Καλό μεσημέρι,

Ο Πρωθυπουργός κατόπιν πρόσκλησης του Προέδρου της Ουκρανίας Βολοντίμιρ Ζελένσκι θα συμμετάσχει σήμερα στην 4η Σύνοδο Κορυφής Ουκρανίας – Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη Σύνοδος Ουκρανίας – Νοτιοανατολικής Ευρώπης είχε διεξαχθεί, με πρωτοβουλία του Κυριάκου Μητσοτάκη, τον Αύγουστο του 2023 στην Αθήνα.

Αύριο ο Πρωθυπουργός θα πραγματοποιήσει διμερή επίσκεψη στη Μολδαβία, από όπου αναμένεται να εκπέμψει μήνυμα στήριξης στην ευρωπαϊκή προοπτική της χώρας και ενίσχυσης της διμερούς συνεργασίας, ιδιαίτερα στους τομείς του εμπορίου και της ενέργειας.

Την Πέμπτη ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα μεταβεί στη Σουηδία, όπου θα πραγματοποιήσει συνάντηση με τον Σουηδό ομόλογό του, Ουλφ Κρίστερσον.

Για το αναλυτικό πρόγραμμα του Πρωθυπουργού θα ακολουθήσουν νεότερες ανακοινώσεις.

—-

Στόχος του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος αναμένεται να ψηφιστεί σήμερα από την Ολομέλεια της Βουλής, είναι η αντιμετώπιση και η αποτροπή πολύ επικίνδυνων παραβάσεων, οι οποίες συνδέονται με μεγάλο αριθμό ατυχημάτων.

Με την καθιέρωση κλιμακωτού χαρακτήρα ποινών, θα επιβάλλονται αυστηρότερες συνέπειες σε υπότροπους, οι οποίοι επαναλαμβάνουν σοβαρά παραπτώματα, καθώς και αυξημένες κυρώσεις στην περίπτωση που ο παραβάτης εμπλακεί σε ατύχημα.

Στις παραβάσεις, για τις οποίες θα εφαρμόζονται κλιμακωτές ποινές περιλαμβάνονται: η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη ή STOP, η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, η μεγάλη υπέρβαση του ορίου ταχύτητας, οι «κόντρες» και η οδήγηση μοτοσυκλέτας χωρίς κράνος.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της νέας δομής ποινών αποτελεί η αντιμετώπιση της χρήσης κινητού τηλεφώνου, που το 2024 ήταν η τρίτη αιτία πρόκλησης τροχαίων στην Ελλάδα. Σήμερα, ανεξαρτήτως της πρόκλησης ατυχήματος, η χρήση κινητού επισύρει αφαίρεση άδειας οδήγησης και πινακίδων για 60 ημέρες.

Από εδώ και στο εξής, εάν η παράβαση δεν προκαλέσει ατύχημα, προβλέπεται πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για ένα μήνα, όμως στην πρώτη υποτροπή η χρηματική ποινή υπερδιπλασιάζεται στα 1.000 ευρώ και η απώλεια της άδειας φτάνει τους 6 μήνες.

Σε περίπτωση, δε, πρόκλησης ατυχήματος, η πρώτη υποτροπή επισύρει πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για τέσσερα έτη, ενώ για τη δεύτερη υποτροπή προβλέπεται πρόστιμο 4.000 ευρώ και 8ετής αφαίρεση άδειας οδήγησης.

Ανεξαρτήτως, όμως, εάν πρόκειται για την πρώτη, τη δεύτερη ή την τρίτη παράβαση, υπάρχει πλέον και ποινική διάσταση για την πρόκληση ατυχήματος, κάτι που δεν υπήρχε στο παρελθόν. Επισύρεται, λοιπόν, κάθειρξη έως 10 έτη εάν προκλήθηκε βαριά σωματική βλάβη ή βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις, κάθειρξη 10 έως 20 ετών σε περίπτωση θανατηφόρου τροχαίου και μέχρι ισόβια αν χαθούν πολλές ζωές.

«Στόχος μας είναι οι καθημερινές μετακινήσεις να γίνονται ολοένα και πιο ασφαλείς, για οδηγούς, για συνεπιβάτες, για τους ποδηλάτες και προφανώς για τους πεζούς, οι οποίοι συχνά είναι και τα αθώα θύματα» τόνισε ο Πρωθυπουργός, χθες, από το βήμα της Βουλής.

——–

Οι νέες αιτήσεις στον εξωδικαστικό μηχανισμό τον Μάιο ήταν υπερδιπλάσιες του μέσου όρου των προηγούμενων μηνών και έφτασαν τις 10.870, καταγράφοντας αύξηση της τάξεως του 145%.

Παράλληλα, τον Μάιο πραγματοποιήθηκε ρεκόρ εξαμήνου στις νέες ρυθμίσεις οι οποίες έφτασαν τις 1.672 και αντιστοιχούν σε αρχικές οφειλές ύψους 602,7 εκατ. ευρώ. Ρεκόρ εξαμήνου καταγράφεται και στον αριθμό των νέων υποβολών αιτήσεων, οι οποίες φθάνουν τις 3.460. Έως σήμερα, ο συνολικός αριθμός των επιτυχών ρυθμίσεων ανέρχεται σε 36.572 και η συνολική αξία ρυθμισμένων οφειλών σε 12,17 δισ. ευρώ.

«Είναι παραπάνω από εμφανές, όπως αποδεικνύεται από τα τελευταία επίσημα στοιχεία, ότι «οι βελτιώσεις στην πλατφόρμα του Εξωδικαστικού τυγχάνουν της θετικής ανταπόκρισης των οφειλετών της μεσαίας τάξης και υπεραποδίδουν» σχολίασε ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης.

—-

Με νέα διάταξη νόμου που προωθεί το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στο νομοσχέδιο για τον Νέο Τελωνειακό Κώδικα, όλοι οι διαχειριστές, σύμβουλοι, μέτοχοι και μέλη εταιρειών με ποσοστό συμμετοχής έως 5% θα μπορούν να προβαίνουν σε πωλήσεις ή γονικές παροχές και δωρεές των ακινήτων τους, ακόμα και όταν η εταιρεία με την οποία συνδέονται έχει χρέη προς το Δημόσιο.

Αν και για τα χρέη αυτά, με βάση τον νόμο, ευθύνονται αλληλεγγύως με την ατομική περιουσία τους, θα μπορούν στο εξής να λαμβάνουν πιστοποιητικό φορολογικής ενημερότητας για να μεταβιβάσουν τα ακίνητά τους, χωρίς να τους επιβάλλεται καμία παρακράτηση στο τίμημα το οποίο θα εισπράξουν.

Αυτό θα ισχύει εφόσον πληρούνται οι εξής δύο όροι:

  • Πρώτον, η εταιρεία να έχει νομίμως «τακτοποιήσει» όλα τα χρέη της (π.χ. από ΦΠΑ κ.λπ.), δηλαδή είτε να τα έχει εντάξει σε ρύθμιση την οποία πρέπει και να την τηρεί είτε τα χρέη αυτά να τελούν σε αναστολή, βάσει νόμου ή δικαστικής απόφασης ή απόφασης της Διεύθυνσης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών της ΑΑΔΕ και
  • Δεύτερον, τα ίδια τα πρόσωπα που θέλουν να μεταβιβάσουν δικό τους ακίνητο να μην έχουν καμία ιδιοκτησιακή σχέση με την εταιρεία (νομικό πρόσωπο ή οντότητα), ή η συμμετοχή τους στην εταιρεία να είναι εξαιρετικά περιορισμένη (κάτω από 5%).

Παράλληλα, περιορίζεται στο 7% η παρακράτηση τιμήματος πώλησης ακινήτου σε όσους συμμετέχουν ως αλληλέγγυοι σε ποσοστό άνω του 5% σε επιχειρήσεις που έχουν ρυθμίσει τα χρέη τους, με την προϋπόθεση ότι θα βάζουν σε ενέχυρο έτερο ακίνητό τους , ώστε να καλύπτεται από εμπράγματες ασφάλειες η διαφορά του τιμήματος από το 7% σήμερα έως το 70% που ίσχυε (ή έως το 50% σε περιπτώσεις οφειλών σε αναστολή είσπραξης).

Με τον τρόπο αυτό δίνεται λύση σε ένα ζήτημα που ταλαιπωρούσε επί χρόνια μέλη επιχειρήσεων των οποίων οι περιουσίες ήταν δεσμευμένες παρά το γεγονός ότι είχαν ρυθμίσει τις οφειλές τους και τις αποπλήρωναν με συνέπεια.

——

Την καθολική κατ’ οίκον διανομή των φαρμάκων του ΕΟΠΥΥ, η οποία θα ξεκινήσει από τις 16 Ιουνίου, εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός. Σήμερα, περισσότεροι από 120.000 ασθενείς επισκέπτονται τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ, ανά μήνα, για να προμηθευτούν φάρμακα υψηλού κόστους.

Ωστόσο, από τις 16 Ιουνίου κάθε ασθενής μπορεί, χωρίς καμία επιβάρυνση, να λαμβάνει τα φάρμακά του, είτε είναι ψυχρής αλυσίδας είτε όχι, στο σπίτι του, το γραφείο, ή ακόμα και το εξοχικό του τους καλοκαιρινούς μήνες, εντός 24 έως 48 ωρών.

Για το σκοπό αυτό, χρειάζεται να διαθέτει ηλεκτρονική συνταγή, άυλη γνωμάτευση και να έχει ενεργοποιήσει την υπηρεσία αποστολής κατ’ οίκον ηλεκτρονικά, μέσω της πλατφόρμας του ΕΟΠΥΥ. Οι συνταγές ελέγχονται και εκτελούνται από φαρμακοποιούς, ενώ η διακίνηση των φαρμάκων γίνεται από πιστοποιημένη εταιρεία. Για την υποστήριξη των πολιτών ο Οργανισμός έχει προβλέψει γραφείο υποστήριξης στα φαρμακεία του και στα σημεία διανομής, καθώς και τηλεφωνικό κέντρο.

Η υπηρεσία κατ’ οίκον παράδοσης Φαρμάκων Υψηλού Κόστους τέθηκε σε λειτουργία πιλοτικά πέρυσι την άνοιξη, εξυπηρετώντας ασθενείς που πάσχουν από συγκεκριμένες παθήσεις, και πλέον εισέρχεται στη φάση της καθολικής εφαρμογής, καλύπτοντας όλους τους ασθενείς που εκτελούν τέτοιου είδους συνταγές.

Στόχος της Κυβέρνησης είναι και παραμένει να μειώσει στο ελάχιστο όλες εκείνες τις χρονοβόρες διαδικασίες, οι οποίες ταλαιπωρούσαν τους πολίτες και ειδικά εκείνους που είναι οι πλέον ευάλωτοι, όπως χρονίως πάσχοντες, άτομα με αναπηρία, διευκολύνοντάς τους με μέτρα όπως τα ψηφιακά ΚΕΠΑ, η αύξηση του προσωπικού των ΚΕΠΑ,  η θεσμοθέτηση λίστας μη αναστρέψιμων παθήσεων.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

 

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να ρωτήσω ποιος θα είναι, τελικά, ο πήχης για την προανακριτική, τώρα πια, που η Βουλή έμεινε με 297 βουλευτές και επιπρόσθετα αν θεωρείτε ότι η έκπτωση των τριών βουλευτών των «Σπαρτιατών», αποτελεί, όπως αναφέρει η ίδια η αξιωματική αντιπολίτευση «δικαίωση για το ΠΑΣΟΚ»;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ξεκινάω από το πρώτο ερώτημα. Είναι δύο διαφορετικά ερωτήματα. Καταρχάς να πούμε, ότι είναι μια δικαστική απόφαση. Είναι μια απόφαση της Δικαιοσύνης. Άρα, ό,τι ορίζει η απόφαση αυτή, είναι αποτέλεσμα της επεξεργασίας και των όσων, τέλος πάντων, αποφάσισαν οι δικαστές. Δεν μπορούμε, λοιπόν, ούτε να σχολιάσουμε την απόφαση ούτε σε κάθε περίπτωση να πούμε κάτι περισσότερο. Ως προς τον πήχη, επαναλαμβάνω αυτό το οποίο είπα και χθες και το οποίο -ελπίζω όχι σκόπιμα- και η αξιωματική αντιπολίτευση και ένα μέρος του Τύπου, μια μικρή μερίδα του Τύπου, δεν το παρουσίασαν. Για εμάς ο αριθμός είναι 155. Η δυναμική, η δύναμη της Κοινοβουλευτικής μας ομάδας. Τώρα, επειδή καταλαβαίνω ότι υπάρχει και η άποψη και μάλιστα νομική άποψη συνταγματολόγων περί του 151 σε αυτό το είδος των ψηφοφοριών, γιατί διαχωρίζεται από την ερμηνεία του Συντάγματος, διαχωρίζονται οι ψηφοφορίες σε δύο είδη ψηφοφοριών. Εμείς διαβεβαιώνουμε, ότι ανεξαρτήτως του ποια θα είναι τελικά η κατάληξη της εκτίμησης από τη Βουλή, θεωρούμε ως πήχη το 151 και ο αριθμός που μας ενδιαφέρει είναι το 155. Το ξαναλέω όπως το είπα και χθες. Ελπίζω σήμερα αυτό να «παίξει» περισσότερο από όσο χθες. Άρα και στην περίπτωση διχογνωμίας, ασχέτως της τελικής κατάληξης, για εμάς θεωρείται το 151 για προφανείς λόγους τάξης και αρχής. Τώρα, ως προς το δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας, εδώ για άλλη μια φορά το ΠΑΣΟΚ, δυστυχώς, συμπεριφέρεται ως ένα μικρό κόμμα και για να καταφέρεις να γίνεις ένα μεγάλο κόμμα, ένα κόμμα το οποίο θα εκφράσει περισσότερους πολίτες, πρέπει να συμπεριφέρεσαι κιόλας ως ένα μεγάλο κόμμα. Γιατί δεν μπορεί να μην λες το πολύ βασικό: για να μπορούσαν να έχουν βάση αυτές οι προσφυγές, για να μπορούσαμε σήμερα να συζητάμε για την έκπτωση αυτών των τριών βουλευτών, έπρεπε να γίνει κάτι πάρα πάρα πάρα πολύ σημαντικό, πάρα πολύ βασικό, που αν δεν είχε γίνει δεν θα κάναμε αυτή τη συζήτηση. Η Κυβέρνηση να θέσει προς ψήφιση και η κυβερνητική πλειοψηφία της Νέας Δημοκρατίας να ψηφίσει τις τροπολογίες αυτές και τη συγκεκριμένη τροπολογία που μιλάει για τον εν τοις πράγμασι αρχηγό ενός κόμματος. Σε συνέχεια προηγούμενων νομοθετικών παρεμβάσεων που -δεν το αρνήθηκε κανείς- και το ΠΑΣΟΚ ψήφισε. Αν δεν ήμασταν, λοιπόν, εμείς να κάνουμε αυτές τις ενέργειες νομοθετικά, δεν θα κάναμε καν αυτή την κουβέντα. Όταν θες, λοιπόν, να πανηγυρίσεις, πρέπει να λες όλη την αλήθεια. Αν λες τη μισή αλήθεια, τότε η στάση σου αυτή δεν είναι νομίζω η σωστή πολιτικά. Αυτή είναι, λοιπόν, η πραγματικότητα. Από εκεί και πέρα, περιμένουμε και το πλήρες κείμενο της απόφασης, κάτι το οποίο είπα και χθες στη ραδιοφωνική μου συνέντευξη, για να έχουμε ολοκληρωμένη άποψη. Γιατί ότι λέγεται μέχρι ένα σημείο, όπως αντιλαμβάνεστε, λέγεται με πολύ μεγάλη επιφύλαξη και συνεχίζουμε και λέμε ότι για εμάς ο αριθμός είναι 155.

 

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο κ. Τσίπρας χθες μίλησε για νέο πατριωτισμό, είπε ότι πρέπει να ανακτήσουμε τις έννοιες του πατριωτισμού και της ασφάλειας από την δεξιά και την ακροδεξιά και ουσιαστικά πρότεινε την συνένωση όλων των προοδευτικών, όπως είπε, δυνάμεων σε σένα νέο σχήμα, προφανώς υπό τον ίδιο. Θα ήθελα το σχόλιό σας.

 

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι όλη αυτή η συζήτηση και όλη αυτή η λογική του ποιος είναι προοδευτικός και ποιος δεν είναι προοδευτικός, στην οποία η αλήθεια είναι ότι πρωταγωνίστησε τα προηγούμενα χρόνια ο κ. Τσίπρας, είναι πολύ «μπαγιάτικη», γιατί η ίδια η πραγματικότητα απέδειξε, ότι αυτοί που εμφανίζονταν ως προοδευτικοί, εφάρμοσαν τις πιο επιζήμιες πολιτικές για τους πολίτες, για την κοινωνία. Πολιτικές, οι οποίες είναι βαθύτατα οπισθοδρομικές. Γιατί αν θεωρεί τον εαυτό του κάποιος προοδευτικό που βάζει πάνω από 30 νέους ή αυξημένους φόρους, που «αναγκάζει» τους συνταξιούχους να στήνονται σε ουρές, τότε κάθε λόγο έχει να το θεωρεί για τον εαυτό του, αλλά μάλλον οι πολιτικές αυτές είναι επιζήμιες, συνολικά, για τη χώρα. Πάντως, αν κρίνουμε από τον παλιό πατριωτισμό, αφού μιλάει για νέο πατριωτισμό του κ. Τσίπρα, από τον παλαιό πατριωτισμό, δηλαδή εκείνο των capital controls, της εξαπάτησης των πολιτών, όπου το ΟΧΙ έγινε ΝΑΙ, της δήθεν υπερήφανης διαπραγμάτευσης και δεν έχουμε λόγο να τα θυμηθούμε, αλλά μας αναγκάζει να τα θυμόμαστε 10 χρόνια μετά, ο υπαίτιος της συγκεκριμένης απόλυτης πρόκλησης χάους για τη χώρα, τότε δεν θα πάρουμε τον καινούργιο πατριωτισμό. Δεν θέλουμε να το ξαναζήσουμε, σίγουρα. Και είναι κάτι, βέβαια, που στο τέλος της μέρας θα το αποφασίσουν οι πολίτες. Επαναλαμβάνω όσα ανέφερα και στη χθεσινοβραδινή μου ανάρτηση και όσα είπα και στη χθεσινή μου συνέντευξη. Ο τελευταίος πρωθυπουργός της μεταπολίτευσης που μπορεί να μιλάει για «βαλκανοποίηση» είναι ο πρωθυπουργός των ουρών, των capital controls και της χρεοκοπίας. Γιατί αν είχε ολοκληρωθεί το σχέδιο αυτό, αν δηλαδή δεν είχαν βρεθεί οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ, αυτή τη στιγμή δεν ξέρω για ποια Ελλάδα θα μιλούσαμε. Και ο τελευταίος πρωθυπουργός της μεταπολίτευσης που δικαιούται να κάνει «κηρύγματα» περί αντιμετώπισης της ακροδεξιάς είναι εκείνος που συγκυβέρνησε με την άκρα δεξιά. Δικαίωμά του, λοιπόν, να λανσάρει κάτι καινούργιο, αλλά η ιστορία και μάλιστα η όχι και τόσο μακρινή ιστορία, έρχεται για να διαψεύσει κάθε λέξη την οποία λέει σε κάθε του νέα τοποθέτηση.

 

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Καλησπέρα, κ. Υπουργέ. Στην κατά κάποιον τρόπο συνέχεια της ερώτησης της συναδέλφου, απαντήσατε και χτες για την εμφάνιση δύο κομμάτων που προέρχονται από τον ΣΥΡΙΖΑ και δύο κομμάτων που τοποθετούνται πιο δεξιά από την Ν.Δ. σε σχέση με το αίτημα συγκρότησης επιτροπής στη Βουλή για τα Τέμπη, με κατηγορούμενο και τον Πρωθυπουργό για εσχάτη προδοσία, τον κ. Κυριάκο Μητσοτάκη. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο εμφανίζεται ο κ. Σαμαράς και όλο το ρεπορτάζ αναφέρει, ότι είναι έτοιμος να εμφανιστεί και ως πρώην Πρωθυπουργός να ξαναπροσπαθήσει να συγκεντρώσει ένα μέρος τουλάχιστον από αυτό τον χώρο. Θα ήθελα ένα σχόλιό σας παρά το γεγονός, ότι γνωρίζω ότι δεν θέλετε να σχολιάζετε κινήσεις του πρώην Πρωθυπουργού.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάτι για να σχολιάσουμε. Όταν κάτι γράφεται αφορά φήμες – ρεπορτάζ, είναι μέρος της συζήτησης σε επίπεδο τουλάχιστον φημών. Δεν νομίζω ότι είναι κάτι το οποίο έχει υπάρξει καινούριο και αφορά την κυβερνητική πολιτική. Δική μας δουλειά είναι η εφαρμογή του προγράμματος με το οποίο μας εξέλεξαν οι Έλληνες πολίτες. Και όσο πιο αποτελεσματικοί θα είμαστε σε αυτό, τόσο καλύτερα για εμάς θα πάνε οι εκλογές του 2027. Ο κόσμος αυτό θέλει να δει. Αν ήμασταν συνεπείς σε αυτά τα οποία του λέγαμε. Πολίτες που είτε μας ψήφισαν είτε δεν μας ψήφισαν. Αυτό είναι η δική μας δουλειά και σε αυτό θα επικεντρωθούμε. Αν υπάρχει κάποια επίθεση από άλλα κόμματα, από την Αντιπολίτευση, για την Κυβέρνηση, προφανώς και οφείλουμε να την αποκρούσουμε με τα επιχειρήματά μας, αλλά μέχρι εκεί.

ΧΡ. ΜΥΤΙΛΙΝΙΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, καλησπέρα. Ακούσαμε τον Πρωθυπουργό να αναγγέλλει, επί της ουσίας, δύο θαλάσσια πάρκα, ένα στο Ιόνιο και ένα στις Κυκλάδες. Σήμερα το πρωί είδαμε σε πρωτοσέλιδο εφημερίδας, καθημερινής κυκλοφορίας, να αποδίδεται ο χαρακτηρισμός «εθνικός μειοδότης» ο Μητσοτάκης σε πρώην υφυπουργό, ο οποίος ό ίδιος ξεκαθάρισε ότι αυτό δεν το είπε ποτέ. Στη συνέχεια είδαμε το Anadolu να λέει ότι η Τουρκία μόνη της θα χαράξει θαλάσσια πάρκα μέσα στο Αιγαίο. Θέλω ένα γενικότερο σχόλιο και για τη στάση μας στα θαλάσσια πάρκα και γι’ αυτό που διαβάσαμε σήμερα στην εφημερίδα.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ξεκινάω από τα θαλάσσια πάρκα για να απαντήσω στο ευρύτερο και στα περί μειοδοσίας, τα οποία με θλίψη για άλλη μια φορά διαβάσαμε σήμερα στον έντυπο Τύπο. Κοιτάξτε να δείτε, καταρχάς τα κριτήρια για τα θαλάσσια πάρκα και μέσα στον μήνα θα γίνουμε και σοφότεροι και το κυριότερο, θα ενημερώσουμε τους πολίτες και εσάς για τις λεπτομέρειες, προχωρούν με αμιγώς περιβαλλοντικά κριτήρια -αυτό είναι κάτι το οποίο είναι δεδομένο- και με προτεραιότητα, προφανώς, τα πιο ευάλωτα, θαλάσσια οικοσυστήματα. Και θα ακολουθήσουν και άλλα θαλάσσια πάρκα στο Αιγαίο. Ποια είναι η δέσμευση; Η δέσμευση είναι για έκταση μεγαλύτερη των 8.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων, όπως είχε εξαγγελθεί από τον Πρωθυπουργό στο Συνέδριο για τους Ωκεανούς. Θα την τηρήσουμε και με το παραπάνω. Αυτό είναι κάτι, το οποίο θέλω να γίνει σαφές. Περισσότερα προσεχώς για τα θαλάσσια πάρκα. Είναι πολύ σημαντικά πρώτα βήματα σε μια λογική απολύτως συνεπή με τα όσα ήδη έχει πει και με βάση και τους κανόνες τους οποίους σας είπα. Τώρα, για τα «περί μειοδοσίας». Καταρχάς έχει πολύ μεγάλη αξία η δήλωση του ίδιου του κ. Βαληνάκη, ο οποίος στην πραγματικότητα «αδειάζει» τον πρωτοσέλιδο τίτλο που δεν είναι δυστυχώς η πρώτη φορά που βλέπουμε είτε σε ιστοσελίδα είτε σε εφημερίδα, τίτλο που δεν έχει καμία σχέση με τις δηλώσεις του προσώπου στον οποίο αναφέρεται το δημοσίευμα. Μάλιστα, η ίδια ακριβώς εφημερίδα κάνει το ίδιο πράγμα και με εμένα που δήθεν είπα κάτι -πάνω αριστερά- και δεν το έχω πει. Έχω πει το αντίθετο. Αυτό έχει την αξία του. Αξιολογούνται και οι γράφοντες και οι κρίνοντες και όλοι. Τώρα, στα περί μειοδοσίας και προφανώς όχι απαντώντας στον πρώην υφυπουργό, αλλά στα περί μειοδοσίας τα οποία γράφτηκαν, εγώ θα σας πω κάποια τα οποία έχουν γίνει, όχι στα λόγια, στην πραγματικότητα, ευρύτερα στο πεδίο της εξωτερικής πολιτικής. Τα θαλάσσια πάρκα, τα οποία θα έχουν και συνέχεια. Ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός, που κατοχυρώνει τα απώτερα δυνητικά όρια της χώρας με τη σφραγίδα της Ευρώπης. Η επέκταση από τα 6 στα 12 ναυτικά μίλια στο Ιόνιο, η ΑΟΖ με την Αίγυπτο και την Ιταλία. Μεγάλες εταιρείες – κολοσσοί, όπως η Chevron, που έρχονται για μια πολύ συγκεκριμένη και πολύ σοβαρή δουλειά στον τομέα της ενέργειας. Τα εξοπλιστικά προγράμματα, τα οποία αν μας τα έλεγε κανείς πριν από πέντε χρόνια, τα οποία θα τρέχει η Ελλάδα, δεν θα τον πιστεύαμε, πριν από 10 και 15 χρόνια. Ο ρόλος, η θέση της χώρας στις μεγάλες κρίσεις και στην Ευρώπη, ο ρόλος που διαδραμάτισε o Έλληνας Πρωθυπουργός στην αντιμετώπιση της πανδημίας, στο Ταμείο Ανάκαμψης, σε μια σειρά από κρίσεις, στο Ταμείο για την Ευρωπαϊκή Άμυνα, στην εξαίρεση των αμυντικών δαπανών. Όλα αυτά που σας λέω εντελώς συνοπτικά, έχουν γίνει την τελευταία εξαετία, με Πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη και Κυβέρνηση τη Νέα Δημοκρατία. Ας μου πει κάποιος, αν κάποια άλλη Κυβέρνηση έχει κάνει έστω και το 1% αυτών, να έρθουμε να το συζητήσουμε. Με λίγα λόγια, η Κυβέρνηση Μητσοτάκη απαντάει με πράξεις σε όλα αυτά και αφήνει τους βαρύτατους και πολύ επιζήμιους, εθνικά, χαρακτηρισμούς σε κάποιους, πολύ λίγους.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, να σας επαναφέρω στην προηγούμενη ερώτηση για την έκπτωση των «Σπαρτιατών» από τους 300. Ποιος αποφασίζει πόσους βουλευτές θα έχει η Βουλή; Δεν υπάρχει νόμος που να το ρυθμίζει αυτό; Κι αν, επειδή είναι και άλλοι «Σπαρτιάτες», κάποιοι εκ των οποίων στηρίζουν κάποιες φορές και κυβερνητικά νομοσχέδια, αν εκπέσουν κι άλλοι, δηλαδή, μπορεί να πάμε σε μία Βουλή με 290 βουλευτές;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το Σύνταγμα βάζει ως κατώτατο όριο τους 200 βουλευτές στη σύνθεση της Βουλής. Αυτό είναι το μόνο το οποίο περιγράφεται στο Σύνταγμα. Και εδώ πέρα δεν είναι απόφαση ούτε της Βουλής ούτε της Κυβέρνησης, είναι μία δικαστική απόφαση, η οποία έχει ένα σκεπτικό, το οποίο δεν το έχουμε διαβάσει. Δεν έχει έρθει το σκεπτικό της απόφασης για να σας απαντήσω αυτό το οποίο με ρωτάτε. Φαντάζομαι έχει ένα σκεπτικό, όχι φαντάζομαι, είναι δεδομένο ότι η απόφαση θα έχει ένα σκεπτικό, στο οποίο θα καταλήγει γιατί η Βουλή, μέχρι τις επόμενες εκλογές του 2027, θα πρέπει να μείνει με 297  βουλευτές. Αλλά, το ξαναλέω, αυτό είναι κάτι το οποίο το είπε η Δικαιοσύνη, δεν το είπε ούτε η Κυβέρνηση ούτε η Βουλή. Να διαβάσουμε, λοιπόν, το κείμενο της απόφασης, γιατί το λέει αυτό η Δικαιοσύνη και να τοποθετηθούμε επ’ αυτού. Σίγουρα από πριν εμείς λέμε, γιατί τεχνητά προσπάθησε να δημιουργήσει ένα θέμα η αντιπολίτευση, ότι για εμάς ο αριθμός είναι 155, η Κοινοβουλευτική μας Ομάδα και, ασχέτως το τι θα πει το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής, θεωρούμε το όριο σε κρίσιμες ψηφοφορίες και οτιδήποτε το 151. Γιατί, όπως είπα, η ερμηνεία του Συντάγματος, όχι αυτό το οποίο λέει το Σύνταγμα,   η ερμηνεία του Συντάγματος μιλάει για είδη ψηφοφοριών, με βάση το τι συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Συγνώμη, επί μέρους, το πρώτο έχει να κάνει με τη Διάσκεψη των Προέδρων, σ’ αυτές τις ψηφοφορίες σε ποιο όριο θα πάτε και δεύτερον, επειδή πανηγυρίζετε τη νομοθετική ρύθμιση που έφερε αυτά τ’ αποτελέσματα, υπάρχει κάποιο σημείο αυτοκριτικής, γι’ αυτό το κενό στο οποίο οδεύουμε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτοκριτική για μια απόφαση της Δικαιοσύνης; Νομίζω ότι…

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Εφαρμόζοντας το νόμο σας.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, μισό λεπτό, ο νόμος μας μιλάει για το τι μπορεί ν’ αποφασίσει η Δικαιοσύνη, σε περίπτωση που υπάρχει κρυπτόμενος αρχηγός σε ένα κόμμα. Δεν αλλάξαμε το νόμο για την αναπλήρωση των εδρών. Έχουμε ακούσει ότι φταίει ο Μητσοτάκης και η κυβέρνηση για πολλά στη χώρα, στην Ευρώπη, στον κόσμο. Ακόμα και για κλιματικά φαινόμενα μας έχουν κατηγορήσει, αλλά για μια απόφαση Δικαιοσύνης, την οποία ακόμα δεν έχουμε διαβάσει, για ένα σκέλος που εμείς δεν έχουμε κάνει αλλαγή στο νόμο, εμείς το νόμο τον αλλάξαμε, για να μπορεί να συζητηθεί μια προσφυγή, για ένα κόμμα στο οποίο από πίσω φαίνεται το ότι είναι μια εγκληματική οργάνωση. Αυτή είναι η ουσία. Ο τύπος που ακολουθείται για τη σύνθεση της Βουλής είναι αποτέλεσμα μιας κρίσης των δικαστών, την οποία ακόμα δεν την έχουμε διαβάσει. Ας διαβάσουμε, λοιπόν, την κρίση αυτή, να δούμε οι άνθρωποι αυτοί γιατί αποφάσισαν, όπως αποφάσισαν και τότε θα το σχολιάσουμε, αλλά σίγουρα δεν είναι απόφαση της κυβέρνησης. Επίσης, εμείς δεν πανηγυρίζουμε, το ΠΑΣΟΚ πανηγυρίζει από χθες και του θυμίζουμε την πραγματικότητα. Όταν λες είναι μία νίκη του ΠΑΣΟΚ, για κάτι το οποίο έγινε, επειδή νομοθέτησε και με τη δική του ψήφο, αλλά με πρωτοβουλία η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και δεν το λες αυτό, τότε κοροϊδεύεις τον κόσμο, αυτό αναδεικνύουμε.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Και δεν μου απαντήσατε για τις ειδικές πλειοψηφίες, για τις ειδικές ψηφοφορίες.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, αυτό είναι κάτι το οποίο θα το πει το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής, αλλά εμείς δεν θέλουμε να πέσει για την επίτευξη πλειοψηφιών ο πήχης. Για παράδειγμα, αυτό το οποίο λέει η ερμηνεία του Συντάγματος είναι ότι όταν μιλάμε, ας πούμε, για τα δύο τρίτα στην Ολομέλεια της Βουλής, που είναι 200 βουλευτές, η ίδια ερμηνεία που λέει για 151,  λέει ότι εκεί πέφτει από τα 200, όσο βγαίνει, τέλος πάντων, από το 297. Εμείς δεν θέλουμε να μπούμε σε αυτή τη διαδικασία των αριθμών, είναι μια βαριά νομική συζήτηση, σοβαρή συζήτηση. Για εμάς έχει αξία ότι η κοινοβουλευτική μας ομάδα ότι είναι 155 και ο αριθμός, που ίσχυε μέχρι πρότινος 151, ασχέτως το ποια άποψη θα κάνει δεκτή όταν έρθει η ώρα και αν χρειαστεί κάτι τέτοιο, για μας παραμένουν οι αριθμοί αυτοί. Δεν ανοίγουμε εμείς αυτή τη συζήτηση και δεν έχουμε και λόγο να την ανοίξουμε, γιατί έχουμε μια ευρύτατη, σταθερή κοινοβουλευτική πλειοψηφία.

ΧΡ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Περισσότεροι από 200 Έλληνες πολίτες ξεκινούν για τη Γάζα προς την οποία θα βαδίσουν μαζί με ακόμα 2.500 ανθρώπους από ολόκληρο τον κόσμο, με σκοπό να σπάσει ο αποκλεισμός και να παραδοθεί η ανθρωπιστική βοήθεια. Το κράτος του Ισραήλ απέδειξε και με το πλοίο που μετέφερε βοήθεια ότι δεν έχει πρόβλημα να καταπατά το Διεθνές Δίκαιο. Οι πιθανότητες να δεχθούν επίθεση, να φυλακιστούν συμπολίτες μας ή να πάθουν κι ακόμα κάτι χειρότερο, είναι όπως καταλαβαίνετε σημαντικές. Σας ρωτήσαμε 2 Ιουνίου για τους πολίτες που πηγαίνουν στη Γάζα και μας είπατε, μεταξύ άλλων, πως όποτε θα υπάρχει αίτημα και υπάρχει κάποιος σχετικός κίνδυνος, προφανώς πρέπει οι αρμόδιες υπηρεσίες να συνδράμουν και να σπεύδουν για βοήθεια. Το αίτημα εστάλη, η Ελληνική αποστολή έστειλε αίτημα στην κυβέρνηση, εδώ και πολλές μέρες, αλλά δεν απαντήσατε. Και αναφέρουν, μεταξύ άλλων, στο αίτημα ότι αναμένουμε την εξειδίκευση των δικών σας ενεργειών, οι οποίες θα διασφαλίσουν την ασφάλεια και τη μη παρεμπόδιση της ελληνικής αποστολής. Υπάρχει περίπτωση η ελληνική κυβέρνηση να μην πάρει μέτρα προστασίας των πολιτών της;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δύο ξεχωριστά θέματα που εμπεριέχονται στην ερώτησή σας, για την πεζή πορεία για παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας, για το αν θα συνδράμει η Ελλάδα, σε συνέχεια προηγούμενης ερώτησης, η ενημέρωση που έχω από το αρμόδιο υπουργείο «η Ελλάδα θα πράξει τα δέοντα, εφόσον υπάρξουν επίσημα αιτήματα. Στηρίζουμε με κάθε τρόπο και το έχουμε πει σε όλους τους τόνους την παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα και έχουμε τονίσει την ανάγκη για κατάπαυση του πυρός, προκειμένου να δημιουργηθούν διάδρομοι, για να φθάσει η ανθρωπιστική βοήθεια στον άμαχο πληθυσμό». Εφόσον, λοιπόν, όπως μου λέτε, έχει κατατεθεί τέτοιο αίτημα, η Πολιτεία θα συνδράμει συγκεκριμένα με ό,τι χρειαστεί για να προστατευθούν οι πολίτες, οι οποίοι συμμετέχουν σε μια τέτοια βοήθεια προς τη Γάζα. Τώρα, για την κατάληψη του πλοίου στο οποίο αναφερθήκατε, ίσως να προλάβω και άλλες ερωτήσεις, δεν έχουν διευκρινιστεί απολύτως οι όροι υπό τους οποίους συνέβη το περιστατικό. Είναι αναγκαίο να υπάρξει πλήρης διαφάνεια και απόλυτος σεβασμός του Διεθνούς Δικαίου. Το θέμα θα τεθεί και ενώπιον των αρμόδιων οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το κρίσιμο στην παρούσα φάση, πέρα από οποιεσδήποτε συμβολικές ενέργειες, είναι η άμεση κατάπαυση του πυρός, η απρόσκοπτη ροή μεγάλης κλίμακας ανθρωπιστικής βοήθειας και η απελευθέρωση των ομήρων.

ΧΡ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Είπατε δεν έχει διευκρινιστεί, απλά έχει διευκρινιστεί με βεβαιότητα ότι το πλοίο ήταν σε διεθνή ύδατα, μετέφερε ανθρωπιστική βοήθεια, οι άνθρωποι έχουν συλληφθεί, ενώ πήγαν απλά να παραδώσουν πάνες και φαγητό και φάρμακα και η κυβέρνηση Μητσοτάκη, στο πλαίσιο της Προεδρίας του Συμβουλίου Ασφαλείας, υποτίθεται ότι προωθεί το Διεθνές Δίκαιο και την ελεύθερη ναυσιπλοΐα. Θα καταδικάσετε αυτήν την πειρατική ενέργεια του Ισραήλ ή η ελεύθερη ναυσιπλοΐα μας νοιάζει μόνο, όσον αφορά τους εφοπλιστές;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Παρακαλώ, απλά, εδώ είναι για ερωτήσεις για απάντηση και όχι σχολιασμό, αλλά, εν πάση περιπτώσει, για να μην αποφύγω την απάντηση, η Ελλάδα στο πλαίσιο της Προεδρίας της στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών πρωταγωνίστησε στην ψήφιση του μεγαλύτερου και ουσιαστικότερου Ψηφίσματος για τη στήριξη των αμάχων και την παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας, με την υπογραφή 80 χωρών και από κει και πέρα, νομίζω ότι η απάντηση ήταν σαφής. Είμαστε αυτοί, οι οποίοι λέμε ότι θα θέσουμε το θέμα και σε ευρωπαϊκό επίπεδο και μέχρι την πλήρη διευκρίνιση και διαλεύκανση όλων όσων συνέβησαν, καλό είναι να αποφεύγουμε, τουλάχιστον σε κυβερνητικό επίπεδο, σε επίπεδο δικού σας σχολιασμού προφανώς είναι κάτι εντελώς διαφορετικό, βεβαιότητες και κρίσεις.

ΧΡ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Άρα, θα καταδικάσετε το Ισραήλ, ναι ή όχι; Έκανε πειρατική ενέργεια σε διεθνή ύδατα, δεν χρειάζεται διευκρίνηση αυτό.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Πρέπει πρώτα κάτι τέτοιο να αποδειχθεί, πέραν πάσης αμφιβολίας, και μετά να έχουμε μια σχετική τέτοια στάση. Οι κυβερνήσεις δεν συμπεριφέρονται με όρους προβολής ή με όρους δευτερολέπτων. Όταν κάτι είναι σίγουρο, με βάση αυτούς οι οποίοι έχουν τη σχετική αρμοδιότητα, θα υπάρχει και σχετική τοποθέτηση.

ΓΕΩΡΓΙΑ ΣΑΚΚΟΥΛΑ: Θα επιστρέψω λίγο στο θέμα με τους βουλευτές τους 3 που φεύγουν. Υπάρχει μια σαφής διαφοροποίηση σε σχέση με τη χθεσινή σας απάντηση για τους 149. Σήμερα μιλάτε καθαρά για 151 και λέτε ότι ο πήχης για εσάς είναι 155. Βιαστήκατε λοιπόν χθες ή ακούσατε την κριτική της αντιπολίτευσης; Γιατί είδαμε και συγκεκριμένα από το ΚΙΝΗΜΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ να λέει για μια βολική πρόχειρη ερμηνεία από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο.

Π.ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, απλώς η αντιπολίτευση παρουσίασε τη μισή μου απάντηση. Επέμενα και χθες ότι για μας ο πήχης είναι οι 155. Δεν υπάρχει ποτέ περίπτωση μια κυβέρνηση των 155 βουλευτών, των 151 plus βουλευτών εν προκειμένω 155 βουλευτών, να θεωρεί ότι μπορεί να σταθεί με 149. Αυτό το οποίο είπα λοιπόν ήταν αυτό και από εκεί και πέρα με βάση και την επικοινωνία που είχαμε με το υπουργείο εσωτερικών, είναι ότι με βάση τη διατύπωση του Συντάγματος η λογική λέει, αυτή είναι η φράση μου, η λογική λέει ότι πάμε στο 149. Αυτό δεν σημαίνει ότι εμείς επιδιώκουμε το 149, όταν στην ίδια συνέντευξη έχω πει ότι είναι 155. Υπάρχει λοιπόν ερμηνεία του Συντάγματος, η οποία λέει ότι σε αυτό το είδος ψηφοφορίας, όχι στα υπόλοιπα, παραμένει το 300 ως παρονομαστής. Μένει να αποφανθεί η Βουλή, η ίδια η Βουλή, αναλόγως με το αν θα υπάρχει ερώτημα ή όχι, αυτό είναι θέμα της Βουλής, για το 149, 150, αν τεθεί τέτοιο ερώτημα. Εμείς, ασχέτως αυτής της απόφασης, θεωρούμε ότι ο πήχης για μια κυβέρνηση, είναι το 151. Και ο αριθμός που μας ενδιαφέρει εμάς, και το επαναλαμβάνω και χθες, είναι το 155. Αν η αντιπολίτευση είχε διαβάσει ή είχε παρουσιάσει όλη μου την απάντηση, δεν θα είχε κάνει, ένα – δύο κόμματα, αυτόν το χαμό. Όταν κάποιος λέει ότι για μας ο αριθμός είναι 155, δεν λέει ότι είναι το 149. Δεν πάμε να βρούμε 149, παράδειγμα στην ψηφοφορία για την προανακριτική. Δεν θεωρούμε ότι αυτό είναι ο πήχης. Δεν το είπαμε ποτέ αυτό. Η αντιπολίτευση το λέει. Γιατί συμπεριφέρεται και εντάξει, το ΚΙΝΗΜΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ το καταλαβαίνω να συμπεριφέρεται έτσι, αλλά και το ΠΑΣΟΚ  συμπεριφέρεται ως ένα μικρό κόμμα, που παρουσιάζει αποσπασματικά απαντήσεις. Και το ξαναλέω, δεν υπάρχει κανένα τέτοιο θέμα για εμάς. Δεν πρόκειται ποτέ μια κυβέρνηση των 155 βουλευτών να μπει σε αυτή τη λογική.

ΝΟΤΗΣ ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Σε σχέση με τα θαλάσσια πάρκα, εάν η Τουρκία προβεί από την πλευρά της σε μια χωροθέτηση θαλασσίων πάρκων που θεωρεί δικά της, δικαίωμά της να χωροθετήσει, πως αντιδρά η κυβέρνηση;

Π.ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό τώρα είναι μια υποθετική ερώτηση, που πρέπει να ξέρουμε …

ΝΟΤΗΣ ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Υποθετική που διαβάζουμε…

Π.ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι είναι μια υποθετική ερώτηση, αναλόγως το σημείο στο οποίο γίνει κάτι τέτοιο. Αλλά δεν νομίζω ότι έχει νόημα να απαντάμε σε υποθετικές ερωτήσεις. Η Ελλάδα δεν βάζει ποτέ στο τραπέζι ούτε ζητήματα κυριαρχίας ούτε κυριαρχικών δικαιωμάτων ούτε τα διαπραγματεύεται όλα αυτά και το έχει αποδείξει στην πράξη. Αλλά νομίζω ότι δεν μπορούμε να απαντήσουμε για κάτι, χωρίς να ξέρουμε το σημείο, την έκταση, αν θα γίνει, δηλαδή είναι εντελώς υποθετικό, σε όλα τα επιμέρους τα οποία εμπεριέχει αυτό το ερώτημα. Άρα δεν υπάρχει και ασφαλής απάντηση. Είναι δεδομένη η διάθεση της Ελλάδας, ζητήματα κόκκινων γραμμών, ζητήματα κυριαρχίας, όλα όσα τέλος πάντων διαχρονικά υπηρετούν οι ελληνικές κυβερνήσεις, για εμάς στο τραπέζι δεν μπαίνουν.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Ο Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσίαζε τον Χαλίφα Χαφτάρ ως το βασικό σύμμαχο της Ελλάδας απέναντι στο παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο. Όμως πλέον υπάρχει ο κίνδυνος με την ειδική επιτροπή που συγκροτείται να υπάρχει επικύρωση της παράνομης συμφωνίας και από τη βουλή των αντιπροσώπων. Άρα να υπάρχουν πολύ σοβαρές και αρνητικές εξελίξεις. Μάλιστα όπως αποκάλυψε το Documento, ο μεγάλος γιός του Χαφτάρ ήρθε στην Ελλάδα. Υπάρχει κάποια έκφραση μυστικής διπλωματίας, και γενικότερα ποιες κινήσεις θα κάνει η κυβέρνηση για αυτό το μείζον ζήτημα που έχει προκύψει;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Για το ζήτημα το οποίο υπήρξε και μια άτυπη ενημέρωση χθες την οποία επαναλαμβάνω, από το υπουργείο εξωτερικών, ήταν ιδιωτική επίσκεψη, δεν έγινε καμία συνάντηση με εκπρόσωπο της ελληνικής κυβέρνησης ή με οποιοδήποτε στέλεχος του υπουργείου εξωτερικών ή οποιοδήποτε άλλου υπουργείου. Τώρα, κοιτάξτε να δείτε, το τουρκολιβυκό μνημόνιο είναι παράνομο, όπως υπεγράφη το ΄19 και κατατέθηκε στον ΟΗΕ το 2020, δεν παράγει κανένα νομικό αποτέλεσμα, κανένα αποτέλεσμα έναντι τρίτων και δεν έχει και καμία νομική υπόσταση, γιατί η Τουρκία και η Λιβύη δεν έχουν μεταξύ τους αντικείμενες ακτές ούτως ώστε να προχωρήσουν σε μια τέτοια συμφωνία. Άρα είναι κάτι ανυπόστατο και παράνομο. Και αυτό δεν μπορεί να αλλάξει. Από εκεί και πέρα, η Ελλάδα οφείλει να έχει μια διπλωματία ενεργή και με τη Λιβύη για πολύ σημαντικούς εθνικούς λόγους. Ένας εκ των οποίων είναι και το μεταναστευτικό. Αυτή τη στιγμή η προσοχή μας στο μεταναστευτικό είναι κυρίως στραμμένη στο νότο. Εκεί, παρατηρούνται οι περισσότερες ροές, ο μεγαλύτερος κίνδυνος ροών. Είναι δυσχερής η κατάσταση στη Λιβύη. Ο de facto διχασμός που έχει επέλθει στη χώρα δημιουργεί συνθήκες μεγάλης αστάθειας και η Ελλάδα οφείλει για να εξυπηρετήσει τη σταθερότητα και της ευρύτερης περιοχής, αλλά και τα δικά της συμφέροντα, όπως σας τα περιέγραψα. Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι ανοίξαμε την πρεσβεία μας στην Τρίπολη και το προξενείο μας στη Βεγγάζη, πιστεύουμε ότι πρέπει να αποκατασταθεί η ισόρροπη ωφέλιμη επικοινωνία με τις δύο πλευρές, όπως ακριβώς το είπε και σε πρόσφατη τοποθέτησή του ο υπουργός εξωτερικών, ο Γιώργος Γεραπετρίτης και από εκεί και πέρα όμως, αυτό δεν αναιρεί τη θέση τη δική μας, τη θέση του διεθνούς δικαίου για το παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο. Και σε κάθε περίπτωση, εάν φτάσουμε σε αυτό το σημείο, η Ελλάδα έχει όλα τα όπλα, τα νομικά να χρησιμοποιήσει. Αλλά το ξαναλέω, είναι ένα άκυρο, ανυπόστατο και παράνομο μνημόνιο, το οποίο δεν παράγει κανένα νομικό αποτέλεσμα έναντι τρίτων.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Και κάτι συμπληρωματικό. Ο κ. Γεραπετρίτης θα επισκεφθεί τη Λιβύη το επόμενο διάστημα και ενόψει αυτών των εξελίξεων; Γιατί γράφεται αυτό.

Π.ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εφόσον υπάρχει κάτι θα ενημερωθείτε. Δεν έχω κάποια επίσημη ενημέρωση, αλλά φαντάζομαι ότι το πρόγραμμά του είναι δημόσιο όταν βγαίνει και κοινοποιείται.

ΧΡ. ΜΥΤΙΛΙΝΙΟΣ: Χθες το μεσημέρι, κύριε Εκπρόσωπε, είδαμε να εκκενώνεται κατάληψη στο κυλικείο της Ιατρικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ενώ η κατάληψη είχε γίνει αμέσως, την ίδια ημέρα, το πρωί. Θέλω ένα σχόλιο για την αμεσότητα και ένα σχόλιο επίσης, γιατί απ’ ότι πληροφορούμαι υπήρχε και γκράφιτι το οποίο στοχοποιούσε και εσάς προσωπικά.

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Για το τελευταίο δεν έχω κάτι να πω. Κι αν είναι, να σε στοχοποιούν άνθρωποι οι οποίοι κάνουν τέτοια πράγματα και θεωρούν ότι οι δημόσιοι χώρο, δηλαδή οι χώροι οι οποίοι συντηρούνται με τα λεφτά των Ελλήνων φορολογουμένων, τους ανήκουν και παρανομούν με αυτό τον οικτρό τρόπο, σε στοχοποιούν, είναι τιμητικό. Μακάρι να στοχοποιείσαι από τέτοιους ανθρώπους. Από κει και πέρα νομίζω ότι, εδώ αναδεικνύονται δύο πάρα πολύ σοβαρά συμπεράσματα. Το πρώτο είναι ότι, η Ελλάδα από το ’19 και μετά, δεν είναι η Ελλάδα που ήταν μέχρι το ’19. Άμεσα τα αντανακλαστικά της αστυνομίας, έγινε το αυτονόητο, όπως θα γινόταν και γίνεται σε όλους τους υπόλοιπους δημόσιους χώρους. Αν πάει κάποιος να καταλάβει μία κλινική ενός νοσοκομείου, θα σταματήσει όλο αυτό μέσα σε λίγα λεπτά, σε λίγες ώρες. Άρα το γεγονός της άμεσης επέμβασης, νομίζω ότι για την Ελλάδα είναι άξιο αναφοράς. Πρέπει να φτάσουμε στο σημείο να μην το συζητάμε καν. Και το δεύτερο, επειδή όλο αυτό ξεκίνησε και, απ’ ότι διαβάσαμε σήμερα, και από ενημέρωση των φοιτητών, φαίνεται ποιο είναι το υγιές: το μεγάλο κομμάτι της φοιτητικής κοινότητας. Οι πολλοί φοιτητές, αυτοί οι οποίοι επιλέγουν να σπουδάζουν και να μην φωνάζουν χωρίς συγκεκριμένα αιτήματα, που επιλέγουν να σέβονται το πανεπιστήμιό τους, τα λεφτά τα οποία πληρώνουν και οι γονείς τους για να σπουδάζουν, είναι πολύ περισσότεροι και επιτέλους ζουν σε μία χώρα που τους ακούει. Και όταν ζητάνε το αυτονόητο, να προστατεύσει το κράτος το πανεπιστήμιό τους, το κράτος το κάνει. Γιατί πολλές άλλες γενιές φοιτητών, για πολλές δεκαετίες στα δημόσια πανεπιστήμια που σπουδάσαμε, έβλεπαν ένα κράτος να μην τους ακούει και όταν αποφάσιζαν κάποιοι λίγοι μπάχαλοι, παραβατικοί και μάλιστα απ’ ότι καταλαβαίνω που δεν έχουν και καμία σχέση πολλές φορές με τα ίδια τα πανεπιστήμια, να τους στερούν εξάμηνα, το κράτος έκανε ότι δεν έβλεπε. Άρα αυτό, ναι, είναι μία σημαντική αλλαγή πάνω στην οποία πρέπει να χτίσουμε και να συνεχίσουμε να κάνουμε το αυτονόητο.

 

ΧΡ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Αυτή τη στιγμή το Ισραήλ κρατάει στις φυλακές του μία ευρωβουλεύτρια. Η Λίμα Χασάν έκανε το έγκλημα να επιβαίνει σε ένα πλοίο με ανθρωπιστική βοήθεια. Την απήγαγαν μαζί με τους ένδεκα άλλους ανθρώπους σε διεθνή ύδατα, όπως αναφέραμε. Μιας και αυτοπροσδιορίζεστε ως η ευρωπαϊκή δύναμη της χώρας, μένουμε Ευρώπη κ.λπ. και καθώς έχετε άριστες σχέσεις με το καθεστώς του Ισραήλ, κάνατε κάποια επικοινωνία με τον Νετανιάχου για να σταματήσει η παράνομη κράτηση;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Για το ζήτημα του συγκεκριμένου πλοίου, νομίζω σας απάντησα και σε δεύτερη ερώτησή σας και μέχρι το σημείο της πλήρους διαλεύκανσης νομίζω, ότι δεν έχουμε και κάτι περισσότερο να πούμε και ήμουν συγκεκριμένος και για το τι θα κάνουμε και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αλλά, επειδή, ξέρετε, μέχρι να δούμε ακριβώς τι συνέβη, αυτό το οποίο μπορώ να σας πω είναι ότι πρέπει λίγο να μετράμε τις λέξεις, γιατί υπάρχουν όμηροι και μάλιστα και μωρά παιδιά από τη Χαμάς, τους οποίους βασικά κρατάει η Χαμάς από το Ισραήλ και πάρα πολλοί βέβαια άμαχοι και στις δύο πλευρές οι οποίοι κινδυνεύουν, νομίζω ότι πρέπει λίγο να –νομίζω εγώ, ο καθένας κάνει ότι πιστεύει- είμαστε προσεκτικοί με τις διατυπώσεις μας σε κάθε περίπτωση μένω στις προηγούμενές μου απαντήσεις όπως προκύπτουν από την επίσημη ενημέρωση και δεν έχω κάτι άλλο να προσθέσω.

 

ΧΡ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Άρα μέχρι να διαλευκανθεί, μία ευρωβουλεύτρια θα σαπίζει στα κελιά του Ισραήλ και εμείς θα περιμένουμε να διαλευκανθεί;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ήμουνα σαφής στις προηγούμενές μου απαντήσεις. Δεν έχω κάτι να προσθέσω.

Γ. ΣΚΙΝΤΖΗ:   Κύριε Εκπρόσωπε, διαβάζουμε στην εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, για ένα θέμα που αφορά σε διάταξη, όπως αναφέρει η εφημερίδα, που προωθεί το Υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου οι εταιρίες πετρελαιοειδών να είναι συνυπεύθυνες για τον έλεγχο των πρατηρίων για το σύστημα εισροών – εκροών. Θέλω να σας ρωτήσω αν ισχύει κάτι τέτοιο και τελικά ποιος θα ελέγχει τους ελέγχοντες;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, είναι στις προθέσεις του Υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ να προβούν σε μια τέτοια νομοθετική πρωτοβουλία αυστηροποίησης των προστίμων, που θα φτάνουν μέχρι και αφαίρεση της αδείας των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών, εφόσον δεν τηρούν τα μέτρα δέουσας επιμέλειας σε σχέση με τα πρατήρια καυσίμων με τα οποία συναλλάσσονται. Αυτό θα γίνει με σχετική διάταξη που θα προβλέπει έναν πολλαπλασιασμό των υφιστάμενων προστίμων και σε περίπτωση υποτροπής μέχρι και την αφαίρεση αδείας. Προσεχώς περισσότερες λεπτομέρειες από το Υπουργείο Οικονομικών και την ΑΑΔΕ.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, πριν από λίγες ημέρες έγινε γνωστό πως η χώρα μας καταδικάστηκε για την παράλειψη να ενημερώσει τα σχέδια για τη διαχείριση κινδύνων πλημμύρας στα 14 διοικητικά διαμερίσματα της χώρας. Γιατί πρέπει πρώτα να υπάρξει καταδίκη για να ολοκληρωθεί αυτό το πρότζεκτ;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε να δείτε, δυστυχώς υπάρχουν πάρα πολλά ζητήματα που για δεκαετίες, όχι για χρόνια είχανε μείνει πίσω. Αυτό που μπορώ να σας πω εγώ είναι ότι είμαστε η πρώτη Κυβέρνηση που σε ευρύτερα τέτοια θέματα, όχι μόνο σε ζητήματα τέτοιων σχεδίων, αλλά και αντιπυρικής προστασίας, έχουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο και προχωράμε σε παραδοτέα, με την μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα. Το αρμόδιο Υπουργείο, με βάση και τις πρωτοβουλίες που θα πάρει και το προσεχές χρονικό διάστημα και όσα έχουν γίνει μέχρι σήμερα, θα δώσει και πιο αναλυτικές απαντήσεις.

Α.ΚΟΤΖΑΙ:   Κύριε Εκπρόσωπε, όπως αποκάλυψε το Documento, είναι τέτοιο το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, που κάποιοι έπαιρναν επιδοτήσεις, βαφτίζοντας ακόμη και το παλιό στρατιωτικό αεροδρόμιο του Αγρινίου ως καλλιεργήσιμο χώρο. Το θέμα είναι ότι τρεις πρόεδροι το κάλυπταν και έδιωξαν τον υπάλληλο που το αποκάλυψε. Τι έχετε να σχολιάσετε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Έχουμε απαντήσει. Έχει δύο διαστάσεις. Η μία είναι η διάσταση  ευρύτερα των αγροτικών επιδοτήσεων και των ενισχύσεων που είναι μια πολύ «πονεμένη» ιστορία για τις τελευταίες δεκαετίες στη χώρα, όχι μόνο των τελευταίων ετών και βάζουμε επιτέλους ένα τέλος και με την πρωτοβουλία να περάσει στην ΑΑΔΕ, μια ανεξάρτητη Αρχή που κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει, ούτως ώστε κάθε ευρώ να πηγαίνει σε αυτούς που πραγματικά το δικαιούνται και είναι και η διάσταση της διερεύνησης ποινικών ευθυνών, όπου εκεί είναι δουλειά της Δικαιοσύνης χωρίς εξαιρέσεις, όπου θεωρεί ότι συνέβη κάτι το οποίο είναι μεμπτό, σε οποιοδήποτε υπηρεσιακό παράγοντα ή άνθρωπο του πρωτογενούς τομέα, να το πράξει. Αλλά εμείς δεν μπορούμε να υποκαταστήσουμε τη δουλειά της Δικαιοσύνης, ούτε μπορούμε να βγάλουμε αποφάσεις από μια συνέντευξη ή μια ενημέρωση, όπως αυτή σε εσάς.

Χ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ:   Είπατε για τον ΣΥΡΙΖΑ πως προχώρησε σε εξαπάτηση των πολιτών, όπου το «ΟΧΙ» του δημοψηφίσματος έγινε «ΝΑΙ». Αν το να εφαρμόζετε το «ΝΑΙ» στο Μνημόνιο συνιστά εξαπάτηση προς το 61% του ελληνικού λαού, τότε εσείς που ψηφίσατε μαζί με τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ αυτό το Μνημόνιο 40 μέρες αφού ο ελληνικός ψήφισε το αντίθετο, αναγνωρίζετε ότι συμβάλατε στην εξαπάτηση μαζί με τον ΣΥΡΙΖΑ;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Νομίζω, μάλλον, μάλλον αστειεύεστε. Εμείς το γεγονός  ότι κρατήσαμε την Ελλάδα στην Ευρώπη, μαζί με τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, είναι μια από τις στιγμές, που ενώ είμασταν πολύ αντιδημοφιλείς για μια χρονική περίοδο, μας κάνει να είμαστε υπερήφανοι, γιατί σκεφτήκαμε το παρόν και το μέλλον αυτής της χώρας. Εξαπάτηση είναι να λες άλλα το πρωί και άλλα το βράδυ. Όχι να λες τα ίδια. Νομίζω ότι αυτό το οποίο με ρωτάτε ξεπερνάει τα όρια της λογικής, ο συλλογισμός, αν μου επιτρέπετε και είναι μια από τις χαρακτηριστικές περιπτώσεις που αναδεικνύεται η απόλυτη αντίφαση και κοροϊδία από τη μία και η απόλυτη συνέπεια από την άλλη. Κοινή λογική.

ΧΡ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Το αντίθετο ψήφισε πάντως ο λαός από τη Βουλή.

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το ξαναλέω, ότι εμείς είχαμε μια ξεκάθαρη θέση υπέρ της παραμονής της χώρας στην Ευρώπη και εφόσον μας δόθηκε η δυνατότητα να κρατήσουμε τη χώρα στην Ευρώπη, το κάναμε και θα το κάνουμε άλλες εκατό φορές, αν μας δινόταν μια τέτοια δυνατότητα.

 

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να ρωτήσω σχετικά, εντός όμως της λογικής. Είπατε πως τότε συμβάλλατε στην παραμονή της χώρας στην Ευρώπη. Θα λέγατε ότι στα έξι χρόνια διακυβέρνησής σας, βάσει των οικονομικών και άλλων δεικτών, η χώρα συγκλίνει με την υπόλοιπη Ευρώπη ή αποκλίνει;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Συγκλίνει και με το παραπάνω. Έχει ακόμα μεγάλη απόσταση να καλύψει όμως. Η χώρα μας είναι σταθερά στις τρεις πρώτες θέσεις στον ρυθμό αύξησης του κατά κεφαλήν ΑΕΠ, του πραγματικού κατά κεφαλήν ΑΕΠ, δηλαδή, αν συνυπολογίσει κανείς και τις δαπάνες. Η χώρα μας είναι η πρώτη χώρα της Ευρώπης, η πρώτη χώρα σε ρυθμό αύξησης της απασχόλησης, 500.000 νέες θέσεις εργασίας, μισό εκατομμύριο δουλειές. Χαμηλότερη ανεργία των τελευταίων 17 ετών. Η χώρα μας είναι στις πρώτες θέσεις, και κάποιες χρονιές και πρώτη όπως το 2023, και σταθερά στις πρώτες πέντε θέσεις στις άμεσες ξένες επενδύσεις με βάση τα επίσημα στοιχεία της Εurostat. Η χώρα μας είναι στις τρεις πρώτες θέσεις των εξαγωγών. Άρα, μια χώρα η οποία σε πολύ βασικούς δείκτες έχει καταφέρει να είναι στις πρώτες θέσεις της Ευρώπης, προφανώς μειώνει την απόσταση με την Ευρώπη. Σε πάρα πολλούς τομείς, όπως το διαθέσιμο εισόδημα, έχουμε μεγάλη απόσταση ακόμα να διανύσουμε, να λέμε όλη την πραγματικότητα. Αλλά σύγκλιση είναι αυτό, είναι ο ορισμός της σύγκλισης και ταυτόχρονα, ξεκάθαρη υποχρέωση να τρέξουμε ακόμη περισσότερο για να μειώσουμε και άλλο το χάσμα σε κάποιους δείκτες, όπως το διαθέσιμο εισόδημα.

 

Γ. ΣΑΚΚΟΥΛΑ: Ήθελα να σας ρωτήσω, είχατε φέρει μια διάταξη που θα επέτρεπε σε αυτοδιαχειριζόμενους ραδιοφωνικούς σταθμούς, αν δεν κάνω λάθος, να μπορούν να αλλάξουν ιδιοκτησιακό καθεστώς. Τελικά αυτή η διάταξη αποσύρθηκε, ενώ, από ό,τι μαθαίνουμε από τα ρεπορτάζ των συναδέλφων που το καλύπτουν, υπήρχαν αντιδράσεις από την Ένωση Ιδιοκτητών Ραδιοφωνικών Σταθμών. Ήταν λάθος εξ’ αρχής η ρύθμιση και την αποσύρατε εντελώς; Ποια ήταν η στόχευσή της; Τέλος πάντων, γιατί αποσύρθηκε;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η διάταξη αυτή ήταν προς δημόσια διαβούλευση, αυτή είναι και η έννοια της δημόσιας διαβούλευσης. Και η διάταξη αυτή, μετά τη διαβούλευση που έγινε και τις ενστάσεις που ετέθησαν από το αρμόδιο όργανο των ραδιοφωνικών σταθμών, την Ένωση Ιδιοκτητών Ραδιοφώνων Ελλάδος, απεσύρθη και θα συμπεριληφθεί μια συνολική ρύθμιση του ραδιοφωνικού τοπίου τους επόμενους μήνες σε ένα νομοσχέδιο που θα έρθει, έχοντας την τιμή, τη σχετική νομοθετική αρμοδιότητα, εντός του 2025, μετά το φθινόπωρο. Είναι μια σειρά από εκκρεμότητες που θέλουμε να επιλύσουμε, που έχουν μείνει για πάρα πολλά χρόνια σε αυτή τη χώρα, μια εκ των οποίων είναι και η μόνιμη αδειοδότηση ραδιοφωνικών σταθμών. Εκεί, λοιπόν, υπήρξαν κάποιες ενστάσεις στους αυτοδιαχειριζόμενους ραδιοφωνικούς σταθμούς από την Ένωση Ιδιοκτητών Ραδιοφώνων Ελλάδος. Ο στόχος, λοιπόν, ποιος είναι; Στο νομοσχέδιο αυτό, το οποίο ελπίζουμε να ψηφιστεί εντός των επόμενων μηνών από τη Βουλή, από τους βουλευτές του ελληνικού Κοινοβουλίου, θα ρυθμίσει όλα τα ζητήματα και των συγκεκριμένων ραδιοφωνικών σταθμών, ούτως ώστε να έχουν μια άδεια μόνιμου χαρακτήρα με την ισχύ που έχουν όλες οι μόνιμες άδειες για ένα δηλαδή συγκεκριμένο χρονικό διάστημα που θα αποφασιστεί από τη Βουλή.

 

ΧΡ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Στο θλιβερό περιστατικό στο Τζάνειο, ο νοσηλευτής που έκανε το λάθος φαίνεται ότι εργαζόταν 16ωρο στις 24 ώρες, με βάση τις καταγγελίες. Όπως γνωρίζετε, αυτό είναι επικίνδυνο και παραβιάζεται και η ευρωπαϊκή οδηγία. Επίσης, με βάση τις καταγγελίες, υπήρχαν τρεις νοσηλευτές για 40 ασθενείς. Οι νοσηλευτές μας εξαντλούνται και έτσι πεθαίνουν άνθρωποι. Θα κάνετε κάτι γι’ αυτό; Θα προσλάβετε νοσηλευτές;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχουμε αυξήσει το ιατρονοσηλευτικό προσωπικό κατά 10%, παρά τις αποχωρήσεις που είχαμε τα τελευταία χρόνια. Έχουμε αυξήσει τις απολαβές. Προφανώς χρειάζεται περισσότερο και στους υπηρετούντες μάλιστα ιατρούς, πολύ περισσότερο σε περιοχές που είναι απομακρυσμένες και δύσβατες. Τηρείται απολύτως το ωράριο που προβλέπει ο νόμος σε όλα τα νοσοκομεία. Δεν υπάρχει ζήτημα παραβίασης του ωραρίου και οι ώρες ξεκούρασης. Για το συγκεκριμένο το οποίο λέτε, δεν έχει έρθει σε γνώση μου κάποια επίσημη καταγγελία. Εφόσον υπάρχει, θα σας μεταφέρω απάντηση από το αρμόδιο Υπουργείο.

 

ΧΡ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Άρα, είτε τηρείται είτε λένε ψέματα οι γιατροί, η ΕΙΝΑΠ που είπε ότι δούλευε 16 ώρες και αυτό είναι παράνομο…

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εφόσον, σας λέω, υπάρχει επίσημη καταγγελία, θα ρωτήσω το Υπουργείο τι απαντά και η Διοίκηση του νοσοκομείου στην καταγγελία αυτή για να δούμε τελικά τι συμβαίνει.

 

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών για την αξιολόγηση, κατήγγειλε με ανακοίνωσή της πως αξιολογούνται πλήθος από ανύπαρκτες Υπηρεσίες Δόμησης. Είναι μια αληθής καταγγελία; Έγινε κάποιο λάθος ή είναι δείγμα προχειρότητας της αξιολόγησης;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Για ποια διαδικασία λέτε, για τους πολίτες, αξιολόγηση από τους πολίτες;

 

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ναι.

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, δεν ισχύει αυτό που ειπώθηκε. Εδώ προφανώς αναφέρεστε στο ζήτημα των Υπηρεσιών Δόμησης που κάποιοι Δήμοι έχουν κοινή Υπηρεσία. Δηλαδή, υπάρχουν Δήμοι όπου η αντίστοιχη Υπηρεσία της Πολεοδομίας είναι σε όμορο Δήμο. Το σύστημα είναι έτσι φτιαγμένο, ούτως ώστε, όταν απαντάς, γιατί απαντάς με βάση τον ταχυδρομικό σου κώδικα, αυτό είναι το κριτήριο, άρα σε ποια περιοχή μένεις. Όταν απαντάς, λοιπόν, για μια Υπηρεσία, η απάντησή σου καταλογίζεται στην πλησιέστερη σε εσένα Υπηρεσία. Αν δηλαδή ο Δήμος που διαμένεις δεν έχει τέτοια Υπηρεσία, αλλά εξυπηρετείσαι από την αντίστοιχη Υπηρεσία ενός όμορου Δήμου, η ψήφος που θα βάλεις, δηλαδή ο βαθμός που θα βάλεις, πιάνει για την Υπηρεσία που εξυπηρετεί την περιοχή στην οποία μένεις. Είναι προφανές αυτό. Αν δηλαδή μια ΥΔΟΜ εξυπηρετεί κατοίκους τριών Δήμων, οι απαντήσεις των κατοίκων αυτών των Δήμων για τον βαθμό που βάζουν καταλογίζονται, λαμβάνονται υπόψη για τη συγκεκριμένη Υπηρεσία.

 

ΧΡ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Σε συνέχεια αυτών που αναφέρετε για την Υγεία. Είναι μια εξειδικευμένη ερώτηση, επομένως σας την κάνουμε, προκειμένου να υπάρξει ενημέρωση ενδεχομένως σε επόμενη ενημέρωση. Υπάρχει μια πολύ σοβαρή καταγγελία που έχει κατατεθεί στην τηλεόραση για ένα από τα μεγαλύτερα νοσοκομεία της χώρας: Τον Αύγουστο του 2023 η Διοίκηση του Νικαίας ζήτησε να προκηρυχθούν οι τρεις κενές θέσεις αναισθησιολόγων, τον Σεπτέμβριο του ΄23 πήγε στο Υπουργείο αυτό το αίτημα. Σήμερα δεν έχουν καν προκηρυχθεί αυτές οι τρεις θέσεις και είναι συνολικά έξι οι κενές θέσεις, έχουν διπλασιαστεί. Θα θέλαμε, αν μπορείτε, να έχετε μια ενημέρωση για να δούμε εάν όντως ισχύει αυτή η καταγγελία.

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Βεβαίως. Θα επανέλθουμε όταν μας απαντήσει το Υπουργείο.

 

Σας ευχαριστώ πολύ.