Συνεχίζει σε αυτή την κατεύθυνση, αλλά το να πούμε ότι θα δώσουμε πράγματα από λεφτά που δεν υπάρχουν, δεν θα το κάνουμε. Και εγώ προσωπικά δεν θα κρύψω τα λόγια μου. Δεν θεωρώ ότι υπάρχουν καλές καταλήψεις ή καλά μπλόκα. Αντιλαμβάνομαι την αγωνία των ανθρώπων, θέλω να πάρουν και εγώ όπως και όλοι μας και όλοι οι εργαζόμενοι όσα παραπάνω στερήθηκαν, το αντιλαμβάνομαι, αλλά καλό μπλόκο, καλή κατάληψη θεωρώ ότι δεν υπάρχει. Δεν μπορεί να είναι κάτι καλό όταν εμποδίζει κάποιον άλλον. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι κοινωνικός αυτοματισμός. Υπάρχουν πολλοί, στο παρελθόν, που έχουν υποστηρίξει ότι υπάρχουν καλές καταλήψεις στα Πανεπιστήμια. Εγώ θεωρώ ότι δεν υπάρχει καλή κατάληψη. Δεν είναι καλό όταν εμποδίζεις έναν φοιτητή να πάει στο Πανεπιστήμιό του. Θεωρώ ότι πρέπει τα Πανεπιστήμια, για παράδειγμα να είναι ανοικτά στους καθηγητές και στους φοιτητές. Είναι καλή η διαμαρτυρία, είναι υγιές σε ένα Κράτος να υπάρχουν διαμαρτυρίες; Προφανώς. Είναι στον πυρήνα της Δημοκρατίας μας. Συμμεριζόμαστε τις αγωνίες τους; Ναι. Πληρώνουμε παραπάνω από ότι πέρσι στο τέλος της ημέρας; Θα πληρώσουμε. Έχουμε ικανοποιήσει δεκάδες σημαντικά αιτήματα τους; Ναι. Αλλά πιστεύω ότι πρέπει να καταλάβουν και εκείνοι ότι το να εμποδίζουν τους συμπολίτες τους δεν θα λύσει κανένα πρόβλημα.
Θ. ΜΠΑΛΟΔΗΜΑΣ: Μπορείτε να μας το διευκρινίσετε λιγάκι αυτό; Έχετε βάλει δηλαδή ένα πρόγραμμα τύπου, ο κ. Χατζηδάκης ή ο αρμόδιος Υπουργός, θα προχωρήσουν τις επόμενες ημέρες και σε άλλες συναντήσεις κατά περιφέρεια, κατά περιοχή; Πως το έχετε σχεδιάσει;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτή τη στιγμή κάτι ανακοινώσιμο δεν υπάρχει, αλλά όπως αντιλαμβάνεστε δεν έχουν κάποια διαφορά οι αγρότες της Κρήτης με τους αγρότες της υπόλοιπης Ελλάδας. Άρα δεδομένου ότι θα συναντηθούν με τους αγρότες της Κρήτης, τις επόμενες ημέρες και τις επόμενες εβδομάδες και όχι μόνο τώρα που υπάρχουν κινητοποιήσεις, κυρίως η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και όποτε χρειάζεται και κάποιος από το Μαξίμου, εν προκειμένω ο Αντιπρόεδρος, ο οποίος έχει σε όλη αυτή τη διαδικασία συνδράμει τα μέγιστα, θα συναντιούνται με τους εκπροσώπους των αγροτών. Είναι δεδομένο ότι και από τις υπόλοιπες περιοχές, οι πόρτες είναι ανοικτές για συνάντηση και για ικανοποίηση όσο το δυνατόν περισσότερων λογικών αιτημάτων. Αυτό μην εκληφθεί ως «έστειλα ένα μήνυμα για παραπάνω». Εμείς δίνουμε όσα παραπάνω μπορούμε και νομίζω ότι μόνο οι φόροι που θα μειωθούν από την αρχή της χρονιάς και όλα όσα ήδη έχουμε εξαγγείλει και υλοποιούμε δεν είναι αμελητέα. Και το ξαναλέω, τον Δεκέμβριο, στο τέλος του μήνα, που θα έχουμε μπροστά μας ακόμα τρεις ουσιαστικά φάσεις πληρωμών, άμεσα τις επόμενες ημέρες, μέσα Δεκεμβρίου και τέλος Δεκεμβρίου, τα έχει πει αναλυτικά το Υπουργείο, αυτά τα οποία θα λάβουν οι αγρότες συνολικά, σε σχέση ακόμα και με πέρσι, θα είναι περισσότερα. Απλά ατομικά, οι νόμιμοι, οι συνεπείς, θα λάβουν περισσότερα από ότι εκείνοι οι οποίοι ή δεν θα λάβουν καθόλου ή θα λάβουν λιγότερα, γιατί τα προηγούμενα χρόνια έπαιρναν παραπάνω.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε αυτή η διαδικασία διαλόγου που περιγράφετε φτάνει και στο επίπεδο του Πρωθυπουργού; Το ρωτώ αυτό γιατί τις προηγούμενες χρονιές κάπως έτσι εκτονώθηκαν τα αγροτικά μπλόκα, ύστερα από συναντήσεις του Συντονιστικού με τον Πρωθυπουργό. Υπάρχει τέτοια πρόβλεψη και τώρα; Ευχαριστώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν υπάρχει κάτι αυτή τη στιγμή προγραμματισμένο. Επί της αρχής ο Πρωθυπουργός, όχι μόνο στο Μαξίμου, καταλαβαίνω αναφέρεστε σε εκείνη τη συνάντηση που εκτόνωσε την κατάσταση πριν από δύο χρόνια και σε πάρα πολλές τους επισκέψεις σε όλη την Ελλάδα συναντά εκπροσώπους του πρωτογενούς τομέα. Σχεδόν σε κάθε του δηλαδή περιοδεία, οπότε αυτό είναι κάτι το οποίο θα συνεχίσουμε να βλέπουμε και στο πλαίσιο των επισκέψεών του και συνολικά. Αν προκύψει και κάτι συγκεκριμένο, θα ενημερωθείτε πρώτοι.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, πάντως, μέχρι στιγμής οι αγρότες δεν έχουν κόψει την Ελλάδα στα δύο. Οι δρόμοι κλείνουν για κάποια ώρα και ανοίγουν, οι πολίτες δηλαδή μπορούν να μετακινηθούν. Στον Προμαχώνα δεν εμπόδισαν τη διέλευση φορτηγών με ελληνικά προϊόντα. Άρα, μήπως δεν εμποδίζουν τη λειτουργία της κοινωνίας και της οικονομίας, αλλά δημιουργούν εμπόδια στην Κυβέρνηση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν νομίζω ότι είναι καλό πράγμα να ταλαιπωρείται κάποιος μέσω παρακάμψεων για να πάει στο σπίτι του ή στη δουλειά του. Έτσι πιστεύω. Τώρα, τί να σας πω! Προφανώς είναι σημαντικό ότι δεν έχουμε φτάσει στα άκρα. Και είναι κάτι το οποίο είναι καλό να μην γίνει για πάρα πολλούς λόγους και νομίζω ότι το αντιλαμβάνονται και οι ίδιοι. Αλλά μην περιμένετε από εμένα που εκπροσωπώ μια Κυβέρνηση, να πω, εντάξει δεν πειράζει που ταλαιπωρείται ένας άνθρωπος που θέλει να πάει από την Αθήνα, οπουδήποτε θέλει να πάει, μισή ώρα ή τρία τέταρτα ή και παραπάνω. Νομίζω ότι είναι δεδομένο ότι πρέπει να συμφωνήσουμε ότι δεν πρέπει να ταλαιπωρούμε την κοινωνία.
Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, για τους αγρότες, έχετε αναγνωρίσει ότι είχατε παλιές οφειλές και θα εξοφληθούν τέλος Δεκεμβρίου. Το ερώτημα είναι, μήπως έχετε περάσει διάταξη που εγώ δεν τη γνωρίζω, που αναστέλλονται τα ένδικα μέσα για χρέη έναντι των αγροτών, γιατί δεν έχουν πληρωθεί; Πώς αυτός ο άνθρωπος θα αντιμετωπίσει τα χρέη του όταν δεν τον πληρώνεται; Υπάρχει σκέψη αυτή τη διάταξη να τη φέρετε στο μέλλον που να λέει, όταν δεν έχω πληρώσει τον αγρότη, δεν μπορείς να ασκήσεις ένδικα μέσα για οφειλές. Αυτό είναι το ερώτημα.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό τι σχέση έχει με την επιστροφή των χρημάτων που χρωστάμε στους αγρότες, αυτή η διάταξη;
Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Γιατί όταν ένας αγρότης του χρωστάτε λεφτά και δεν έχει να πληρώσει το δάνειό του, σε τρεις μήνες θα βγει «κόκκινο» και θα έχει κίνδυνο πλειστηριασμού.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, εφόσον υπάρχουν λόγοι τέτοιοι, αυτά όλα μπορεί να επικαλεστεί κάποιος στο πλαίσιο της διαδικασίας αυτής που λέτε. Δηλαδή, αν υπάρχει…
Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν υπάρχει νομικό προηγούμενο, να λέω ότι δεν με πληρώνει το κράτος.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, εντάξει, υπάρχουν λόγοι που μπορεί να αιτηθείς μια διαδικασία, όπως αυτή που αναφέρετε και να ανασταλεί και να πάει πίσω.
Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Και πώς θα πληρώσει τον δικηγόρο; Ο δικηγόρος θέλει 1.500 ευρώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Τώρα, αυτό είναι μια άλλη συζήτηση, πώς θα πληρώσει τον δικηγόρο. Δυστυχώς, αυτή τη στιγμή υπάρχουν πολλοί άνθρωποι, οι οποίοι βρίσκονται σε αυτή την κατάσταση. Με τις ρυθμίσεις που έχουμε κάνει, έχουμε εκτοξεύσει το ποσοστό των συμπολιτών μας που μπαίνουν σε διακανονισμό και σώζουν την περιουσία τους και το σπίτι τους, είτε του πρωτογενούς τομέα είτε όχι. Τα είπα τα στοιχεία και στην αρχή και σας διάβασα και τη σούμα, δηλαδή τι ίσχυε όταν αναλάβαμε και τι ισχύει σήμερα, ως προς τα «κόκκινα» δάνεια και τις ρυθμίσεις οι οποίες έχουν αυξηθεί κατακόρυφα. Στο πλαίσιο αυτών των διαδικασιών, έχουν διευρυνθεί τα κριτήρια των πολιτών, οι οποίοι μπορούν να μπουν σε τέτοιες ρυθμίσεις. Και όπως και να έχει, εφόσον τεκμαίρεται ότι το κράτος ή οποιοσδήποτε χρωστάει σε κάποιον και αναμένει χρήματα, αυτός είναι ένας σοβαρός λόγος που νομικά μπορεί να τον επικαλεστεί. Τώρα, εφόσον μου λέτε γιατί χρειάζεται δικηγόρος γι’ αυτή τη διαδικασία, αυτό είναι κάτι που δυστυχώς χρειάζεται σε όλες τις αντίστοιχες διαδικασίες. Δεν μπορώ να σας πω εγώ γιατί χρειάζεται δικηγόρος για κάτι.
Θ. ΜΠΑΛΟΔΗΜΑΣ: Σε ένα άλλο θέμα. Αύριο αναμένεται στην Αθήνα, αν δεν κάνω λάθος, ο Πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων της Λιβύης για συνάντηση με τον κ. Γεραπετρίτη. Έχετε κάποια εικόνα σε ποια φάση βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις με, τέλος πάντων, όποιον κυβερνά τη Λιβύη για τις θαλάσσιες ζώνες;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό το οποίο μας λέει το Υπουργείο Εξωτερικών είναι, ότι δεν έχει οριστικοποιηθεί κάτι τέτοιο. Θα ενημερωθείτε, εφόσον οριστικοποιηθεί. Και σε περίπτωση συνάντησης, όπως και σε κάθε ευκαιρία, ο Υπουργός Εξωτερικών επαναλαμβάνει πάντοτε τις γνωστές θέσεις της Ελλάδας σε σχέση με το ανυπόστατο και παράνομο, πρωτίστως, τουρκολιβυκό μνημόνιο. Ούτως ή άλλως, δεν είναι μόνο θέσεις της Ελλάδας, είναι θέσεις και της Ε.Ε. και, αν είδατε πρόσφατα και τις δηλώσεις της κυρίας Κάλλας ως προς το συγκεκριμένο θέμα.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΙ: Κύριε Εκπρόσωπε, όπως ανέδειξε το Documento, κατασπατάληση δημόσιου και κοινοτικού χρήματος για πάσης φύσεως συμβουλές, προκύπτει από τις συμβάσεις που έχουν υπογράψει τα ελληνικά Υπουργεία από την 1η.1.2025. Προτού καν συμπληρωθεί ένας χρόνος, φαίνεται ότι έχουν δαπανηθεί πάνω από 22 εκατομμύρια για συμβουλευτικές υπηρεσίες με περισσότερες από 90 εταιρείες, μικρές και μεγάλες, και ιδιώτες να έχουν αναλάβει κάτι παραπάνω από 100 σχετικές συμβάσεις. Το ερώτημα που προκύπτει είναι απλό. Το επιτελικό κράτος δεν μπορεί να ανταποκριθεί στον ρόλο του ή βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη το φαγοπότι των συμβούλων;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω, ότι είναι ισοπεδωτική η συγκεκριμένη ανάλυση. Δεν ποινικοποιούνται οι συμβουλευτικές υπηρεσίες. Υπάρχει ένα πολύ αυστηρό νομικό πλαίσιο πάνω στο οποίο υπογράφονται οι συγκεκριμένες συμβάσεις και υλοποιούνται. Και κυρίως ένα αυστηρό χρονοδιάγραμμα παρακολούθησης των παραδοτέων. Εφόσον κάποια από αυτές τις συμβάσεις φαίνεται ύποπτη, προφανώς αυτό πρέπει να καταγγελθεί συγκεκριμένα και οι αρμόδιες υπηρεσίες να το ελέγξουν.
Γ. ΣΑΚΚΟΥΛΑ: Ήθελα να σας ρωτήσω σχετικά με τις αποκαλύψεις του TVXS. Έχει αποκαλύψει το site πριν από λίγες ημέρες, αφενός ότι υπάρχουν ατασθαλίες την περίοδο του πρώτου και αυστηρού lockdown στη Φοιτητική Εστία Πάτρας, ότι κατασπαταλήθηκαν κονδύλια, ενώ οι φοιτητές ουσιαστικά έλειπαν. Και δεύτερον, περιγράφει μια σειρά εικονικών αναθέσεων, με επίκεντρο τρεις εταιρείες, των οποίων τυχαίνει οι διαχειριστές τους να ήταν στελέχη της ΟΝΝΕΔ. Μεταξύ αυτών εμφανίζεται και ένας νυν βουλευτής. Έχετε να κάνετε κάποιο σχόλιο επ’ αυτού; Είναι νόμιμο και ηθικό αυτό; Και επειδή υπάρχουν και πολιτικές αντιδράσεις και έχει έρθει το ζήτημα στη Βουλή και, όπως διάβασα, και στην Κομισιόν, τι σκοπεύετε να κάνετε; Θα απαντήσει η Υπουργός; Τι εξήγηση θα δώσει;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα απαντηθεί από το Υπουργείο Παιδείας κοινοβουλευτικά, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, τη Δευτέρα, η επίκαιρη ερώτηση, γιατί νομίζω ότι μία είναι η επίκαιρη ερώτηση. Εγώ μετά από επικοινωνία που είχα με τον τότε Πρόεδρο του ΙΝΕΔΙΒΙΜ, τον κ. Δέρβο, έλαβα την απάντηση που έλαβε και το site, το TVXS, στην οποία φαίνεται ότι ο ισχυρισμός -μεταξύ άλλων πολλών που απαντάει ο κ. Δέρβος, σε πολλά άλλα τελοσπάντων σημείο-σημείο και είναι δημόσια η απάντηση αυτή- το βασικό σημείο κριτικής, ότι ήταν κλειστές οι Εστίες και δεν υπήρχαν φοιτητές και ότι παρανόμως έγινε ό,τι έγινε, επικαλείται συγκεκριμένο έγγραφο που προσκομίζει, του τότε Υφυπουργού Παιδείας, κ. Διγαλάκη, σύμφωνα με το οποίο είχε δοθεί ξεκάθαρη οδηγία για όλα τα Πανεπιστήμια, όχι μόνο για το συγκεκριμένο Πανεπιστήμιο, να συνεχιστεί κανονικά η διαδικασία αυτή. Αυτό το έγγραφο υπάρχει, προκύπτει και μάλιστα αυτό, από ό,τι βλέπω από την απάντηση του κ. Δέρβου, συνέβη και σε όλη την υπόλοιπη Ελλάδα. Αυτό είναι το βασικό. Τώρα, ως προς τις δήθεν εικονικές συμβάσεις και με την εμπλοκή μάλιστα και νυν βουλευτή μας, ο ίδιος ο βουλευτής έχει απαντήσει -υπάρχει η απάντηση στην ιστοσελίδα του. Ο άνθρωπος αυτός έχει επαγγελματική σταδιοδρομία πριν μπει στην πολιτική, δηλαδή μπήκε στην πολιτική με ένσημα. Τη συγκεκριμένη δουλειά και κατά κανόνα, όπως ο ίδιος εξηγεί, με τον ιδιωτικό τομέα την έκανε πάρα πολλά χρόνια πριν μπει στην πολιτική. Προβλέπονται συμβάσεις με ιδιώτες -μάλιστα τότε δεν ήταν και βουλευτής- για συγκεκριμένα έργα. Και όπως ο ίδιος αναφέρει, αξίζει τον κόπο να το δείτε, υπάρχουν και τα σχετικά παραδοτέα. Ούτως ή άλλως, αυτό έχει σημασία. Όταν γίνεται μια σύμβαση, ελέγχεται προφανώς η νομιμότητα και όλα τα σχετικά και ελέγχονται και τα παραδοτέα. Αλλά, σε κάθε περίπτωση, γιατί αυτά είναι ζητήματα του Υπουργείου Παιδείας όπου έχει και τα στοιχεία, όλα αυτά θα απαντηθούν στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου από την αρμόδια Υπουργό ή τον αρμόδιο Υφυπουργό.
Γ. ΣΑΚΚΟΥΛΑ: Είναι, όμως, και ηθικό, όπως τουλάχιστον προκύπτει από το ρεπορτάζ του TVXS, να εμφανίζονται τρεις εταιρείες σχεδόν μονοπωλιακά και να τυχαίνει να έχουν, σας λέω, αυτόν τον πολιτικό κρίκο μεταξύ τους; Δηλαδή, ok, οι δύο, ας πούμε, εμφανίζονται να έχουν την ίδια διαίσθηση, άρα, πού είναι ο ανταγωνισμός σε αυτό;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό είναι κάτι το οποίο δεν μπορούμε να το ξέρουμε, αν δεν γνωρίζουμε το σύνολο των έργων που έχουν δοθεί, τον λόγο που δόθηκαν και τα συγκεκριμένα ποσά. Δηλαδή, το μονοπωλιακό για να προκύψει, πρέπει να υπάρχει ένα πολύ μεγάλο ποσοστό, το οποίο πράγματι δεν προβλέπεται, τουλάχιστον στο σκέλος το οποίο μου λέτε. Εγώ αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι όσοι έχουν κληθεί να απαντήσουν, σύμφωνα με όσα μας έχουν προσκομίσει -δηλαδή ζητήθηκε η απάντησή τους και εστάλη και στις απαντήσεις αυτές μάλιστα αναφέρθηκα- όλα όσα για τα οποία, τους ζητήθηκε η συνδρομή τους, υπάρχουν σχετικά παραδοτέα, τα οποία προφανώς είναι διαθέσιμα σε όποιον θέλει να τα αναζητήσει. Σε αυτές τις απαντήσεις εγώ αναφέρομαι.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Επιτρέψτε μου να επιμείνω στο αγροτικό, γιατί πέρα από τη δυσαρέσκεια για τις επιδοτήσεις, υπάρχουν και συγκεκριμένα αιτήματα. Υπάρχει από πλευράς Κυβέρνησης σχέδιο για μονιμοποίηση του μειωμένου κόστους ρεύματος στον πρωτογενή τομέα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η Κυβέρνηση πριν από δύο χρόνια ανακοίνωσε κάτι το οποίο ζήταγαν πολλά χρόνια οι αγρότες, φθηνότερο ρεύμα για δέκα χρόνια, τα δύο πρώτα χρόνια πολύ περισσότερο, αλλά και τα υπόλοιπα χρόνια με σταθερές τιμές και λιγότερες από τον μέσο όρο και σίγουρα πολύ φθηνότερα από τα προηγούμενα χρόνια. Καταλαβαίνω, ότι οι αγρότες ζητάνε περισσότερα. Αυτή τη στιγμή, εγώ δεν μπορώ να σας πω κάτι παραπάνω, γιατί δεν έχω την πληροφορία ότι θα δοθεί κάτι παραπάνω.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να κάνω και ένα δεύτερο μέρος σε αυτό το ερώτημα, όσον αφορά και το κόστος άρδευσης. Γιατί είδαμε και μια ανάρτηση του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας, ο οποίος λέει, ότι ακόμα περιμένουν εκεί τη μελέτη που χρηματοδοτήθηκε από την Ένωση Τραπεζών και την οποία υποσχέθηκε πέρυσι ο Πρωθυπουργός. Υπάρχει εκεί κάποιο νέο; Όπως μετράει ο Περιφερειάρχης, λέει πριν δέκα χρόνια είχαμε ενάμιση εκατομμύριο στρέμματα βαμβάκι, φέτος εξακόσιες χιλιάδες.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Για το συγκεκριμένο, θα πρέπει να ρωτήσω το Υπουργείο για να σας πω. Γενικά, έχουν προχωρήσει πολλά αρδευτικά προγράμματα, όπως το «Ύδωρ» και μάλιστα πολλά εξ’ αυτών είναι και στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Πολλά έργα έχουν ενταχθεί και υλοποιούνται και είναι στα ορόσημα που παραδίδονται. Τώρα, για το συγκεκριμένο που λέτε που είπε ο Περιφερειάρχης, θα πρέπει να επανέλθω.
Γ. ΣΑΚΚΟΥΛΑ: Θέλω να ρωτήσω και κάτι συμπληρωματικό για το αγροτικό. Αρκετοί αγρότες, όπως διαβάζουμε, πήραν κουτσουρεμένη τη βασική ενίσχυση, την προκαταβολή, επειδή είχαν υψηλές εισφορές, κρατήσεις υπέρ του ΕΛΓΑ. Δεν θα μπορούσε να έχει γίνει ο συμψηφισμός των οφειλών με την εξόφληση που σχεδιάζετε για το τέλος του χρόνου, ούτως ώστε να δουν και περισσότερα χρήματα άμεσα, τώρα που δεν θα τα πάρουν όλοι;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Προφανώς δεν υπάρχει σχετική διασύνδεση μεταξύ των συστημάτων. Εύλογο αυτό το οποίο λέτε, όμως, και το αίτημα των αγροτών. Γνωρίζω ότι θα προχωρήσει και ο ΕΛΓΑ σε πληρωμές το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Και εκεί είναι να περιμένουν οι αγρότες μέσα στον χρόνο αυτό. Ως προς την πρώτη καταβολή, είναι κατά 25% λιγότερη σε σχέση με προηγούμενες χρονιές. Ο λόγος είναι ότι, πρώτον, έγιναν 44.000 λιγότερες αιτήσεις, αν δεν κάνω λάθος. Είναι άλλος ο τρόπος διασταυρωτικών ελέγχων, γι’ αυτό και όπως έχουμε πει στους αγρότες και τους κτηνοτρόφους, το σύνολο των χρημάτων που θα πάρουν, δηλαδή μέχρι τέλος Δεκεμβρίου, θα είναι περισσότερα από ό,τι πέρυσι.
Ευχαριστώ.







