Καλό μεσημέρι και καλή εβδομάδα,
Σήμερα, ο Πρωθυπουργός μεταβαίνει στην Νέα Υόρκη για να μετάσχει στις εργασίες και τις επαφές της 80ής Εβδομάδας Υψηλού Επιπέδου της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα απευθύνει την ομιλία του ενώπιον της Γενικής Συνέλευσης την Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου, ενώ το πρωί της ίδιας ημέρας θα έχει συνάντηση με τον γενικό γραμματέα του ΟΗΕ Antonio Guterres.
Στην ομιλία του ο Πρωθυπουργός θα αναφερθεί στο ρευστό διεθνές και περιφερειακό γεωπολιτικό περιβάλλον που διαμορφώνεται, στη θέση της Ελλάδας ως πυλώνα σταθερότητας μέσα σε αυτό, καθώς και στις προκλήσεις και στους κινδύνους από την Ουκρανία μέχρι τη Μέση Ανατολή.
Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στη Νέα Υόρκη ο Πρωθυπουργός θα έχει ακόμα συναντήσεις με σειρά επενδυτών, καθώς και με εκπροσώπους μεγάλων εταιρειών που δραστηριοποιούνται, μεταξύ άλλων, στους τομείς της ενέργειας, της άμυνας και της φαρμακοβιομηχανίας.
Στο πλαίσιο της συμμετοχής του στην εβδομάδα Υψηλού Επιπέδου της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα έχει συναντήσεις με ηγέτες, μεταξύ των οποίων: με τον Πρόεδρο της Κύπρου Νίκο Χριστοδουλίδη, με τον Πρόεδρο της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, με τον Πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν Ιλχάμ Αλίεφ, με τον Πρόεδρο της Υεμένης Ρασάντ Αλ Αλίμι, με τον Πρίγκιπα-Διάδοχο του Κουβέιτ, Σεΐχη Σαμπάχ Αλ-Καλίντ Αλ-Σαμπάχ, με τον μεταβατικό Πρόεδρο της Συρίας Άχμεντ Αλ Σαράα (Τετάρτη, 24 Σεπτεμβρίου).
Ο Πρωθυπουργός, θα έχει ακόμα, όπως κάθε χρόνο, συναντήσεις με εκπροσώπους μεγάλων αμερικανο-εβραϊκών οργανώσεων.
Η Ελλάδα αποτελεί σημαντικό παράγοντα στις εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή, της Ανατολικής Μεσογείου δημιουργώντας συνθήκες ασφάλειας και χάρη στην εξωτερική πολιτική της Κυβέρνησης, «μεγαλώνει», προστατεύει τα σύνορά της, διευρύνει τις στρατηγικές της συμμαχίες και αναδεικνύεται ως μια δύναμη σταθερότητας σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.
—-
Η Moody’s διατήρησε την αξιολόγηση της Ελλάδας στην επενδυτική βαθμίδα Baa3.
Το γεγονός ότι ένας από τους μεγάλους, διεθνείς οίκους αξιολόγησης επιβεβαιώνει τη σταθερότητα της ελληνικής οικονομίας και την αναπτυξιακή της πορεία, εν μέσω κρίσεων και αναταράξεων, αποτελεί απάντηση σε όλους όσοι επιχειρούν να εμφανίσουν τη χώρα ότι είναι στο «χείλος του γκρεμού».
Η Ελλάδα βαδίζει στο δρόμο της υπευθυνότητας, που αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για να επιστρέψουμε στους πολίτες όσα στερήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια.
——
Αύξηση κατά 12,5% εμφάνισαν τα έσοδα από τον τουρισμό στο επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου φθάνοντας τα 12,1 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας.
-Τον Ιούλιο του 2025, το πλεόνασμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών υπερδιπλασιάστηκε (αύξηση κατά 728,5 εκατ. ευρώ) έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2024 και διαμορφώθηκε σε 938,4 εκατ. ευρώ.
-Μόνο τον Ιούλιο οι ταξιδιωτικές εισπράξεις κατέγραψαν ιστορικό ρεκόρ πάνω από 4,5 δισ. ευρώ. Σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2024, οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών αυξήθηκαν κατά 6,4% και οι σχετικές εισπράξεις κατά 15%.
Τα παραπάνω στοιχεία αποτελούν ιστορικό ρεκόρ, καθώς στο επτάμηνο (Ιανουάριος – Ιούλιος 2025) οι ταξιδιωτικές εισπράξεις ανήλθαν σε 12,2 δισ. ευρώ και σε σχέση με την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2024, οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών αυξήθηκαν κατά 2,6% και οι σχετικές εισπράξεις κατά 12,5%.
Η ανθεκτικότητα και η δυναμική του ελληνικού τουρισμού, σε ένα ιδιαίτερα ασταθές διεθνές περιβάλλον, γεμάτο γεωπολιτικές και οικονομικές προκλήσεις, καθιστά τον κλάδο έναν καθοριστικό μοχλό ανάπτυξης.
—-
Από σήμερα ξεκινούν τα «ζωντανά» μαθήματα του Ψηφιακού Φροντιστηρίου. Η πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, η οποία εντάσσεται στον ευρύτερο ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης, προσφέρει δωρεάν, ισότιμη και υψηλής ποιότητας υποστήριξη σε όλους τους μαθητές Λυκείου, όπου κι αν βρίσκονται, για την προετοιμασία τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Έτσι, λοιπόν, το Ψηφιακό Φροντιστήριο:
- Συνεχίζει τα «ζωντανά» μαθήματα για τα περισσότερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα ΓΕΛ, ΕΠΑΛ και ειδικών μαθημάτων.
- Εμπλουτίζει την πλατφόρμα ασύγχρονης υποστήριξης με νέες ασκήσεις, επαναλήψεις και βίντεο υψηλής ποιότητας.
- Διατηρεί τη διδασκαλία από έμπειρους εκπαιδευτικούς που συνδυάζουν σύγχρονες τεχνικές και τεχνολογίες e-learning.
- Διευρύνει την προσβασιμότητα για μαθητές με ειδικές μαθησιακές ανάγκες, εξασφαλίζοντας υλικό και υποστήριξη προσαρμοσμένα στις απαιτήσεις τους.
- Στοχεύει στη δημιουργία κοινότητας μάθησης, όπου μαθητές και καθηγητές συνεργάζονται, ανταλλάσσουν ιδέες και ενισχύουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες.
Η περσινή χρονιά κατέγραψε 3.500 ώρες ζωντανών διαδικτυακών μαθημάτων 45λεπτης διάρκειας, τα οποία παρέχονταν και στη νοηματική γλώσσα και υποτιτλίζονταν για πλήρη προσβασιμότητα.
Συνολικά, 146.000 μαθητές από την Ελλάδα, την Κύπρο και το εξωτερικό παρακολούθησαν τα μαθήματα του Ψηφιακού Φροντιστηρίου, ενώ σημαντικός αριθμός απόφοιτων παλαιότερων ετών, απέκτησε την δυνατότητα να παρακολουθήσει τα μαθήματα, για την επιτυχή συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις.
Η δωρεάν πρόσβαση στο πλούσιο ψηφιακό υλικό (επαναληπτικές ασκήσεις, διαγωνίσματα προσομοίωσης, διαδραστικά τεστ) και η ίση εκπαιδευτική ευκαιρία για μαθητές απομακρυσμένων περιοχών αποτέλεσαν καθοριστικούς πυλώνες επιτυχίας.
——
Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, σε συνέχεια των μέτρων που έχει ήδη λάβει, ενισχύει τις Περιφέρειες στη μάχη κατά της ευλογιάς στα αιγοπρόβατα, με 81 κτηνιάτρους και 72 λοιπά επιστημονικά στελέχη της κτηνιατρικής του Υπουργείου.
Αυτοί οι 153 θα βρεθούν, άμεσα, στις Περιφέρειες που πλήττονται (υποστηρίζοντας το έργο των αρμόδιων ΔΑΟΚ), προκειμένου να συμβάλλουν στους ελέγχους, στην επιτήρηση των ζώων και στην εφαρμογή των μέτρων πρόληψης. Παράλληλα, από σήμερα τίθενται σε λειτουργία 17 απολυμαντικοί σταθμοί (μέχρι σήμερα λειτουργούσαν πέντε), σε κομβικά σημεία οδικών αξόνων της Θεσσαλίας, ενισχύοντας, σημαντικά, την άμυνα απέναντι στη διασπορά της νόσου.
Ανάλογο σχέδιο κατά της ευλογιάς εφαρμόζεται σε όλες τις Περιφέρειες που πλήττονται από τη ζωονόσο.
Υπενθυμίζεται ότι από την πρώτη ημέρα εμφάνισης της ευλογιάς, στις 20 Αυγούστου 2024, τέθηκαν σε εφαρμογή τα μέτρα που προβλέπονται στον σχετικό Ευρωπαϊκό Κανονισμό, ενώ η Κυβέρνηση έχει σταθεί στο πλευρό των κτηνοτρόφων με αποζημιώσεις που ξεπερνούν κάθε άλλη χώρα της ΕΕ -έως 250 ευρώ ανά ζώο, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 95 ευρώ.
Το πακέτο στήριξης καλύπτει τόσο τους κτηνοτρόφους που έχασαν ζωικό κεφάλαιο όσο και όσους επλήγησαν έμμεσα, από την αλυσίδα επιπτώσεων στην παραγωγή και τις ζωοτροφές.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Ν. ΧΙΔΙΡΟΓΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, είναι σε εξέλιξη η απεργία πείνας του πατρός ενός εκ των θυμάτων της φοβερής τραγωδίας των Τεμπών. Όλα τα κόμματα της Αντιπολίτευσης έχουν τοποθετηθεί σχετικά. Το σχόλιό σας παρακαλώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Επαναλαμβάνω αυτό το οποίο είπα και στην τελευταία ενημέρωση πολιτικών συντακτών γιατί κάποια Μέσα επέλεξαν να παρουσιάσουν το δεύτερο μισό της απάντησής μου. Ξεκινώ όπως ξεκίνησα και την προηγούμενη φορά σε ανθρώπινο επίπεδο, δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην συγκλονίζεται με τον αγώνα ενός πατέρα που έχει χάσει το παιδί του. Ο πατέρας αυτός, όπως και ο κάθε άνθρωπος που έχει χάσει τον δικό του άνθρωπο, και σε επίπεδο διεκδίκησης και σε καθαρά ανθρώπινο επίπεδο, έχει δικαίωμα να υποβάλλει το οποιοδήποτε αίτημα επιθυμεί. Άρα, σε ανθρώπινο επίπεδο, χωρίς να κοιτάμε τα κόμματα, χωρίς να κοιτάμε αν είμαστε στην Κυβέρνηση, αν δεν είμαστε, δεν μπορεί παρά να μην είμαστε στο πλευρό ενός πατέρα. Έτσι; Αυτό το λέω και το ξαναλέω, γιατί άκουσα και κάποιους δημοσιογράφους που έλεγαν, εντάξει, ας δίναμε μια απάντηση σε αυτό το επίπεδο, ενώ έχει δοθεί ήδη αυτή η απάντηση – αλίμονο αν δεν δίναμε αυτή την απάντηση ως άνθρωποι. Και να πω και ότι αν δεν έχεις περάσει αυτή την απόλυτη τραγωδία, δεν μπορείς καν να διανοηθείς πώς μπορεί να νιώθει ο οποιοσδήποτε πατέρας, όχι μόνο οι συγγενείς των θυμάτων των Τεμπών, που έχει χάσει το παιδί του σε ένα δυστύχημα, έχει χάσει το παιδί του σε μια τραγωδία, μια εκ των οποίων είναι και το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών. Δεύτερο επίπεδο, επί του αιτήματος, όταν υποβληθεί και με τον τρόπο που θα υποβληθεί, όπως, τέλος πάντων, διατυπώνεται. Είναι αποκλειστική αρμοδιότητα της Δικαιοσύνης. Δεν έχει καμία δουλειά ούτε η Κυβέρνηση, ούτε η Αντιπολίτευση να παρέμβει σε μία απόφαση που είναι της Δικαιοσύνης. Έχουμε διάκριση των εξουσιών και δεν μπορούμε να μπούμε σε αυτή την διαδικασία παρέμβασης. Και πάμε και σε πολιτικό επίπεδο. Σπεύδω να διαχωρίσω ξανά, όχι για εσάς και για την πλειονότητα των δημοσιογράφων, αλλά για κάποιους πονηρούς που μετατρέπουν απαντήσεις μας και απαντήσεις μου κατά των κομμάτων σε δήθεν απαντήσεις κατά των συγγενών, ότι δεν αναφέρομαι στους συγγενείς, αναφέρομαι στα κόμματα. Και απευθύνω δύο ρητορικές ερωτήσεις. Τι μας ζητάνε τα κόμματα και συνολικά όσοι ανήκουν στο πολιτικό σύστημα και έχουν δημόσιες παρεμβάσεις; Να παρέμβουμε στη Δικαιοσύνη; Ας βγουν να το πουν καθαρά. «Ζητάμε από την Κυβέρνηση να παρέμβει στη Δικαιοσύνη», με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τη Δημοκρατία μας. Και δεύτερο ερώτημα, πάλι στο πολιτικό σύστημα, για να μην έχουμε παρεξηγήσεις, και όχι στους συγγενείς. Ποιοι δεν θέλουν να ξεκινήσει η δίκη; Δεδομένου του γεγονότος ότι επ’ ακροατηρίω, δηλαδή κατά τη διαδικασία στο ακροατήριο, μπορεί να υποβληθεί το οποιοδήποτε αίτημα. Υπάρχει μέρος του πολιτικού συστήματος της Αντιπολίτευσης που δεν θέλει να ξεκινήσει γρήγορα η δίκη; Εύκολες οι απαντήσεις και στα δύο ερωτήματα, αλλά οφείλουμε να τις θέσουμε.
ΝΟΤ. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Καλησπέρα, κύριε Υπουργέ. Τι να περιμένει η Ελλάδα, ο μέσος Έλληνας, και τι να μην περιμένει από την αυριανή συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον Τούρκο Πρόεδρο;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Από κάθε επαφή, διεθνή επαφή, από κάθε ενέργεια του Πρωθυπουργού, του Υπουργού Εξωτερικών, των αξιωματούχων της χώρας, να περιμένουμε ουσιαστικά μία ακόμα συνέχιση μιας προσπάθειας ενδυνάμωσης της χώρας και προβολής των εθνικών θέσεων. Η Κυβέρνηση αυτή έχει επιλέξει να «μεγαλώσει» ουσιαστικά την Ελλάδα με πολιτικές που παράγουν αποτέλεσμα, έχει επιλέξει τον διάλογο και με την γείτονα χώρα, με την Τουρκία και όχι μία συγκρουσιακή λογική ψευτοπατριωτισμού που «χαμηλώνει» την Ελλάδα, την «κονταίνει», και έχει επιλέξει, σε συνέχεια όσων έχουν κάνει και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, να μη βάζει ούτε καν σε συζήτηση ζητήματα κυριαρχίας, ζητήματα κόκκινων γραμμών. Άρα, αυτές είναι οι αρχές σύμφωνα με τις οποίες προσερχόμαστε σε κάθε τέτοια συζήτηση.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Να ρωτήσω εάν την Αθήνα προβληματίζει το ραντεβού που κλείστηκε δύο ημέρες μετά την αυριανή συνάντηση με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, αναφέρομαι στο αμερικανοτουρικό ραντεβού Κορυφής στον Λευκό Οίκο. Και αν η Αθήνα ανησυχεί ότι από εκεί θα προκύψουν εξελίξεις, λόγου χάρη τα περί της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας και την πιθανή επανένταξη της Τουρκίας στο πρόγραμμα των F-35.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Παρακολουθώ ένα αφήγημα που προσπαθούν να χτίσουν κάποιοι από συγκεκριμένο μέρος του πολιτικού συστήματος, με τα γνωστά μέσα αυτής της προπαγάνδας, που μου θυμίζει συζητήσεις που κάναμε στο δημοτικό, που λέγαμε, ότι «όποιος το πει πρώτος»… μια τέτοια λογική, που δεν νομίζω ότι συνάδει με μια τόσο σοβαρή συζήτηση, όπως είναι τα ζητήματα εξωτερικής πολιτικής. Δεν είναι δουλειά της Ελλάδας να προσδιορίζει τις προτεραιότητες της εξωτερικής της πολιτικής ετεροκαθοριζόμενη, δηλαδή σε σχέση με το τι συμβαίνει με άλλα κράτη. Προφανώς παρακολουθούμε όλες τις εξελίξεις και να πω, ότι η αναφορά του Αμερικανού προέδρου στα F-35, ενόψει της επίσκεψης του Ερντογάν στην Ουάσινγκτον, περιορίζεται στη συνέχιση, για να το πούμε αυτό, των σχετικών συνομιλιών, οι οποίες λαμβάνουν χώρα από τότε που η Τουρκία αποβλήθηκε από το πρόγραμμα των F-35, πριν από έξι χρόνια. Εμάς, όμως, τι μας ενδιαφέρει; Πού ήμασταν το 2019, που αναλάβαμε τη διακυβέρνηση του τόπου και που είμαστε σήμερα. Ήμασταν εκτός F-16 και εκτός F-35, να θυμίσω και να το πω, κυρίως στην κοινωνία που μας ακούει και είμαστε υπόλογοι στους πολίτες, αλλά και σε κάποιους «έξυπνους», που πάνε να στήσουν ένα αφήγημα δήθεν ενδοτικότητας αποτυχίας, υποχωρητικότητας. Ήμασταν εκτός F-16 και εκτός F-35. Και η γείτονα χώρα ήταν μέσα και στα δύο. Σήμερα εμείς που είμαστε; Έχουμε, ήδη, ολοκληρώσει την πρώτη φάση αναβάθμισης των F-16 και είμαστε μέσα στα F-35, χωρίς να πω τι συμβαίνει με άλλες χώρες, γιατί δεν είναι δική μας δουλειά. Αυτή είναι η διαφορά. Δεν μπορούμε να επιβάλουμε σε άλλες χώρες τις πωλήσεις εξοπλιστικών. Εκείνο, όμως, που είναι αυτονόητο και το λέμε και είναι απαραίτητο να το πούμε, είναι ότι όποιοι εξοπλισμοί που λαμβάνονται δεν θα χρησιμοποιούνται σε βάρος της χώρας μας, σε βάρος δηλαδή οποιουδήποτε συμμάχου, μια διατύπωση, που έχουμε καταφέρει κι εμείς ως συμμαχικό κράτος, να είναι αυτονόητο, ότι σε κάθε -έστω- συζήτηση συμπεριλαμβάνεται. Η Ελλάδα, συγκρίνεται με το «μπόι» της. Η Ελλάδα είχε χαμηλώσει πάρα πολύ, είχε «κοντύνει» πολύ από την προηγούμενη κυβέρνηση και η Ελλάδα τώρα έχει ψηλώσει ουσιαστικά. Ας βάλουμε, λοιπόν, δίπλα τις δύο εικόνες, της Ελλάδας του 2019 και της Ελλάδας του σήμερα και σε πολλά άλλα πράγματα, εγώ αναφέρομαι τώρα στα εξοπλιστικά προγράμματα και σε σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και θα βγάλουμε τα συμπεράσματά μας.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Στο αρχικό ζήτημα της απεργίας πείνας του κ. Ρούτσι, αναφέρατε, κατηγορήσατε μάλιστα τα κόμματα της Αντιπολίτευσης που στηρίζουν το αίτημα, παραθέτοντας το ρητορικό ερώτημα ποιοι δεν θέλουν να ξεκινήσει η δίκη. Απειλείται η έναρξη της δίκης από την αποδοχή ενός τέτοιου αιτήματος; Επίσης, υπήρξε καταγγελία πως βουλευτής σας επιχείρησε να πιέσει τον απεργό να σταματήσει την απεργία πείνας. Επιβεβαιώνετε, διαψεύδετε; Και μια ξεκάθαρη απάντηση, είμαστε στην όγδοη ημέρα. Θα παρέμβει η Κυβέρνηση για την αποδοχή του αιτήματος;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να παρέμβει στη Δικαιοσύνη, αυτό ζητάτε;
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Εγώ είμαι δημοσιογράφος, μεταφέρω ένα αίτημα, το οποίο…
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, όχι, λέτε αν θα παρέμβει η Κυβέρνηση. Το ερώτημα είναι, για να καταλάβω…
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: … αναφέρω δηλώσεις… και τις προηγούμενες ημέρες και στην Ελλάδα και σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ζητάτε η Κυβέρνηση να παρέμβει στη Δικαιοσύνη;
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Εγώ σας θέτω ένα ερώτημα, μπορείτε να απαντήσετε με τον τρόπο σας.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι με τον τρόπο μου. Για να ξέρουμε, επειδή είναι δημόσιος ο διάλογος, αν το ερώτημα που τίθεται, όχι σε μένα, στην Κυβέρνηση, είναι να ασκήσει παρέμβαση, δηλαδή να παρανομήσει με μία από τις χειρότερες πράξεις που μπορεί να κάνει μια Κυβέρνηση, στη Δικαιοσύνη. Να ζητήσει, δηλαδή, από τη Δικαιοσύνη, ενώ απαγορεύεται, γνωρίζετε τι σημαίνει παρέμβαση, να παρέμβει στη Δικαιοσύνη. Τώρα, είναι προφανές ότι δεν θα το κάνει αυτή η Κυβέρνηση. Είχαμε Κυβερνήσεις στο παρελθόν που λειτουργούσαν, κατά παραδοχή του Υπουργού Δικαιοσύνης του κ. Κοντονή, παραϋπουργεία Δικαιοσύνης, παρενέβαινε στη Δικαιοσύνη και έκανε ό,τι έκανε και εκρίθη από τη Δικαιοσύνη και έχουμε ακόμα και τώρα αποφάσεις σχετικά με αυτά. Εμείς τέτοια Κυβέρνηση δεν είμαστε, να παρεμβαίνουμε στη Δικαιοσύνη. Και θυμάμαι τις ίδιες απαντήσεις έχω δώσει και τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο, συνιστώντας υπομονή… Και άρχισαν να βγαίνουν στοιχεία από τη Δικαιοσύνη, όπου με νηφαλιότητα οι πολίτες κατάλαβαν ποιοι πήγαν να κάνουν πολιτική καριέρα στις πλάτες πονεμένων ανθρώπων, του απόλυτα μάλιστα πόνου. Άνθρωποι που έχουν βιώσει τον απόλυτο πόνο της απώλειας των δικών τους ανθρώπων. Ο κ. Σταμάτης απάντησε. Έχει απαντήσει ο κ. Σταμάτης και αναφέρομαι απολύτως στην απάντηση του κ. Σταμάτη. Αυτή ήταν η απάντησή του και αποδεχόμαστε πλήρως την απάντηση αυτή. Τι άλλο είπατε στην αρχή;
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Είπατε προηγουμένως ποιοι δεν θέλουν να ξεκινήσει η δίκη.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αναφέρθηκα στα κόμματα της Αντιπολίτευσης, είναι προφανές.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Με αφορμή αυτή τη συζήτηση το είπατε ή γενικότερα; Απειλεί την έναρξη της δίκης η αποδοχή ενός τέτοιου αιτήματος;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Διαχώρισα τους συγγενείς, τις διεκδικήσεις τους, μίλησα για την απόλυτη ταύτιση σε ανθρώπινο επίπεδο με αυτούς τους ανθρώπους, όσο μπορούμε να φανταστούμε τι έχουν ζήσει. Είπα το αυτονόητο για τη Δικαιοσύνη, ήταν σαφής η απάντησή μου. Και είναι σαφές ότι υπάρχουν πολιτικές δυνάμεις που εκμεταλλεύονται τους ανθρώπους αυτούς και αιτήματα τα οποία υποβάλλουν -και καλά κάνουν και τα υποβάλλουν- και θα αποφασίσει η Δικαιοσύνη και το μόνο που τους νοιάζει είναι να «παίξουν καθυστερήσεις» με μια πάρα πολύ σοβαρή διαδικασία. Αναφέρομαι στην Αντιπολίτευση και σε συγκεκριμένα κόμματα, τα οποία έχουν δείξει κιόλας με τη στάση τους ότι προσπαθούν να εκμεταλλευτούν μια τραγωδία για να μείνουν ψηλά δημοσκοπικά. Τώρα μπορεί να βλέπουν ότι πέφτουν πάλι δημοσκοπικά. Όσο κι αν είναι αισχρό αυτό το οποίο λέω, πραγματικά δηλαδή δεν μπορεί να το διανοηθεί ότι ένα κόμμα πολιτικά θέλει να επιβιώσει εκμεταλλευόμενο τον ανθρώπινο πόνο, αλλά υπάρχουν τέτοια κόμματα στη Βουλή. Ανέβηκαν με όλα όσα συνέβησαν στην επέτειο των Τεμπών, αρχίζουν πάλι λίγο και πέφτουν και προσπαθούν πάλι να κάνουν το ίδιο πράγμα. Δεν είναι δυνατόν να καθορίζεται η πολιτική ατζέντα από την εκμετάλλευση του ανθρώπινου πόνου. Δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην συγκλονίζεται με αυτόν τον πατέρα. Δεν είμαστε «εμείς και οι άλλοι». Αλλά στο θέμα του αιτήματος, είναι η Δικαιοσύνη. Είμαστε συντεταγμένο κράτος και πρέπει να μάθουμε να σεβόμαστε αυτές τις πολύ ουσιαστικές διακρίσεις. Είναι απόφαση της Δικαιοσύνης. Τελεία.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να ζητήσω και μια ενημέρωση σε σχέση με την ερώτηση που σας έκανα και την περασμένη εβδομάδα, αν υπάρχει ενημέρωση για τους 50.000 ψεύτικους λογαριασμούς;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η απάντηση είναι αυτή που σας έδωσα. Δεν έχει κάτι περισσότερο ο Υπουργός. Ρωτήσαμε το Υπουργείο και το γραφείο του Υπουργού και δεν μας έδωσε κάτι περισσότερο.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Άρα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Άρα, μένω σε αυτά που σας είπα, εφόσον το Υπουργείο…
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Επειδή το έχει πει και ο Πρωθυπουργός από το βήμα της Βουλής, γι΄ αυτό σας ρωτάω.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ρώτησα την ίδια ημέρα και εγώ και οι συνεργάτες μου το γραφείο Υπουργού Δικαιοσύνης και δεν μας έδωσε κάτι περισσότερο.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, χθες το Ηνωμένο Βασίλειο, η Αυστραλία, ο Καναδάς και η Πορτογαλία με επίσημη ανακοίνωσή τους αναγνώρισαν το Παλαιστινιακό Κράτος, ενώ η Γαλλία και άλλες χώρες πρόκειται να το πράξουν τις επόμενες μέρες. Η Ελλάδα θα προβεί σε τέτοια κίνηση; Και αν ναι, πότε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, σε ανθρωπιστικό επίπεδο και σε κάθε προσπάθεια ενίσχυσης και βοήθειας των αμάχων και παροχής ανθρωπιστικής βοήθειας, η Ελλάδα είναι επισπεύδουσα και συμμετέχουσα σε όλες τις πρωτοβουλίες. Ως προς το πολιτικό ζήτημα, είναι γνωστή η θέση μας. Τασσόμαστε επί της αρχής και χωρίς αστερίσκους υπέρ της ίδρυσης παλαιστινιακού κράτους. Ως προς τον χρόνο που θα επιλέξουμε να κινηθούμε, αυτό υπαγορεύεται από τα εθνικά συμφέροντα. Η εξωτερική πολιτική είναι μια πολύ σύνθετη άσκηση, είναι η πιο σοβαρή άσκηση πολιτικής για μία χώρα και δεν υπαγορεύεται από μικροκομματικούς σκοπούς ή από παιχνίδια εντυπώσεων. Άρα, μένουμε σε αυτό και προχωράμε στα υπόλοιπα.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Επανέρχομαι στο θέμα των Τεμπών. Ο κύριος Σαμαράς ο οποίος κυβέρνησε δυόμισι χρόνια τη χώρα, πρώην πρωθυπουργός, έκανε κάτι το οποίο απαγορεύεται λέγοντας, ότι δεν υπάρχει ηθικό έρεισμα στην επίμονη απόρριψη του αιτήματος των συγγενών για εκταφή των σορών;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν είμαι εκπρόσωπος του κυρίου Σαμαρά, ούτε πρόκειται να «διαβάσω» την κρίση του, ειδικά ενός πρώην πρωθυπουργού, έχει αναφαίρετο δημοκρατικό δικαίωμα να εκφράσει τη γνώμη του, εγώ παρέθεσα, νομίζω, μια σειρά από δεδομένα, τα οποία δεν αμφισβητούνται, εκπροσωπώντας την Κυβέρνηση.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, μια που είπαμε για τον κύριο Σαμαρά. Έχουμε δει τις τελευταίες ημέρες πολλούς βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας με δηλώσεις τους να τάσσονται υπέρ της επιστροφής του Αντώνη Σαμαρά στη Νέα Δημοκρατία. Θα ήθελα το σχόλιό σας και πώς βλέπετε την τελευταία δημοσκόπηση που δίνει σ’ ένα «κόμμα Σαμαρά» δυνητικά μέχρι και 10%.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Με όλο το σεβασμό και την απόλυτη αναγνώριση της αξίας και του ρόλου των δημοσκοπήσεων, δεν νομίζω ότι είναι δουλειά μας να απαντάμε επί υποθετικών ερωτήσεων και επί δυνητικών απαντήσεων. Σε συνέντευξή μου ραδιοφωνική, πριν από περίπου δύο – δυόμιση εβδομάδες, είχα επαναλάβει το αυτονόητο -που είχε πει και ο Πρωθυπουργός- ότι δεν επιδιώξαμε αυτήν την εξέλιξη, ούτε υπάρχει άνθρωπος που να χαίρεται, όταν ένας πρώην πρόεδρος ενός κόμματος, που έφθασε στο σημείο να κυβερνήσει τη χώρα, να είναι ο πρωθυπουργός, να βρίσκεται εκτός κόμματος. Είναι γνωστά αυτά. Άρα, είναι νομίζω μια λογική απάντηση, που κάθε στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας θα δώσει και πολύ καλά κάναν και την έδωσαν και οι βουλευτές, όπως είπε και ο Πρωθυπουργός δεν επεδίωξε αυτήν την εξέλιξη. Τώρα, εμείς θα συνεχίσουμε να υπερασπιζόμαστε την πολιτική μας, με επιχειρήματα και ταπεινότητα, απευθυνόμενοι στους πολίτες και το ξανά λέω δεν υπάρχει κανείς που να πιστεύει κάτι διαφορετικό από αυτό το οποίο μου είπατε.
Ν. ΧΙΔΙΡΟΓΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, η εικόνα μπροστά στο Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη, έναν ιερό χώρο, είναι για πολλούς αποκαρδιωτική. Και απ’ ό,τι γνωρίζω ενοχλεί ιδιαίτερα, όχι μόνο όλο τον κόσμο, αλλά τους συγγενείς των ανθρώπων εκείνων που θυσίασαν τη ζωή τους, για την πίστη, για το έθνος, για την πατρίδα και τη λευτεριά. Έτσι θα πορευτούμε, κύριε Εκπρόσωπε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σπεύδω να διαχωρίσω αυτό το οποίο με ρωτάτε, από τον πατέρα ο οποίος διεκδικεί για το γιό του. Να το πούμε αυτό γιατί, όπως σας είπα και πριν, υπάρχουν πολλοί πρόθυμοι να δημιουργήσουν εντυπώσεις και να φανατίσουν τον κόσμο, κόβοντας και ράβοντας video, αλλά δεν θα τους κάνουμε τη χάρη, θα απαντάμε συγκεκριμένα και επαναλαμβάνοντας κάποια πράγματα. Από κει και πέρα, λοιπόν, χωρίς να διακινδυνεύεται οποιοδήποτε δικαίωμα του ανθρώπου αυτού και κάθε ανθρώπου που θέλει να κάνει τη δική του διαμαρτυρία, όπως εκείνος επιθυμεί και πιστεύει, θεωρώ ότι κατά τα λοιπά και αναφέρομαι σε όλους τους υπόλοιπους, οι οποίοι προσπαθούν, από το πολιτικό σύστημα, να εκμεταλλευθούν τον ανθρώπινο πόνο, πρέπει να γνωρίζουν ότι, οι Υπηρεσίες βασικά, πρέπει να κάνουμε σαφές, ότι οι Υπηρεσίες, εν προκειμένω νομίζω του Δήμου ή οποιουδήποτε αλλού, τέλος πάντων υπάρχει αρμοδιότητα, οφείλουν να κάνουν τη δουλειά τους και να σεβαστούν κάθε ευρώ του κάθε Έλληνα φορολογούμενου, χωρίς -το ξανά λέω- να αναφέρομαι στον άνθρωπο αυτόν, που προφανώς ως πολίτης μπορεί στο σημείο αυτό να εκφραστεί με τον τρόπο που επιθυμεί για να μην παρεξηγηθώ, αλλά να δούμε λίγο και το τί ζητάει η κοινωνία, ο κόσμος, ο οποίος πληρώνει κάποιες υπηρεσίες καθαριότητας, πληρώνει με τους φόρους του για, μάλιστα, όπως πολύ σωστά είπατε, έναν εμβληματικό χώρο, οποίος είναι αφιερωμένος και σ’ εκείνους που έπεσαν υπέρ Πατρίδος και στους συγγενείς των ανθρώπων αυτών, των Ηρώων μας. Νομίζω ήταν σαφής η απάντηση και την έκανα έτσι πιο περιφραστική, γιατί ζούμε στη χώρα της «κοπτοραπτικής», όπου κάποιοι συνάδελφοί σας, όσο θλιβερό και να είναι αυτό, καμιά δουλειά δεν είναι ντροπή, και αναφέρομαι σε μια μικρή μειοψηφία δημοσιογράφων, όχι στην πλειοψηφία τους, πάνε να βγάλουν μεροκάματο, μετατρέποντας απαντήσεις λογικές, σε δήθεν απαντήσεις κατά συγγενών. Το ξανά λέω, είμαστε όλοι δίπλα σε κάθε άνθρωπο που έχει χάσει το δικό του άνθρωπο και θέλουμε δικαιοσύνη.
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Υπουργέ, από τον ερχόμενο μήνα θα τρέξουν, θα ενσωματωθούν στους μισθούς όλων των ένστολων οι αυξήσεις που έχουν ανακοινωθεί εδώ και κάποιους μήνες. Επειδή όμως στο παρελθόν οι ένστολοι έχουν διατυπώσει επικρίσεις και έχουν εκφράσει και τις αντιδράσεις τους για τον τρόπο με τον οποίο στηρίζονται, θέλω να μου πείτε αν από τον υπολογισμό που έχετε κάνει, αυτή η ενίσχυση θα φαίνεται στην τσέπη, όπως συνηθίζετε να λέτε των ενστόλων ή αν θα πρέπει να περιμένουμε και κάτι ακόμη.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς να πούμε, ότι οι ένστολοι θα δουν στην τσέπη τους από τον επόμενο μήνα και πολύ περισσότερο από τον Ιανουάριο, δηλαδή σε βάθος τριών μηνών, αρχής γενομένης από τον Νοέμβριο, ουσιαστικά, αυξήσεις, οι οποίες θα οφείλονται σε τρεις λόγους: τις ειδικές αυξήσεις σχετικά με εκείνους, δηλαδή με το μισθολόγιό τους, τις αυξήσεις που θα πάρουν όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι λόγω της μείωσης των φόρων, άρα τις λιγότερες κρατήσεις και τις ετήσιες αυξήσεις, που εδώ και τρία χρόνια βλέπουν οι δημόσιοι υπάλληλοι. Θα ήθελα να σταθώ λίγο περισσότερο στη νέα γενιά των ενστόλων, δηλαδή τα παιδιά αυτά τα οποία αποφοιτούν είτε από σχολές Αστυνομίας είτε από -παράδειγμα- την Σχολή Ευελπίδων. Ζήτησα, μάλιστα, τα σχετικά στοιχεία από το Υπουργείο Οικονομικών, όπως καταλαβαίνετε, δεν θα μπορούσα να τα υπολογίσω από μόνος μου. Ένας, για παράδειγμα, ανθυπολοχαγός, απόφοιτος Σχολής Ευελπίδων μέχρι τα 25, για τα πρώτα χρόνια δηλαδή, μέχρι τα 25, με το συνδυασμό αυτών των αυξήσεων, άρα πάμε Ιανουάριο του 2026, όχι κατευθείαν από τον Νοέμβριο, είναι δηλαδή δύο οι αυξήσεις, μιλάμε τώρα για καθαρά, καθαρές αποδοχές: πάει από τα 1.151 τον μήνα, στα 1.352, δηλαδή 201 ευρώ, καθαρά, παραπάνω το μήνα. Όπως καταλαβαίνετε, είναι 2.400 ευρώ τον χρόνο. Αυτό, απόφοιτος σχολής Ευελπίδων, το ξαναλέω, μέχρι τα 25. Αν πάμε 25 έως 30, δηλαδή αν είναι από 26 μέχρι και 30 (ετών), όπου εκεί έχουμε μείωση φόρου σημαντική, αλλά όχι μηδενισμό φόρου, από τα 1.199 που παίρνει, ένα μέσο μισθό καθαρά, πάει στα 1.395, 196 ευρώ, μηνιαίως, καθαρά, παραπάνω -και εδώ είναι λίγο κάτω από τα 2.400 ευρώ τον χρόνο. Πάμε στην περίπτωση της αστυνομίας. Αρχιφύλακας 22 ετών, νεοδιορισμένος απόφοιτος, για παράδειγμα της Σχολής Αστυνομίας, το 22 ετών το λέω…μέχρι 25 ετών ισχύει αυτό που θα σας πω. Έπαιρνε, καθαρά, τώρα που μιλάμε 947 ευρώ, θα πάει στα 1.040 συνολικά τον Ιανουάριο, άρα είναι 93 ευρώ μηνιαίως. Είναι περίπου 1.100 ευρώ παραπάνω τον χρόνο. Αντίστοιχες αυξήσεις θα δουν και όσοι είναι πάνω από 30, ανάλογες αυξήσεις, ειδικά όσοι έχουν παραπάνω παιδιά. Να σας πω κάποια παραδείγματα για όσους είναι πάνω από 30. Την περίπτωση, δηλαδή, του αρχιφύλακα που χρησιμοποιήσαμε πριν: θα δει 103 ευρώ παραπάνω τον μήνα εάν δεν έχει παιδιά, 117 ευρώ παραπάνω τον μήνα εάν έχει ένα παιδί και 129 ευρώ παραπάνω, καθαρά, τον μήνα αν έχει δύο παιδιά. Είναι σημαντικές οι αυξήσεις. Τις χρωστούσε η πολιτεία στους ανθρώπους αυτούς, όπως και στο σύνολο της κοινωνίας. Γι’ αυτό και έχει πολύ μεγάλη σημασία να δει ο κόσμος σιγά – σιγά, ενόψει των επόμενων μηνών, αυτές οι μειώσεις φόρων και αυτές οι παρεμβάσεις, τι σχέση έχουν με το εισόδημά τους. Πόσο, δηλαδή, θα κερδίσουν τον μήνα για να αντιμετωπίσουν μια πραγματικά δύσκολη περίοδο αυξημένου κόστους ζωής.
ΝΟΤ. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, μεθαύριο το ΠΑΣΟΚ δια της αρμοδίου βουλευτού, της κ. Αποστολάκη θα παρουσιάσει και στελέχη του άλλα, μια πρόταση του, θα την καταθέσει και ως τροπολογία, για το ιδιωτικό χρέος και την προστασία των δανειοληπτών που έχουν με δάνειο με ρήτρα ελβετικού φράγκου. Δεδομένο ότι λίγο ως πολύ όλοι δυστυχώς γνωρίζουμε την πίεση, ειδικά από τα servicers και τα funds για αυτό τον τομέα. Και παράλληλα την εξαγγελία, την διατύπωση από τον Πρωθυπουργό, από εσάς και από άλλα κυβερνητικά στελέχη, της ανάγκης ευρύτερων συναινέσεων. Δεδομένου λοιπόν ότι αυτό είναι ένα θέμα που αφορά την κοινωνία, θα διαβάσετε και θα δεχθείτε ενδεχομένως, θα υιοθετήσετε ώστε να νομοθετήσετε μια τέτοια πρωτοβουλία σε αυτή την κατεύθυνση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς να δούμε τι θέλει να μας πει η Αντιπολίτευση στο συγκεκριμένο θέμα, πάρα πολλές φορές σας έχω επισημάνει τα στατιστικά στοιχεία εξαιτίας των παρεμβάσεων που έχουν γίνει από την Κυβέρνηση αυτή, έχουμε συνεχή αύξηση των φυσικών προσώπων, των ευάλωτων δανειοληπτών που έχουν ενταχθεί σε καθεστώς ρύθμισης, έχουν ρυθμίσει δηλαδή. Έχουμε καταφέρει και έχουμε μειώσει το ιδιωτικό χρέος και το κυριότερο έχουμε θωρακίσει τον μέσο ευάλωτο δανειολήπτη, από μια σειρά από παρεμβάσεις για την προστασία των δικαιωμάτων τους. Αναλυτικά αυτά τα έχουμε παραθέσει πάρα πολλές φορές. Τώρα για το συγκεκριμένο το οποίο με ρωτήσατε δεν έχω κάτι περισσότερο να σας πω από το Υπουργείο Οικονομικών, θα επανέλθω βέβαια με ερώτημα, όχι μόνο λόγω της επικείμενης παρουσίασης, αλλά γιατί όντως είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα που αφορά ένα σημαντικά μεγάλο μέρος των συμπολιτών μας που δανείστηκαν σε ελβετικό φράγκο.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Επειδή, πράγματι, ζούμε σε εποχή κοπτοραπτικής, θα ήθελα δύο καθαρές απαντήσεις για το θέμα του Αγνώστου Στρατιώτη. Πρώτον, αν είναι δικαίωμα του πατέρα να πραγματοποιεί απεργία πείνας μπροστά στο Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη και δεύτερον, αν η έκκληση προς τις υπηρεσίες καθαριότητας του δήμου αφορά το Μνημείο των Τεμπών, στο οποίο έχει σταθεί και ο Πρωθυπουργός.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αν ακούγατε την απάντηση που έδωσα, δεν θα μου κάνατε αυτές τις δύο ερωτήσεις. Είπα τέσσερις-πέντε φορές ότι είναι δικαίωμα του πατέρα και κανείς δεν πρέπει να διακινδυνεύσει τον άνθρωπο αυτόν, που είναι εκεί. Μπορεί να το είπα και πέντε, τρεις- τέσσερις, το είπα σίγουρα.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: … να ξεκαθαρίσετε…
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι. Επειδή, λοιπόν, ήμουν εξαιρετικά συγκεκριμένος μακριά από εμένα οποιαδήποτε υπόνοια, ότι υπονόησα να πειράξει κανείς τον πατέρα που βρίσκεται στο σημείο αυτό. Εντάξει. Καλό μου κάνετε με τις ερωτήσεις, αλλά το γεγονός ότι γίνεται αυτή η ερώτηση, θα μου επιτρέψετε να μην το καταλαβαίνω, από τη στιγμή που ήμουν τόσο σαφής και ήσασταν παρών στην αίθουσα. Ούτε αναφέρομαι στα ονόματα …
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: …δεν υπήρχε μομφή, σας ρωτάω …
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Τα ονόματα είναι γραμμένα σε αυτό το σημείο πάρα πολλούς μήνες. Αναφέρομαι σε κάποιους, οι οποίοι είδαν τον ανθρώπινο πόνο, είδαν τον ανθρώπινο πόνο και δεν αναφέρομαι στην κοινωνία που αυθόρμητα πήγε εκεί, στους πολίτες. Δεν αναφέρομαι ούτε στους συγγενείς των θυμάτων, ούτε στην κοινωνία. Αναφέρομαι σε κάποιους «επαγγελματίες αλληλέγγυους», που ανήκουν σε πολιτικά κόμματα και συλλογικότητες – έχουμε περάσει από δημόσια πανεπιστήμια και τις ξέρουμε αυτές τις συλλογικότητες – που πήγαν να εκμεταλλευτούν τον απόλυτο ανθρώπινο πόνο, που κάθε πολίτης, που μπορεί να περάσει να συμπαρασταθεί, θέλει τον άνθρωπο αυτόν να βρει το δίκιο του. Δηλαδή, να μάθει την αλήθεια για το παιδί του. Άρα, το ξαναλέω να ακουστεί για τους επαγγελματίες, τις επαγγελματικές «μονταζιέρες» αυτής της χώρας, που έπαιξαν «τα ρέστα τους» πάνω από το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών: Δεν αναφέρομαι ούτε στους συγγενείς που είναι εκεί ή που με τον τρόπο τους συμπάσχουν σε έναν άλλο συγγενή θύματος, ούτε στην κοινωνία ή σε έναν πολίτη ο οποίος περνάει και δηλώνει τη συμπαράστασή του. Αναφέρομαι στους επαγγελματίες του πολιτικού συστήματος, που πάνε να παίξουν παιχνίδι και πάλι πάνω σε ένα τραγικό δυστύχημα – σε αυτούς αναφέρομαι – και εμπορευματοποιούν τον ανθρώπινο πόνο.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, το Documento αναφέρει ότι είναι σε πλήρη εξέλιξη μεγάλη έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, σχετικά με κοινοτικό χρήμα που δόθηκε με σκοπό να αποζημιωθούν πληγέντες από το ακραίο καιρικό φαινόμενο Daniel, το οποίο έπληξε περιοχές της Θεσσαλίας τον Σεπτέμβριο του 2023. Συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία, εμφανίζονται αγρότες να αποζημιώνονται για καλλιέργειες ντομάτας που καταστράφηκαν από τον Daniel, ενώ ήταν κοινό μυστικό ότι διέθεταν καλλιέργειες με σιτηρά. Τι έχετε να πείτε για το συγκεκριμένο ζήτημα και αν η Κυβέρνηση έχει κάποια γνώση για αυτή την έρευνα και τις καταγγελίες.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Για έρευνα δεν έχουμε κάποια γνώση, αλλά επί της ουσίας πολλών από αυτά τα οποία εκτίθενται στο δημοσίευμα, θα σας επισυνάψω σχετική απάντηση της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης.
**** Όπως απάντησαν οι υπηρεσίες του ΕΛΓΑ στο επισυναπτόμενο έγγραφο, δεν έχει αποδειχθεί ότι δικαιώνονται οι φήμες οι οποίες κυκλοφόρησαν και κάποιοι τις συντηρούν για αντιπολιτευτικούς λόγους. Η δικαιοσύνη έθεσε την υπόθεση στο αρχείο αφού κατόπιν πρωτοβουλιών των θιγομένων υπεβλήθη μηνυτήρια αναφορά.
Ν. ΧΙΔΙΡΟΓΛΟΥ: Έχουν, βέβαια, ανακοινωθεί μέτρα για την αντιμετώπιση του στεγαστικού, βλέπουμε, όμως, από δημοσιεύματα ότι το πρόβλημα επιμένει και ότι κάποιοι αισχροκερδούν, εκμεταλλευόμενοι τη μεγάλη ζήτηση και τη μικρή προσφορά διαμερισμάτων, οικιών προς ενοικίαση. Είναι Σεπτέμβριος, πολλοί αναζητούν σπίτια, φοιτητές μεταξύ τους. Υπάρχει τρόπος παρέμβασης εκ μέρους της Κυβέρνησης, ώστε να τιθασευτεί έστω και μερικώς το πρόβλημα σε αυτή τη φάση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχει κάνει δεκάδες παρεμβάσεις η Κυβέρνηση, που ξεπερνούν τα 6 δισεκατομμύρια ευρώ, σε αυτή την κατεύθυνση και, προφανώς, γίνονται και έλεγχοι. Και η μεγάλη πλειοψηφία των παρεμβάσεων αυτών, που δεν είναι μόνο προγράμματα, όπως είναι το πρόγραμμα Σπίτι Μου 1 και 2 ή η επιστροφή ενός ενοικίου κάθε χρόνο στο 80% των ενοικιαστών, έχουν και μια λογική αντιμετώπισης της χρήσης του «μαύρου» χρήματος. Όπως και η επιστροφή του ενός ενοικίου, γιατί είναι επί των καθαρών. Δεν μπορεί να πιστέψει κανείς ότι το μέσο ενοίκιο αυτή τη στιγμή στη χώρα είναι 250 ευρώ, όμως αυτή είναι η πραγματικότητα και την αντιμετωπίζουμε με μια σειρά από πρωτοβουλίες και φοροελαφρύνσεις και άλλες παρεμβάσεις. Οι παρεμβάσεις όλες καταλήγουν στην αύξηση της προσφοράς, είτε ο διπλασιασμός από 1/1/2026 του ΕΝΦΙΑ για τις τράπεζες για τα κλειστά ακίνητα, είτε τα αφορολόγητα τα οποία θεσπίζουμε για μετατροπή ενός σπιτιού από βραχυχρόνια σε μακροχρόνια μίσθωση, είτε ενός σπιτιού που ήταν κλειστό και ανακαινίζεται και δίνεται προς μακροχρόνια μίσθωση. Το σύνολο της πολιτικής μας πάνω σε αυτό το πρόβλημα και την αντιμετώπισή του και την προέκτασή του, αυτά τα οποία δεν δηλώνονται, επικεντρώνεται.
ΝΟΤ. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Να κάνω και μία ερώτηση για το χαρτοφυλάκιό σας; Ρυθμίσατε, ώστε να εισπραχθούν περίπου 40 εκατομμύρια, τα οποία οφείλονται στην ΕΡΤ, τα οποία τα έχει πληρώσει ο κόσμος μέσω του τέλους, αλλά δεν έχουν έρθει στα ταμεία της ΕΡΤ. Πότε θα εισπραχθούν περίπου και τι θα γίνει τελικά με τα περιφερειακά κανάλια και τις άδειές τους;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Για να μη δημιουργούνται παρεξηγήσεις. Δεν είναι χρήματα, τα οποία προκύπτει, τουλάχιστον με βάση τους ελέγχους που έχουν γίνει, ότι έχουν εισπραχθεί από έναν πάροχο και δεν τα έχει δώσει στην ΕΡΤ. Είναι χρήματα που θα έπρεπε να τα εισπράξει ο πάροχος και για κάποιους λόγους, μπορεί να μην έχουν πληρωθεί οι λογαριασμοί, αυτά δεν έχουν πάει στην ΕΡΤ. Αυτό που γνωρίζουμε εμείς, είναι ότι υπάρχουν κάποια χρήματα, έχουν δημιουργηθεί τα περισσότερα από την περίοδο ’15 – ’19, τα οποία δεν έχουν φτάσει στην ΕΡΤ μέσω των παρόχων. Αυτό δεν σημαίνει, ότι ένας πάροχος έχει εισπράξει ντε και καλά χρήματα και δεν τα έχει δώσει. Αυτό συνιστά κάτι άλλο. Η ΕΡΤ έχει κινηθεί νομικά όλα αυτά τα χρόνια και οι προηγούμενες διοικήσεις για την αντιμετώπιση του συγκεκριμένου θέματος. Εμείς ερχόμαστε νομοθετικά και βάζουμε κανόνες, όπου στην πραγματικότητα δεν θα μπορεί να δημιουργείται αυτή η «τρύπα». Δηλαδή, είτε θα τα δίνουν υποχρεωτικά, όπως ορίζει ο νόμος, είτε σε περίπτωση που δεν τα εισπράττουν θα το βεβαιώνουν αυτό με έναν συγκεκριμένο τρόπο, ούτως ώστε να γνωρίζουμε ακριβώς τι έχει συμβεί με κάθε ευρώ Έλληνα φορολογούμενου. Είναι μία σημαντική μεταρρύθμιση που, για εμένα, προστατεύει και τους παρόχους και τους καταναλωτές και τη δημόσια τηλεόραση και την ΕΡΤ. Αναλυτικά αυτά θα τα δούμε και στη Βουλή, γιατί έχει ενδιαφέρον και μπαίνει και ένα τέλος σε αυτή την κατάσταση αβεβαιότητας. Πόσα είναι, ποια περίοδο δημιουργήθηκαν, τι έχει γίνει ακριβώς. Το ξαναλέω όμως, οι διοικήσεις κινήθηκαν πριν από τη νομοθέτηση. Η νομοθέτηση αυτή έχει ως σκοπό να βάλει ένα τέλος σε αυτό το πρόβλημα, που κρατάει σχεδόν δέκα χρόνια πλέον.
Τώρα, για τα περιφερειακά κανάλια. Το προτεινόμενο νομοσχέδιο πέρασε ομόφωνα από το προηγούμενο υπουργικό Συμβούλιο και μετά το νομοσχέδιο της ΕΡΤ που μπήκε σε διαβούλευση και, πρώτα ο Θεός, τις επόμενες εβδομάδες θα μπει στις επιτροπές της Βουλής και στην Ολομέλεια για να ψηφιστεί από την εθνική αντιπροσωπεία. Σκοπεύουμε τις επόμενες εβδομάδες παράλληλα, δηλαδή, με αυτό, να μπει σε διαβούλευση και το νομοσχέδιο για τα περιφερειακά κανάλια, που 23 χρόνια μετά θα λειτουργούν αυτές οι επιχειρήσεις με κανονικές άδειες, χωρίς να μπούμε σε μία διαδικασία πλειοδοσίας, αλλά με προϋποθέσεις λογικές και ένα ελάχιστο αντίτιμο υπέρ ΕΣΡ, σε μία διαδικασία, που θα την τρέχει το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης και δεν θα παρεμβαίνει καθόλου το κράτος, με τα αποτελέσματα που είχαμε πριν από κάποια χρόνια σε αντίστοιχη συζήτηση, για να μπουν κανόνες και εκεί και να ξέρει μία επιχείρηση, ότι αν σέβεται τους εργαζομένους της, πληροί κάποιες στοιχειώδεις προδιαγραφές και τεχνικές, αλλά κυρίως ουσιαστικές, θα έχει μία κανονική άδεια, όπως έχουν όλες οι κανονικές επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, όταν γινόταν η συζήτηση για το εάν θα ακολουθηθεί το «μοντέλο Τριαντόπουλου» και στην περίπτωση του Κώστα – Αχιλλέα Καραμανλή, λέγατε ότι σέβεστε την ελληνική δικαιοσύνη για τις αποφάσεις που θα πάρει, όμως, όπως τονίζατε, εμείς πιστεύουμε στην αθωότητά του. Άρα, παίρνατε καθαρή θέση παρόλο που λέγατε, ότι σέβεστε την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης. Τώρα λέτε για το αίτημα του κ. Ρούτσι, ότι δεν θα παρέμβουμε στη δικαιοσύνη, αν και καταλαβαίνουμε ανθρώπινα το αίτημά του. Σύμφωνοι. Ποια είναι, όμως, η άποψη της κυβέρνησης; Πρέπει να υλοποιηθεί, ανεξαρτήτως παρέμβασης, όχι παρέμβαση. Ποια είναι η άποψή σας;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εάν πούμε την άποψή μας, εάν πρέπει να υλοποιηθεί χωρίς να γνωρίζουμε για τα πραγματικά περιστατικά, τη νομική βάση, βασικά, του αιτήματος, παρεμβαίνουμε στη δικαιοσύνη. Για τον κ. Καραμανλή λέγαμε, όπως και για κάθε άνθρωπο που πάει στη δικαιοσύνη, ότι υπάρχει το τεκμήριο αθωότητας, χωρίς να πιστεύουμε δηλαδή ότι είναι ένοχος. Τι σχέση έχει το ένα με το άλλο; Αν σας πω εγώ, τι πρέπει να αποφασίσει η δικαιοσύνη που ούτε αρμόδιος είμαι, ούτε πλήρη εικόνα των πραγματικών περιστατικών και της νομικής βάσης του αιτήματος -όπως και όταν αυτό υποβληθεί ή όπως τέλος πάντων υποβάλλεται από τον αιτούντα κάθε τέτοιου αιτήματος- ουσιαστικά θα δείξω στη Δικαιοσύνη τι θα έπρεπε να κάνει. Και δεν μιλάω ως φυσικό πρόσωπο σε μία παρέα, μιλάω εκπροσωπώντας την εκτελεστική εξουσία. Συνιστά ευθεία παρέμβαση στη Δικαιοσύνη, είτε ένα κυβερνητικό στέλεχος είτε ένα στέλεχος της αντιπολίτευσης πολλώ δε μάλλον της αξιωματικής, όταν λέει στη Δικαιοσύνη ποια θα έπρεπε να είναι η απόφαση σε ένα αίτημα ή σε ένα δικαστήριο.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Άρα ουσιαστικά, όταν κυβερνητικά στελέχη σε δικαστικές υποθέσεις του παρελθόντος ή και στο μέλλον πάρουν θέση, αυτό θα συνιστά από δω και πέρα ευθεία παρέμβαση; Γιατί έχει γίνει, γι’ αυτό το ρωτάω.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θεωρώ ότι πριν αποφασίσει, είτε ένα δικαστικό Συμβούλιο είτε ένας εισαγγελέας είτε ένα δικαστήριο, το να λες ποια θα έπρεπε να είναι η απόφαση, συνιστά παρέμβαση στη Δικαιοσύνη.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, σας ρώτησα και την περασμένη εβδομάδα. Στις Ηνωμένες Πολιτείες είχαμε συμβιβασμό της εταιρείας NOVARTIS για τις πρακτικές στην Ελλάδα με 350 εκατομμύρια. Στην Ελλάδα επιβλήθηκε μία αγωγή 210 εκατομμυρίων τον Ιούνιο του ’22 και απορρίφθηκε. Τότε ο κ. Πλεύρης είχε μιλήσει για ηθική βλάβη που έχει υποστεί το ελληνικό δημόσιο από τις πράξεις της εταιρείας που ομολόγησε στις Ηνωμένες Πολιτείες για την Ελλάδα. Ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη για την απόρριψη και, αν έχει κατατεθεί εκ νέου ή αν έχει τελειώσει το σκάνδαλο NOVARTIS.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σας μεταφέρω την απάντηση που έλαβα: «Το Ελληνικό Δημόσιο έχει ασκήσει τον Ιούνιο 2022 αγωγή ενώπιον του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών κατά της εταιρίας «Novartis Ελλάς ΑΕΒΕ» με αίτημα την επιδίκαση χρηματικής ικανοποίησης ποσού 214.000.000 ευρώ, με βάση τα πραγματικά περιστατικά που ομολογεί η εταιρία στην Συμφωνία Αναστολής Δίωξης που υπέγραψε με τις Αμερικανικές Διωκτικές Αρχές. Το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών δίκασε την υπόθεση κατά τη δικάσιμο της 28ης Μαρτίου 2024 και εξέδωσε τον Μάιο 2025 την με αριθμό 1329/2025 απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών με την οποία απέρριψε την αγωγή του Ελληνικού Δημοσίου ως αόριστη. Το Ελληνικό Δημόσιο θα ασκήσει έφεση κατά τής ως άνω απορριπτικής απόφασης.
Ο ΕΟΠΥΥ έχει ασκήσει τον Ιούνιο τρέχοντος έτος αγωγή ενώπιον του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών κατά της εταιρίας «Novartis Ελλάς ΑΕΒΕ», με αίτημα την επιδίκαση χρηματικής ικανοποίησης ποσού 228.630.000 ευρώ, με βάση κατά κύριο λόγο τα πραγματικά περιστατικά που είχε ομολογήσει η εταιρία στην ως άνω Συμφωνία Αναστολής Δίωξης. Εκκρεμεί η προ κατάθεση προτάσεων και ο προσδιορισμός δικασίμου».
Ευχαριστώ πολύ.